۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
بازار داخلی PVC با واردات سامان‌دهی شود
پیشنهاد انجمن ملی صنایع پلیمر برای پایان دادن به اختلالات بازار؛

بازار داخلی PVC با واردات سامان‌دهی شود

التهابات ناشی از کاهش عرضه PVC در بورس کالا، بی‌نظمی در عرضه آلومینیوم و فعالیت دلالان در این بازارها موجب شده تا فعالان این حوزه خواستار برقراری نظم در عرضه‌ها و واردات ۲۰ هزار تن از ۵۰ هزار تن PVC موردنیاز و عرضه ترکیبی آن در بورس شوند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ارائه مجوز واردات PVC به پتروشیمی‌ها راهکاری است که فعالان این حوزه برای جبران اثرات کاهش عرضه این محصول در بورس و پایان دادن به التهابات ۹ ماهه در بازار، مطرح می‌کنند. کمبود PVC در بازار موجب شده تا مصرف پلی‌اتیلن افزایش پیدا کند درحالی که این محصول برای لوله و اتصالات کیفیت لازم را ندارد و می‌تواند در آینده خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

از سویی بی‌نظمی در عرضه آلومینیوم در بورس کالا، نوساناتی را در پی داشته و موجب شده صنایع پایین‌دستی در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند؛ لازم است عرضه‌ها طبق زمان‌بندی مشخصی انجام شود تا تولید در صنایع پایین‌دستی مختل نشود.

با توجه به بروز این مشکلات و لزوم رسیدگی به آن نشستی با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران، مدیرعامل بورس کالا، معاون عملیات و نظارت بورس کالا و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که این روزها اختلال در بازار پلیمر و PVC موجب شده بخشی از صنایع پایین‌دستی کشور دچار مشکل شوند، از مدیرعامل بورس کالا خواست برای حل این مسئله، پیشنهادهای بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد.

بر اساس اظهارات او PVC از جمله محصولاتی است که مصرف بسیار بالایی دارد و از سوی شرکت‌های پتروشیمی به بازار عرضه می‌شود. اما مدتی است که میزان عرضه این محصول نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرده و صنایع پایین‌دستی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

سعید ترکمان دهنوی، رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز از التهابات ۹ ماهه در بازار PVC انتقاد کرد و گفت: در این وضعیت یا توان شرکت‌های پتروشیمی در عرضه این محصول کم شده و یا اراده‌ای در تأمین بازار ندارند؛ در هر صورت این مسئله باید هر چه زودتر حل شود چراکه بخش زیادی از صنایع پایین‌دستی به PVC احتیاج دارند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: امروز که میزان عرضه این محصول کاهش یافته بخش زیادی از صنایع مجبورند به جای PVC از پلی‌اتیلن استفاده کنند در حالی که این محصول برای لوله و اتصالات کیفیت لازم را ندارد و می‌تواند آسیب‌زا و هزینه‌بر باشد.

او با توجه به مشخص بودن میزان استفاده PVC در صنایع مختلف، پیشنهاد داد: از این پس عرضه این کالا برای هر رشته صنعتی طبق سهمیه اعلام شده، انجام شود. از طرفی پتروشیمی‌ها می‌توانند حدود ۲۰ هزار تن از ۵۰ هزار تن PVC موردنیاز را وارد و به صورت ترکیبی در بورس عرضه کنند تا قیمت متعادل شود. برای راستی آزمایی میزان مصرف در هر صنعت نیز می‌توان از میزان ارزش افزوده آن صنعت استفاده کرد.

در ادامه حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا با توجه به تغییر سیاست‌گذاری‌ها از اسفند ۹۸ در مورد تولید و عرضه یک نوع خاص از PVC و اثرات آن بر بازار، گفت: این تغییر در سیاست‌گذاری موجب شده تا بازار تا حدی مختل شود. موضوع واردات PVC نیز مطرح شده و قرار است در نشستی بررسی شود هرچند تأمین ارز آن مشکل اصلی است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط باید میزان تقاضا و مصرف را مدیریت کنند. البته پیشنهاد بخش خصوصی در مورد تقسیم‌بندی و به دنبال آن سهمیه‌بندی صنایع، موضوع خوبی است که می‌توان انجام داد فقط در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید لیست شرکت‌ها را تأیید کند.

مدیرعامل بورس در مورد عرضه‌های نامنظم برخی محصولات از جمله آلومینیوم نیز گفت: این مسئله باید رسیدگی شود. عرضه‌ها باید بر اساس زمان‌بندی مشخصی صورت بگیرد. میزان و کف عرضه‌ها نیز باید اعلام شود. در حقیقت بی‌نظمی در عرضه‌ها باید به عنوان اختلال در کشور محسوب شده و نهادهای حاکمیتی نیز وارد عمل شوند.

رضا محتشمی پور، معاون عملیات و نظارت بورس کالا دلیل عرضه سلف PVC در بازار سرمایه را پیش‌فروش این محصول در ماه‌های گذشته دانست و تأکید کرد: امروز حدود ۱۰ هزار تن به صورت هفتگی عرضه می‌شود؛ اما اگر قرار باشد سلف عرضه نشود این رقم به ۳ تا ۴ هزار تن می‌رسد. اگر این میزان عرضه کافی است باید برای یک ماه به همین منوال جلو برویم تا فروش‌های سلف تمام شود.

او نزدیک شدن تولید به تقاضا در بازار PVC را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: هرگاه در هر محصولی این اتفاق بیفتد، شرایط ملتهب می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا در ادامه از واردات PVC با ارز آزاد توسط پتروشیمی‌ها سخن گفت و تأکید کرد: واردات به عنوان راه‌حل مطرح شده؛ اما در گذشته تجربه‌ای مشابه این را داشتیم. محصولی را با ارز آزاد برای ساماندهی بازار وارد کردند اما همین‌که وارد شد، ستاد تنظیم بازار اعلام کرد باید با قیمت تعیین شده از سوی ستاد عرضه شود. امروز هم اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، پتروشیمی‌ها می‌گویند این مجوز را بدهید که بعد از واردات مجبور نباشیم به قیمت دولتی بفروشیم.

در پایان سلاح ورزی، با انتقاد از عملکرد مداخله‌گر وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریمی پیشنهاد داد: انجمن مربوطه بسته پیشنهادی خود را در مورد بازار تهیه و از طریق شورای گفت‌وگو و یا با جلب حمایت قوه قضائیه و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیگیری کنند.

او ادامه داد: در مورد استفاده از میزان ارزش افزوده هر صنعت به عنوان شاخص و تعیین سهمیه‌ها در استفاده از مواد اولیه نیز پیشنهاد خود را به صورت مکتوب تهیه کنید و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهید. امیدوارم این پیشنهاد عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۸٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha