۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
چین برسر یک دوراهی سرنوشت‌ساز
رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

چین برسر یک دوراهی سرنوشت‌ساز

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید چین بر سر یک دوراهی تاریخی است و پکن باید هرچه زودتر اصلاحاتی که به نفع بازار است را آغاز کند.

به گزارش بازار، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه در سخنرانی خود در مجمع توسعه چین در پکن اعلام کرد چین در حال حاضر تنها دو انتخاب دارد: بازگشت به سیاست‌های اقتصادی قدیمی خود یا انتخاب اصلاحات برای تحریک رشد اقتصادی. جورجیوا گفت که چین بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز قرار دارد، اتکا به سیاست‌هایی که درگذشته مؤثر بوده‌اند، یا به‌روزرسانی سیاست‌های خود برای آغاز دوره جدیدی از رشد باکیفیت بالا. جورجیوا باور دارد چین با اجرای بسته جامع اصلاحات حامی بازار، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از سناریوی موجود رشد کند.

او اضافه کرد که این کار می‌تواند رشدی را ایجاد کند که طی ۱۵ سال آینده به میزان ۲۰ درصد توسعه اقتصاد واقعی را به دنبال داشته باشد که در شرایط امروزی، مانند افزودن ۳٫۵ هزار میلیارد دلار آمریکا به اقتصاد چین است. به گفته او درحالی‌که این کشور پس از همه‌گیری کرونا با بهبود اقتصادی مواجه شد و رشد بیش از ۵ درصدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد، اما با عواملی مانند رشد بهره‌وری پایین و جمعیت پیر درگیر شده است. با این همه در میان‌مدت، چین همچنان نقش مهمی در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت.

در مجمع ۲ روزه توسعه چین که از یکشنبه آغازشده است، مقامات چینی انتظار دارند بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده خارجی ازجمله مدیران عامل شرکت‌های بزرگ خارج از کشور و همچنین رهبران صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حضورداشته باشند. براساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی، لی چیانگ، نخست‌وزیر چین طی سخنرانی اصلی در این مجمع، قول داد تلاش‌هایی برای ترویج «توسعه باکیفیت بالا»، «تشدید تعدیل سیاست‌های کلان» و گسترش تقاضای داخلی انجام دهد. او همچنین حین پرداختن به چالش‌های موجود در اقتصاد چین، قول داد که به نیاز به وجود سطح بالاتری از باز بودن فضا تأکید کرد.

به‌طور جداگانه و طبق گزارش‌های محلی، مقامات چینی وعده داده‌اند که از شرکت‌های دارای سرمایه خارجی حمایت بیشتری کنند، زیرا جریان سرمایه‌گذاری خارجی در چین کاهش قابل‌توجهی یافته است. این اقدامات هم‌زمان با سایر اقداماتی است که پکن در هفته‌های اخیر برای افزایش اعتماد در میان سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای خارجی انجام داده است، زیرا در سال جاری هدف رشد حدود ۵ درصدی را دنبال می‌کند.

دولت چین قبلاً اعتراف کرده بود که دستیابی به هدف ۲۰۲۳ آسان نخواهد بود، به‌ویژه ازآنجایی‌که این کشور همچنان با مازاد ظرفیت و فشارهای متزلزل قیمت در بحبوحه بحران دارایی و بدهی مواجه است. در مجمع جهانی اقتصاد داووس در اوایل سال جاری، جورجیوا برخی از چالش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش روی دومین اقتصاد بزرگ جهان را تشریح کرد و هشدار داد که چین برای افزایش رشد و حرکت به سمت افزایش مصرف داخلی و بهبود اعتماد به اصلاحات ساختاری نیاز دارد.

صندوق بین‌المللی پول هم در نوامبر گذشته اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ رشد ۴٫۶ درصدی داشته باشد و نسبت به ادامه مبارزات املاک و مستغلات هشدار داد.

روز یکشنبه هم جورجیوا بر «مهم‌ترین چالش‌های کوتاه‌مدت» برای اقتصاد چین تأکید کرد که شامل انتقال بخش املاک به بستری پایدارتر و کاهش خطرات بدهی دولت محلی است. رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت که برای جلوگیری از این سناریو، چین باید «گام‌های قاطعی» را برای تکمیل مسکن‌های ناتمامی که توسط توسعه‌دهندگان ورشکسته رهاشده‌اند و کاهش خطرات ناشی از بدهی‌های دولت محلی بردارد. به‌این‌ترتیب، این کشور می‌تواند راه‌حل مشکلات فعلی بخش املاک را تسریع کند و اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. جورجیوا گفت که یک ویژگی کلیدی رشد باکیفیت بالا باید اتکای بیشتر به مصرف داخلی باشد.

کد خبر: ۲۸۰٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha