۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
وزارت صمت و صندوق نوآوری در حمایت از داروسازی شانه خالی نکنند؛ توسعه تولید نیازمند جذب سرمایه خارجی
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران مطرح کرد

وزارت صمت و صندوق نوآوری در حمایت از داروسازی شانه خالی نکنند؛ توسعه تولید نیازمند جذب سرمایه خارجی

عبده زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت تهران به بازار گفت: انتظار داریم وزارت صمت برای جذب سرمایه خارجی و معاونت فناوری ریاست جمهوری با حمایت از دانش بنیان ها به تولید و توسعه محصولات جدید کمک کنند.

بازار؛ گروه صنعت: هرچند،۱۴۰۲ سال چندان مطلوبی برای صنعت داروی کشور نبود و داروسازان با عدیده ای از مشکلات در حوزه تولید و تامین نیاز بازار دارویی کشور مواجه شدند اما با توجه به اینکه سال نو شده و به نام جهش تولید با مشارکت مردم نیز مزین شده است؛ انتظار می رود در این سال جدید، مسئولان بیشتر از گذشته نسبت به فراهم کردن زیرساخت های تولید اقدام کنند تا مردم هم بتوانند با دست در دست هم دادن جهش تولید را محقق سازند.

در این رابطه محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو بازار ضمن تبریک سال نو توضیح می دهد:

* به عنوان رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از مسئولان برای سال ۱۴۰۳ چه انتظاری دارید تا بتوانید همچون گذشته نسبت به تامین نیاز بازار دارویی کشور اقدام کنید و سلامت مردم در این سال نو همچون گذشته تضمین شود؟

انتظاری که از مسئولان در حوزه صنایع داروسازی داریم این است که نگاه شان به این صنعت مثبت باشد؛ چرا که داروسازی صنعتی است که بخشی از آن به لحاظ ساختار و رگولاتوری با وزارت بهداشت در ارتباط و ساختار صنعتی آن نیز مرتبط به وزارت صمت است.

بخش مهمی از این صنعت مرتبط با نوآوری و فناوری است؛ به طوری که میبینیم که در کشورهای مختلف دنیا وزیر علوم تمام تلاش می کند که نوآوری اتفاق بیفتد و داروهای جدید تولید شود

همچنین بخش مهمی از این صنعت مرتبط با نوآوری و فناوری است و نگاه تمام دنیا به آن یک نگاه پیشران است؛ به طوری که میبینیم که در کشورهای مختلف دنیا وزیر علوم تمام تلاش می کند که نوآوری اتفاق بیفتد و داروهای جدید تولید شود.

علاوه بر این وزرای صنعت کشورها نیز برای شکل دهی و سودآوری صنعت نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام می کنند. در این بین رگولاتوری یا وزارت بهداشت نیز به دنبال تامین و تدارک دارو به نحوی که در دسترس مردم باشد است.

* با این تفاسیر به نظرتان چقدر مسئولان کشور همچون کشورهای پیشران در حوزه داروسازی به وظایف شان عمل می کنند؟

در ایران تجمیع وظایف از جمله بخش رگولاتوری، سرمایه گذاری صنعتی و حتی فناوری و نوآوری آن همگی به وزارت بهداشت سپرده شده است.

از این رو تولیدکنندگان همواره یک چالش سه گانه با وزارت بهداشت دارند که این وزارت خانه از طرفی هم باید رگولاتور باشد هم از سویی دیگر باید کار وزارت صمت را بر عهده بگیرد و حتی نوآوری را هم بر دوش بکشد. با این حال نکته مهم این است که وظایفی که بر دوش وزارت بهداشت قرار داده شده چندان با اختیاراتی که دارد تناسب ندارد و این یکی از چالش های بزرگ صنعت است.

* با این شرایط چه خواسته ای متولیان مربوطه برای توسعه داروسازی در ۱۴۰۳ دارید؟

امیدواریم برای سال ۱۴۰۳ نخست حال مردم خوب باشد که به دنبال آن، حال صنعت هم خوب می شود. انتظارات مان این است که وزارت صمت در حوزه سرمایه گذاری در حوزه داروسازی بسیار تلاش و معاونت فناوری ریاست جمهوری نیز در حمایت از شرکت های دانش بنیان به تولید و توسعه محصولات کمک جدید کنند.

وزارت بهداشت باید روابط و نظارت خود را در حوزه تولید تسریع کند تا بتوانیم با این سه حلقه در هماهنگی با هم به تامین داروی کشور و توسعه صنعت داروسازی کمک کنیم

همچنین وزارت بهداشت باید روابط و نظارت خود را در حوزه تولید تسریع کند تا بتوانیم با این سه حلقه در هماهنگی با هم به تامین داروی کشور و توسعه صنعت داروسازی کمک کنیم. علاوه بر این آرزو می کنم بتوانیم صنعت داروسازی کشور را که صنعتی در خدمت مردم عزیزمان است توسعه دهیم و بتوانیم در حوزه تامین سلامت و توسعه کسب و کارمان بهتر انجام وظیفه کنیم.

کد خبر: ۲۷۹٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha