۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
رُشد نقطه‌ به‌ نقطه تولید فولاد خام ایران به ۱۴.۳ درصد رسید

رُشد نقطه‌ به‌ نقطه تولید فولاد خام ایران به ۱۴.۳ درصد رسید

تولید فولاد خام ایران در فوریه امسال (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) با افزایش نقطه به نقطه ۱۴.۳ درصدی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید.

به گزارش بازار، آخرین گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه فوریه ۲۰۲۴ میلادی (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول استراتژیک در این ماه به ۱۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن رسید که ۳.۷ درصد نسبت به همین ماه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشت.

این سند، که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید در سه کشور آمریکا، روسیه و کره جنوبی نسبت به ماه فوریه ۲۰۲۳، میزان رشد نقطه به نقطه تولید در دومین ماه سال میلادی در مورد بقیه فولادسازان عمده جهانی مثبت بوده است.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می دهد بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور ترکیه و ایران است که به ترتیب رُشد ۴۶.۶ و ۱۴.۳ درصدی را در دومین ماه سال ۲۰۲۴ تجربه کردند و در رتبه های بعدی برزیل با ۱۳.۱، هند با ۱۱.۴، آلمان با ۴.۴، چین با ۳.۵ و ژاپن با ۱.۱ درصد افزایش تولید قرار دارند.

رُشد ۴۶.۶ درصدی تولید فولاد خام ترکیه در فوریه امسال نسبت به سال پیش از آن، باعث شد ترکیه، رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام در جهان شود، این رکورد ماه قبل توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در ماه ژانویه بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین «فوریه» امسال ۸۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۳.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش، افزایش داشت.

ماه «فوریه» امسال هند با تولید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد نقطه به نقطه ۱۱.۴ درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون تُن فولاد خام رُشد ۱.۱ درصدی نسبت به فوریه سال گذشته را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «فوریه» امسال، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن تخمین زده می‌شود که ۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه «فوریه» ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد ولی این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در «فوریه» ۲۰۲۴، روسیه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد، که ۴.۴ درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد ولی این کشور با این میزان تولید کماکان در جایگاه پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان قرار دارد.

طبق این گزارش، در دومین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد خام و با ۱.۵ درصد کاهش در رُتبه ششم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، ترکیه با تولید سه میلیون و ۱۰۰ هزار تُن و رشد ۴۶.۶ درصدی و آلمان با نیز با تولید همین مقدار آهن خام و افزایش ۴.۴ درصدی به ترتیب رتبه های هفتم و هشتم تولید کنندگان برتر فولاد را به خود اختصاص دادند.

بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، برزیل ماه «فوریه» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد ۱۳.۱ درصدی را تجربه کرد و پس از یک ماه جایگاه نهم در بین فولادسازان جهان را از ایران پس گرفت.

ایران نیز که ماه پیش در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در این ماه، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن، افزایش ۱۴.۳ درصدی را در «فوریه» تجربه کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی نسبت به ماه پیش، باعث شد ایران نتواند رُشد تولید ماه «ژانویه» را تکرار کند.

افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد، بطوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

گفتنی است از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید ۴ میلیون و ۸۰۰ و برزیل با تولید پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تُن به ترتیب در جایگاه های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «فوریه» امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۸.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است و این کشورهای از ابتدای سال جاری میلادی موفق به تولید سه میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام شده اند.

در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، ماه «فوریه» در مجموع ۱۰۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۹ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام در مجموع از ابتدای ۲۰۲۴، موفق به تولید ۲۲۷ میلیون و یکصد هزار تُن فولاد خام شدند.

براساس این گزارش،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «فوریه» امسال تنها موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام شدند که ۳.۳ درصد کاهش نسبت به «فوریه» سال پیش را نشان می‌دهد. این کشورها در ۲ ماه نخست امسال در مجموع ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳۲.۵ درصد افزایش نسبت به تولید ماه دوم سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «فوریه» امسال در مجموع چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۰.۸ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام در ایران، بیش از ۵۲ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تُن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱۷ درصد بیشتر از تولید ۲ ماه نخست پارسال است.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱.۳ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه «فوریه» کمتر است و این کشورهای از ابتدای امسال تنها موفق به تولید ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام شده اند که ۲.۲ درصد از تولید ۲ ماهه نخست ۲۰۲۳ کمتر است.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در اولین ماه سال جاری در مجموع ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۵ درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می دهد البته عمده‌ترین تولید کننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است.

روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد در ژانویه و فوریه امسال در مجموع ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد تولید کردند که ۰.۷ درصد از تولید ۲ ماه نخست ۲۰۲۳ آن ها کمتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «فوریه» امسال در مجموع به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تُن رسید که ۱۰.۵ درصد نسبت به تولید این کشورهای در فوریه سال گذشته افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۷۹٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha