۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
تدوین محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان سمنان | «آمایش سرزمین» نقشه راه شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تدوین محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان سمنان | «آمایش سرزمین» نقشه راه شد

سمنان- آمایش سرزمینی استان سمنان مجموعه ای از مزیت ها و ظرفیت هایی است که عصاره و چکیده آن هشت محور توسعه اقتصادی استان شامل گردشگری، صنایع تبدیلی و انرژی و ... است.

بازار، گروه استان‌ها: آمایش سرزمینی در واقع یک نوع رصد و پایش و نوشتن مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه برای برنامه ریزی است به عبارت دیگر سند آمایش اسنادی هستند که بتوانند به ما پاسخ این سوال را بدهد که یک شهر یا یک روستا چه نیازی را از استان و کشور تامین می کند.

به صورت خلاصه باید گفت که ظرفیت های اصلی استان سمنان حول هشت محور برنامه ریزی شده که انرژی، صنعت، صنایع تبدیلی و فرآوری، معدن، گردشگری و آب و ... در زمره آنها است و این مزیت ها و ظرفیت ها و به عبارت دیگر نقاطی که باید نقشه راه مبتنی بر آنها طراحی شود، از سند آمایش استخراج شده است.

هر چند در ابتدا بر روی اسناد آمایش حرف و حدیث و همچنین نقد های بسیاری وارد بود اما دولت و مشخصاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان تلاش کرد تا با بهره گیری از ظرفیت مردم، تشکل های مردمی و صنفی، دستگاه های اجرایی و ... نقص های واضحی که آمایش سرزمینی نوشته شده توسط دانشگاه ها داشت را برطرف سازد که تا حدودی موفقیت آمیز هم بود اما اصلاً این سند آمایش تمام حقیقت موجود در استان نیست.

به هر صورت باید گفت که استان سمنان دارای سند آمایشی است که باید برنامه ریزی و اجرای برنامه ها مبتنی بر آن باشد یعنی به عبارت دیگر آمایش نقشه راه توسعه استان سمنان محسوب می شود در ادامه مصاحبه بازار با نادر مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان را می خوانید.

درباره اسناد آمایش سرزمینی استان سمنان و سازمان برنامه ریزی توضیح دهید

محورهای سند آمایش سرزمین در گذشته تدوین شد و توانستیم جمع بندی های خوبی را در زمینه آمایش داشته باشیم. تمام این اطلاعات که از سوی دانشگاه ها، تسهیل گران، مردم، صاحب نظران، دستگاه های اجرایی مانند جهاد و منابع طبیعی و صمت و ... گردآوری می شد، در شورای برنامه ریزی هر شهرستان به تصویب می رسید و سپس در شورای برنامه ریزی استان سمنان مطرح و در نهایت هم ابلاغ می شد.

قابلیت‌ها، نیازها و ظرفیت‌ها در زمره مسائلی بود که در سند آمایش به خوبی دیده شد

در کنار سند آمایش استان سمنان اسناد مرتبط با هر شهرستان نیز به صورت جداگانه مورد بررسی و تدوین قرار گرفت تا بتوانیم دفترچه مدیریتی هشت شهرستان استان سمنان را نیز داشته باشیم. در برنامه ششم توسعه ماده ۲۷ اشاره مهمی به روستاها شده است در نتیجه ما در استان سمنان در کنار برش استانی و شهرستانی آمایش سرزمینی تلاش کردیم که سند روستایی اشتغال و توسعه مرتبط با روستاها را نیز داشته باشیم.

آیا موفق هم بوده ایم؟

استان سمنان در این زمینه خوشبختانه پیشگام شده است و اقدامات خوبی نیز در این حوزه انجام گرفت، افزود: درست است که این برنامه ها با همراهی دانشگاه ها و ظرفیت های دانشگاهی نوشته شد اما از همه ظرفیت ها شامل مردم، تسهیل گران، سمن ها و به خصوص ظرفیت های دستگاه های اجرایی مانند منابع طبیعی، صمت، جهاد کشاورزی بهره گیری شد.

یکی از اقداماتی که در زمینه سند آمایش بسیار مورد تاکید ما بود مزیت شناسی اقتصادی هر منطقه بود که ما بتوانیم فعالیت هایی اقتصادی هر ناحیه را نیز بر حسب مزیت های قابل سرمایه گذاری بشناسیم، توسعه و تقویت صنایع فرآوری و تبدیلی از جمله دیگر تاکیدات ما در سند آمایش سرزمینی استان سمنان بود که بتوانیم توسعه متوازنی خوبی را در استان شاهد باشیم.

قابلیت‌ها، نیازها و ظرفیت ها در زمره مسائلی بود که در سند آمایش به خوبی دیده شد و تلاش کردیم که همه مزیت ها را در بر بگیرد، ابتدای هرسال برنامه‌های عملیاتی هر دستگاه اجرایی برای توسعه استان سمنان بر پایه سند آمایش سرزمین در شورای برنامه‌ریزی مصوب شد تا به نوعی نقشه راه مبتنی بر اسناد توسعه در استان داشته باشیم.

تدوین محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان سمنان | «آمایش سرزمین» نقشه راه شد

چه اهدافی را دنبال می کنید؟

ما در اجرای این اسناد و برنامه ها دنبال هدف هایی هم هستیم برای مثال بهبود شاخص‌های کلان اصلی در بخش اقتصاد را همواره در برنامه ریزی ها دنبال کرده ایم، آمار رشد اقتصادی، کاهش تورم و کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ نشان داد که تا حدودی در این زمینه موفقیت نیز کسب شده است همه این ها نشان می دهد که عملکرد مطلوب و حرکت در مسیر آمایش سرزمینی به خوبی صورت گرفته است.

محورهای سند آمایش را توضیح دهید

به صورت جزئی تر کاری که در استان سمنان صورت گرفت این بود که از آمایش هشت محور شامل صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... استخراج شد که به عنوان مهمترین رویکرد های توسعه و اقتصاد استان سمنان مورد لحاظ و برنامه ریزی قرار گیرد.

فرآوری معدن و کشاورزی یکی از مهمترین این محورها بود که توانستیم شاهد برنامه ریزی خوبی نیز در این حوزه باشیم در این زمینه همچنین دستگاه های اجرایی نیز برنامه های خود را مطرح کردند و شاهد اجرای فعالیت هایی نیز در این زمینه ها بودیم.

سعی ما بر این است که پروژه های بزرگی که اثرات اجتماعی نیز دارند را به اتمام برسانیم

ارائه برنامه های عملیات در حوزه انرژی به خصوص انرژی های طبیعی از دیگر بخش هایی بود که در اولویت های هشت گانه استان سمنان مستخرج از آمایش سرزمینی به آن تاکید فراوان شده است زیرا استان سمنان ظرفیت های طبیعی خوبی را در این زمینه دارد.

در نهایت متصور هستید که چه چیزی عاید استان سمنان شود

همه اهداف ما در استان سمنان رشد و پیشرفت است و مهمتر از آن دنبال توسعه استان هستیم که می تواند با تلاش بیشتر دستگاه های اجرایی استان از منابع و ردیف های ملی که در کنار منابع استانی دارند و در راس همه آنها برنامه ریزی هایی که نسبت به بخش خصوصی دارند، محقق شود.

اما نقدهای جدی هم وجود دارد

گاهی در استان صحبت هایی می شود که یک بخش رشد بیشتری داشته و بخش دیگر رشد کمتری؛ سعی ما در این بوده که همه نقاط در کنار هم رشد کرده تا توسعه استان سمنان رقم بخورد اگر توسعه استان رقم بخورد برای همه خوشایند است و امیدواریم با بهره برداری از پروژه های مختلف راه، درمانی، مسکن و ... توسعه را به استان بیاوریم.

سعی ما بر این است که پروژه های بزرگی که اثرات اجتماعی نیز دارند را به اتمام برسانیم زیرا اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام یکی از اولویت های ما در استان سمنان باید باشد همچنین بخشی از طرح ها هم برای سفر دور دوم هیات دولت به استان سمنان در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha