۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
توسعه آبزی پروری در ایلام نیازمند حمایت| سرمایه گذاران ورود کنند
بازار گزارش می دهد؛

توسعه آبزی پروری در ایلام نیازمند حمایت| سرمایه گذاران ورود کنند

ایلام- پرورش آبزیان یکی از مهمترین ظرفیت های استان ایلام برای ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمد برای جوانان است که توسعه این بخش نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های مناسب آبزی پروری در دنیا است که در منابع آب های داخلی بعنوان فرصتی برای افزایش تولید پروتئین در جهان محسوب می‌شود که در سنوات اخیر با توجه به مزایای خاص خود در اکثر نقاط کشور ما نیز مورد توجه واقع گردیده است.

این روش که در آن از قفس هایی با اشکال و جنس های مختلف بنا به شرایط محیطی و منطقه ای و گونه های مدنظر مورد استفاده واقع می شود نه تنها مدت هاست جایگزین روش‌های سنتی در این زمینه شده، بلکه به دلیل برخوردار بودن از مزایا و بهره‌وری بالا کماکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

میزان تولید بالا نسبت به سایر سیستم های پرورشی، مقرون به صرفه بودن و پائین بودن هزینه های ثابت نسبت به سایر روشهای متداول در پرورش آبزیان، پرورش در محیط طبیعی و نزدیک بودن طعم و مزه آبزیان تولید شده به ماهیان صید شده از دریا و... برخی از مزایای پرورش ماهی در قفس می باشد که اهمیت این نوع از پرورش ماهی را دو چندان کرده است.

ظرفیت های پرورش ماهی در قفس در ایلام

در این راستا استان ایلام هم ظرفیت بی‌نظیری برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با تولید و پرورش ماهی در قفس به ظرفیت مطلوبی در تولید آبزیان دست‌یافت، چرا که استان ایلام دارای بیش از ۱۵ رودخانه دائمی سدهای ایلام، دویرج، کنگیر و گلال و سیمره می باشد، همچنین چند سد دیگر نیز مثل میمه، سیکان، چناره و گدارخوش در دست احداث است.

علاوه بر سدهای احداث شده و در حال احداث، سدهای چنگوله، میان تنگ ملکشاهی، چوار، ورگر آبدانان و...نیز در دست اقدام است که باعث شده ظرفیت های اقتصادی در حوزه پرورش آبزی در استان افزایش چشم گیری پیدا کنند.

همانطور که می‌دانیم پرورش ماهی در قفس در استان محروم ایلام بدون شک تاثیر بسزایی در اشتغالزایی، رونق اقتصادی، تامین نیازهای داخلی، کنترل قیمت ها و همچنین افزایش صادرات بر عهده دارد، با این حال پرورش ماهی در قفس در ایلام آنگونه که باید رشد و پیشرفت نداشته است.

صنعت آبزی پروری در ایلام نیازمند توجه

عبدالله سلیمی کارشناش شیلات در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پرورش در قفس سامانه ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود که این روش با اسامی دیگری همچون قفس دریایی و قفس پرورش آبزیان نیز شناخته می‌شود.

کارشناش شیلات: فرصت طلایی اقتصاد دریامحور در ایلام در حالی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته که تقویت این حوزه می تواند در بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع مشکل بیکاری بسیار اثرگذار باشد

وی با بیان اینکه شرایط طبیعی و منطقه ای و همچنین برخورداری از منابع آبی مناسب استان ایلام را به بهترین گزینه برای اجرای پایلوت پرورش ماهی در قفس تبدیل کرده است، افزود: فرصت طلایی اقتصاد دریامحور در ایلام در حالی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته که تقویت این حوزه می تواند در بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع مشکل بیکاری بسیار اثرگذار باشد، همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس به ویژه در این استان می تواند انقلابی در معیشت، درآمد مردم بومی منطقه، افزایش صادرات، تقویت سفره ساکنان و مهمتر از همه امنیت و اقتدار غذایی ایجاد کند.

این کارشناس ادامه داد: در این راستا جذب سرمایه گذار، اتمام پروره های سد سازی و بهره گیری از منابع آبی استان، آموزش افراد و پرورش نیروهای متخصص، ورود دانشگاه ها برای فعالیت بیشتر و ارائه راه‌حل‌های اساسی از جمله اقدامات اساسی است که به منظور توسعه آبزی پروری در قفس میبایست مورد توجه قرار گیرد.

توسعه آبزی پروری در ایلام نیازمند حمایت| سرمایه گذاران ورود کنند

استاندار ایلام در این باره در گفت‌وگو با رسانه ها بیان کرد: استان ایلام ظرفیت بسیار خوبی در زمینه پرورش ماهی در قفس داشته و امسال رتبه دوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه ایلام رتبه دوم کشور را از نظر تولید ماهی در قفس به خود اختصاص داده است، افزود: امسال میزان تولید این ماهیان ۱۱ هزار ۴۸۱ تن بود، درحالیکه سال گذشته ۱۰ هزار تن تولید ماهی در قفس داشتیم.

توسعه آبزی پروری در ایلام

رضا سلیمانی مدیر شیلات ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آبزی پروری به عنوان یکی از زیر بخشهای کشاورزی میتواند نقش بسزایی در تامین پروتیین و امنیت غذایی، وهمچنین کمک به تامین برخی از منابع اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی داشته باشد.

وی افزود: استان ایلام دارای ۲۶۵ طرح پرورش ماهی سردابی و گرم آبی و تعاونی صیادی است که در این مزارع آبزیانی، چون «قزل‌آلا»، «کپور» و گونه‌های بومی پرورش داده می‌شود.

مدیر شیلات ایلام: سد سیمره با ظرفیت بیش از ۳ میلیارد متر مکعب، از پتانسیل‌های مهم استان ایلام در توسعه آبزی پروری است، ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره به ظرفیت اسمی ۲ هزار تن مشغول فعالیت است

سلیمانی با بیان اینکه توسعه صنعت آبزی پروری در استان از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: توسعه آبزی‌پروری از جمله پرورش ماهی در قفس در سیمره و دویرج در دست اقدام است و عمده تولید ماهیان سردابی در سراب کلم بدره، سراب کلان سیروان و سراب میمه دهلران وسایر سدهای استان، مکانیزه‌کردن مزارع پرورش ماهی به‌منظور افزایش تولید در واحد سطح، رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی استان و تأمین سرمایه در گردش واحدها است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه سد سیمره با ظرفیت بیش از ۳ میلیارد متر مکعب، از پتانسیل‌های مهم استان ایلام در توسعه آبزی پروری است، گفت: ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره به ظرفیت اسمی ۲ هزار تن مشغول فعالیت است.

پرورش ماهی در قفس یکی از بهترین شیوه‌ها برای تولید آبزیان است که می‌تواند نقش مهمی در زمینه حفظ ذخایر دریایی و ایجاد ثروت در استان ایلام داشته باشد که باید بیش از این به این ظرفیت مهم توجه شود.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha