۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
سرمایه گذاری در املاک چین اندکی بهتر می شود
با وجود ضعف شدید بازار؛

سرمایه گذاری در املاک چین اندکی بهتر می شود

باوجوداینکه روند سرمایه‌گذاری در بخش آسیب‌دیده املاک چین همچنان کاهشی است؛ اما سرعت کاهش میزان سرمایه‌گذاری در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

به گزارش بازار، بازار شکننده مسکن و املاک چین امسال با کاهش کندتری در بخش سرمایه‌گذاری و فروش ملک کار خود را آغاز کرده است. یکی از دلایل کند شدن کاهش سرمایه‌گذاری در بخش املاک چین تلاش‌های دولت برای جلوگیری از رکود طولانی در این بخش بوده است، بااین‌حال، تحلیلگران هنوز نسبت به پایان یافتن رکود خوش‌بین نیستند.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش املاک چین در ۲ ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است، درحالی‌که در دسامبر ۲۰۲۳ کاهشی ۲۴ درصدی را تجربه کرده بود.

فروش املاک براساس مساحت زمین در ژانویه تا فوریه ۲۰٫۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، درحالی‌که در دسامبر سال گذشته کاهش آن ۲۳ درصد بوده است.

ارقام رسمی املاک منتشرشده در هفته گذشته نشان می‌دهد که این بخش با کاهش ماه‌به‌ماه ۰٫۳ درصدی قیمت مسکن در ماه فوریه، در راستای کاهش در ماه ژانویه، در تلاش برای ثبات است.

به گفته تحلیلگران، املاک و مستغلات همچنان درروند نزولی قرار دارند و با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان همچنان برای ایجاد جریان نقدینگی با مشکل مواجه هستند، بعید است که کاهش سرعت سرمایه‌گذاری تغییر قابل‌توجهی کند؛ اما مرحله‌ای که دارایی بیشترین تأثیر منفی را بر اقتصاد داشت، باید سپری‌شده باشد و باید دید که این بخش چه زمانی روند اوج گرفتن را آغاز خواهد کرد.

پس از سرکوب سامانمند توسعه‌دهندگان ملک توسط دولت چین که منجر به بحران نقدینگی شدید شد، چین اقداماتی را برای تقویت مجدد بخش املاک شکننده خود آغاز کرده است. دولت در ژانویه مکانیسمی به نام «فهرست سفید» را راه‌اندازی کرد و به‌واسطه آن سرمایه‌ها را از بانک‌های دولتی به پروژه‌های محلی حوزه مسکن که دولت‌های محلی آن‌ها را برای حمایت مالی معرفی می‌کنند روانه ساخت. چین همچنین ماه گذشته بزرگ‌ترین کاهش نرخ بهره وام مسکن را برای تقویت این بخش اعلام کرد.

بااین‌حال، فعالان بازار عمدتاً نسبت به خرید خانه تمایلی ندارند و تأمین مالی و ساخت‌وساز در شرکت‌های املاک و مستغلات همچنان در حال کاهش است.

به گفته کارشناسان بازار مسکن چین، آینده املاک و مستغلات در این کشور به این بستگی دارد که آیا سرمایه‌گذاری در سه پروژه بزرگ، ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه، نوسازی دهکده‌های شهری و ساخت زیرساخت‌های عمومی اضطراری، می‌تواند کاهش سرمایه‌گذاری املاک را جبران ساخته و تقاضا برای خرید خانه را افزایش دهد.

محاسبات رویترز براساس داده‌های بانک مرکزی چین نشان می‌دهد پس از افزایش ۹۸۰٫۱ میلیارد یوانی در ژانویه، وام‌های خانوار، عمدتاً وام‌های مسکن، در ماه فوریه ۵۹۰٫۷ میلیارد یوان برابر ۸۲٫۰۸ میلیارد دلار کاهش‌یافته است. شروع ساخت‌وسازهای جدید که براساس مساحت کف اندازه‌گیری شده است، پس از افت ۱۱٫۵۶ درصدی در دسامبر ۲۰۲۳، ۲۹٫۷ درصد کاهش سال‌به‌سال داشته است.

سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده توسط توسعه‌دهندگان املاک چین هم پس از کاهش ۱۷٫۸ درصدی در دسامبر سال گذشته، ۲۴٫۱ درصد در سال کاهش یافت؛ ازاین‌رو تحلیلگران باور دارند بخش مسکن چین هنوز به حمایت زیادی نیاز دارد. سیاست‌های بیشتر برای حذف محدودیت‌های خرید خانه در شهرها و حمایت مستقیم دولت برای افزایش عرضه مسکن عمومی به ثبات نهایی در این بخش کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha