۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
نوسازی بیش از پنج هزار پلاک فرسوده پایتخت در سالی که گذشت
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

نوسازی بیش از پنج هزار پلاک فرسوده پایتخت در سالی که گذشت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به ارائه گزارشی درخصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال جاری پرداخت.

به گزارش بازار، مهدی هدایت با اعلام رشد ۱۳۸ درصدی صدور پروانه در شهر تهران و بیان این که در سال ۱۴۰۲، تعداد پنج هزار و ۸۰۰ پلاک فرسوده نوسازی شده است، اظهار کرد: نسبت به لزوم تحقق حکم ۷۲ برنامه چهارساله چهارم شهرداری تهران مبنی بر نوسازی سه درصد از پلاک‌های باقیمانده در بافت فرسوده شهر تهران، تعداد ۵۵۰۵ پلاک در سال جاری هدف گذاری شد که به همت مناطق و با پیگیری‌های مجدانه ماهانه همکاران ما در سازمان نوسازی این امر تا اواسط اسفند ماه محقق گردید و از این بین منطقه ۱۵ با بیشترین تعداد پلاک و مناطق ۱۸، ۱۷، ۱۴، ۱۳، ۷، ۱۶، ۱۰و ۲۰ به صورت کامل سهم سالیانه خود را محقق کرده است.

به گفته هدایت، منطقه ۱۲ به جهت محدودیت‌های میراثی در چهار محله آمار قابل قبولی در زمینه نوسازی بافت فرسوده را داشته است و با توجه به تحقق سه درصدی نوسازی شهر تهران طبق حکم ۷۲ قانون برنامه، تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه و تصویب ۷۳ طرح موضعی، موضوعی و امکان سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶ هزار هکتار و ۱۲ طرح بازآفرینی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است.

هدایت افزود: در سالی که گذشت همچنین طراحی و اجرای پروژه‌ها و عرصه‌های خدماتی و ساماندهی عرصه‌های عمومی در محدوده طرح‌های موضعی مصوب در ده ونک، گلابدره، سیمین قلعه، کن و فرحزاد در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت و نسبت به جذب اعتبار سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در این محدوده‌ها اقدام شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، پروژه‌های بزرگ بازآفرینی همچون پروژه باغ راه حضرت فاطمه (س) و پروژه نفرآباد نیز از جمله طرح‌هایی هستند که در سال جاری تصویب و وارد فاز اجرایی شدند و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران نیز هفته گذشته با ۱۸ رأی موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و بر اساس این طرح، محدوده اسلام آباد و اراضی رود-دره اوین درکه واقع در شمال شرقی منطقه ۲، (حدفاصل جنوب مجموعه مسکونی آتی ساز تا باغ راه فدک) در محدوده‌ای به مساحت ۱۱۷ هکتار ساماندهی خواهند شد.

وی در این باره تصریح کرد: طبق این طرح، برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی معوض در محدوده‌ای به مساحت هفت هکتار در اراضی متعلق به شهرداری برای واگذاری به ۵۰۱ قطعه مشمول جابه‌جایی انجام شده است و سایر بخش‌های این محدوده با غلبه فضای سبز و باز، طراحی خواهد شد به شکلی که تمرکز فضاهای سکونت و پشتیبان سکونت در حدفاصل پل مدیریت تا پل نیایش خواهد بود و فضاهای شمال پل نیایش تا مجتمع مسکونی آتی ساز و جنوب پل مدیریت تا باغ راه فدک به فضاهای گردشگری و پشتیبان گردشگری با غلبه فضاهای سبز و باز تبدیل خواهند شد.

هدایت تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این پروژه به گونه‌ای بوده است که تامین منابع مالی اجرای پروژه در خود پروژه دیده شده و اجرای پروژه نیازمند تامین منابع از خارج پروژه نیست.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران؛ پیرو دستور شهردار محترم تهران "طرح تحول محدوده جنوب شهر تهران" در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۲ هزار هکتار در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت. با توجه به مشکلات و چالش‌های عمده این محدوده و با هدف خارج نمودن محدوده از چرخه افت، فرسودگی و ناکارآمدی، فرآیند تهیه طرح با رویکرد تجدید حیات و بازساخت شهری و توسعه عادلانه، درونزا، زمینه‌گرا، نظام‌مند و در یک کلام تحولی در مقیاس ساختار فضایی کلان شهر تهران توسط مشاور منتخب آغاز شده است و امیدواریم شاهد خروجی‌ها و دستاوردهای منحصربفرد و فاخر این طرح در نیمه نخست سال آتی باشیم.

هدایت اعلام کرد: در جهت تعادل بخشی به قیمت مسکن و تولید مسکن، عملیات اجرایی بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت پذیر با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پایان از افزایش بودجه اعتبارات سازمان برای سال آینده خبر داد و گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، بودجه سازمان نوسازی از ۲۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha