۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
بنیاد نابسامان شرکت ایتالران| کایتا اسیر فرسودگی و نیروی انسانی پرهزینه
تحلیل جامع سهام نماد کایتا

بنیاد نابسامان شرکت ایتالران| کایتا اسیر فرسودگی و نیروی انسانی پرهزینه

سهم کایتا متعلق به شرکت ایتالران، وضعیت بنیادی خوبی ندارد و مدیران حتما باید به مشکلات تولید و فروش شرکت رسیدگی کنند.

هادی بهرامی؛ بازار: آغاز معاملات گروه املاک و مستغلات در بورس، هم‌ زمان با شروع دولت نهم در خرداد ۱۳۸۴ رخ داد. در ابتدا سهام این گروه، مورد استقبال قرار گرفت و سرمایه ‌گذاران آن را مشارکت در بازار ملک قلمداد میکردند اما پس از مدتی قیمت سهام گروه صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روند نزولی گرفت و در حال حاضر نیز بدلایل مختلف اقتصادی دوباره مورد استقبال قرار گرفته است. زمین و ملک از گذشته‌ های بسیار دور، دارایی‌ هایی ارزشمند به حساب می‌آمدند. ملک، بازاری نیست که بتوان تنها به چشم سرمایه‌ گذاری به آن نگریست، چرا که مسکن جزو نیاز های اولیه هر فرد است و در زمینه های اداری، تجاری و شخصی به کار میرود؛ پس باید تحرکات صنعت انبوه سازی را جدی گرفت. شرکت هایی که در زمینه تولید مصالح ساختمانی فعالیت میکنند، ارتباط تنگاتنگی با صنعت ساخت و ساز و انبوه سازی دارند که در این مقاله به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام کایتا متعلق به شرکت ایتالران خواهیم پرداخت.
بنیاد نابسامان شرکت ایتالران| کایتا اسیر فرسودگی و نیروی انسانی پرهزینه

معرفی و جایگاه شرکت
شرکت ایتالران در سال ۱۳۳۸ با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی و ایتالیایی و با هدف ایجاد تحول در صنـعت ســاختمان به عنوان اولین تولید کننده مصالح ساختمانی مدرن تاسیس و با تولید انواع بلوک های سفالی و تیرچه های پیش ساخته بتونی بنای تحولی عظیم را در فرهنگ ساخت و ساز، به خصوص در اجرای سقف های ساختمان در ایران بوجود آورد. کارخانه ایتالران با مجهزترین ماشین آلات خط تولید ایتالیایی وکوره های منحصر بفرد در ایران توانسته بود به کیفیتی غیرقابل رقابت در محصولات تولیدی خود دست یابد. اما به تدریج با قدیمی شدن سیستم ها و ماشین آلات تولید و افزایش بهای تمام شده محصولات که عمدتا ناشی از هزینه های مربوط به سوخت کوره ها با ساختار قدیمی بود و همچنین حذف یارانه های انرژی سبب از دست دادن قدرت رقابتی خود با سایر رقبا گردید. ارزش بازار شرکت ایتالران در بورس، مبلغ ۹۵۳ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۱ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با مالکیت ۶۲ میلیون سهم و با ۳۱ درصد بزرگ ترین سهامدار کایتا است. پس از آن، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با مالکیت ۵۶ میلیون سهم و با ۲۸ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که در رده سوم نیز شرکت کیاآسا تجارت توس با مالکیت ۳۶ میلیون سهم قرار دارد.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۴ میلیارد ۲۵۰ میلیون تومان شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۴ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان بوده است. هزینه‌های عمومی و اداری نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است. سود خالص شرکت به مبلغ ۱ میلیارد تومان میباشد در حالی که این رقم در سال گذشته مبلغ ۱.۱ میلیارد تومان سود بوده است. زیان انباشته در پایان دوره مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که وضعیت سودسازی شرکت را میتوان منفی و رو به افت در نظر گرفت. مبلغ حقوق و دستمزد و هزینه های اداری در مقایسه با سود خالص و درآمدهای عملیاتی شرکت، نامعقول به نظر می رسد. اطلاعات بیشتری از صورت های مالی و گزارشات فعالیت و توسعه شرکت جهت بررسی و افشای اطلاعات مالی در دسترس نیست.

سود خالص شرکت به مبلغ ۱ میلیارد تومان میباشد در حالی که این رقم در سال گذشته مبلغ ۱.۱ میلیارد تومان سود بوده است. زیان انباشته در پایان دوره مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که وضعیت سودسازی شرکت را میتوان منفی و رو به افت در نظر گرفت. وضعیت سودسازی شرکت را از طریق eps ttm سالانه میتوان تصور کرد که چقدر عملکرد ضعیفی داشته است. ناحیه ۵۵۰۰ تومان، مقاومت سنگین و مهمی برای قیمت به حساب می آید که سهامداران باید به آن توجه کنند.


نسبت قیمت به درآمد
کایتا در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم منفی ۵ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۸۰۷ کرده است!! سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۵ تومان و در سه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ منفی ۲ تومان است. وضعیت سودسازی شرکت را از طریق eps ttm سالانه میتوان تصور کرد که چگونه عملکردی داشته است.


تحلیل تکنیکال
قیمت سهم کایتا در آبان ماه ۱۴۰۱ شروع رشد ۹۰ درصدی کرد و پس از آن با ۳۵ درصد ریزش مواجه شد که در حال حاضر در محدوده ۴۸۳۵ تومان معامله میشود. ناحیه ۵۵۰۰ تومان، مقاومت سنگین و مهمی برای قیمت به حساب می آید که سهامداران باید به آن توجه کنند. قیمت با حفظ حمایت ۴۰۰۰ تومان میتواند تا سقف رشد داشته باشد؛ اما سهامداران میتوانند با فروش و یا سیو سود این سهم در محدوده مقاومتی مهم با توجه به نرخ تورم، از زیان بیشتر جلوگیری نمایند. ۴۰۰۰ تومان کف خوبی در بازه زمانی بلند مدت برای قیمت سهم میباشد که تحت هر شرایطی نباید از دست برود.


سخن پایانی
همانطور که گفته شد صنعت انبوه سازی را میتوان از محرکان اقتصاد و نیاز های اساسی دانست. برای تحلیل شرکت های ساختمانی میتوانیم قیمت مصالح، تجهیزات و حمل و نقل، قیمت خودرو، حمل ‌و نقل عمومی، میزان اشتغال و حقوق و دستمزد، تورم و سیاست های دولت برای ساخت مسکن را هم در نظر بگیریم. سهم کایتا متعلق به شرکت ایتالران، وضعیت بنیادی خوبی ندارد و مدیران حتما باید به مشکلات تولید و فروش شرکت رسیدگی کنند.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha