۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
علی رغم تحریم‌، ۵ شرکت بزرگ بورسی افزایش تولید داشتند
مدیر آموزش شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس:

علی رغم تحریم‌، ۵ شرکت بزرگ بورسی افزایش تولید داشتند

بهزادفر، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به یک نتیجه تحقیق گفت: از میان ۷ شرکت بزرگ حاضر در بورس با وجود تحریم ها ۵ شرکت افزایش تولید داشتند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بهنام بهزاد فر مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس با اشاره به موضوع کاهش کارمزدهای معاملات بورس براساس یک تصمیم در سازمان بورس اوراق بهادار گفت: کارمزد برای کارگزاران در حال حاضر نصف شده است برای سرمایه گذاران هم ۲۰ کاهش کارمزد اتفاق افتاده است.

دارایی های دولت را هر جور هست بگیرید
وی در بخش دیگری تلاش برای سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری بورس را برای جبران کسری بودجه دولت اتفاق خوبی خوبی عنوان کرد و گفت: فریدمن-اقتصاد دان امریکایی- می گوید هر جور ممکن است دارایی های دولت را بگیرید و آن را به مردم بسپارید.

بهزاد فر افزود: شرکت هایی که خصوصی شدند وضعیت بهتری دارند، همچون شرکت های پتروشیمی؛ در حالی که اوایل واگذاری انتقاد می شد که شرکت های پتروشیمی استراتژیک هستند و می خواستند از واگذاری آن جلوگیری شود اما الان وضع خوبی دارند.

بازار ثانویه حلال همه مشکلات نیست
مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس درباره اینکه آیا معاملات در بازار بورس به رونق تولید منجر شده است، گفت: حجم عمده معاملات در بازار سرمایه مربوط به بازار ثانویه است، در حالی که، قرار نیست معاملات در این بازار همه مشکلات کشور را حل کند، به عنوان مثال باعث شود قیمت طلا بالا نرود.

وی افزود: بازار ثانویه هم به رونق بازار کمک می کند، وقتی شرکتی وارد بورس می شود از طریق معاملات پولی به دستش می رسد.

رونق تولید در شرکت های بزرگ بورسی
وی در بخش دیگری با بیان اینکه معاملات در بازار پایه ۵ درصد کل بازار را تشکیل می دهد، به طرح این موضوع پرداخت که تا الان ۴ الی ۵ شرکت بزرگ وارد بازار سرمایه نشدند.

بهزاد فر گفت: در یک تحقیق از بین ۷ شرکت بزرگ کشور مشخص شده است با وجود تحریم ها ۵ شرکت بورسی افزایش تولید داشتند.

وی علت رشد اقتصادی منفی را مرتبط با شرکت های بزرگی دانست که بورسی هم نیستند، و گفت: بخش عظیمی از نرخ رشد اقتصادی مربوط به خودروسازی است که یکی طی دو سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است.

کارگزارانی که از قبل برنامه داشتند
حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به یک اصل اقتصادی که هرچه هرچه هزینه ها کمتر باشد گردش مالی بهتر صورت می گیرد در مورد موضوع کاهش کارمزدها در بورس گفت: سال قبل هم ۱۰ درصد کارمزدها کم شد.

وی با بیان اینکه انحصار در کارگزاری نیست، گفت: اینکه بعضی کارگزاران سهم بیشتری دارند این است که عده ای در بخش فناوری اطلاعات (IT) سرمایه گذاری کردند و زیرساخت های شان را تقویت کردند.

خزلی سپس گفت: برخی از این کارگزاری ها تبلیغات کردند، و در شرایط رشد بازار شبکه گسترده ای از مشتریان را دارند و سهم شان از بازار بیشتر است.

ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است
وی با بیان اینکه خوب است الان برخی از کارگزاری ها برای زیرساخت هایشان سرمایه گذاری کنند گفت: اما ممکن است از رونق و داغی بازار کنونی سهمی نصیب شان نشود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: کارگزارانی که الان ۵۰ درصد معاملات را دارند، بخش فناوری اطلاعات قوی دارند.

کارگزاری یک صنعت رقابت پذیر
در بخش پایانی خزلی کارگزاری ها را یکی از رقابتی ترین بخش های اقتصاد عنوان کرد.

وی درباره مشکل قطعی برق کارگزاری ها طی روزهای اخیر این موضوعات را ناشی از افزایش حجم معاملات عنوان کرد و اینکه زیرساخت ها توان چنین حضوری از سرمایه گذاران را ندارد و به طرح این موضوع پرداخت هیچ کس فکر نمی کرد در یک روز ۱۲۰ هزار کد جدید ایجاد شود.

کد خبر: ۲۷٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha