۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
شدت بارندگی‌ها در برخی نقاط کشور از ۲۰۰ میلی‌متر عبور می‌کند
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

شدت بارندگی‌ها در برخی نقاط کشور از ۲۰۰ میلی‌متر عبور می‌کند

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: از اواخر روز دوشنبه سامانه‌ای از غرب کشور وارد می‌شود؛ این سامانه بارشی شدید خواهد بود به طوری‌که در مدت زمان کوتاه، بارندگی‌های شدیدی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش بازار، محمدرضا کاویانپور، با اعلام اینکه تمرکز بیشتر این سامانه در استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری خواهد بود، افزود: در عین حال نقاط دیگر کشور از آذربایجان غربی تا استان فارس و نواحی مرکزی را نیز دربر می‌گیرد و استان‌های کرمانشاه، کردستان و اصفهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد ...

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور یادآور شد: این سامانه بارشی از اواخر فردا، دوشنبه فعال می‌شود و اوج آن در روز سه‌شنبه ۲۹ فرودین خواهد بود و به مرور از اواسط روز چهارشنبه (یکم فروردین ۱۴۰۳) از کشور خارج خواهد شد.

وی درباره شدت بارندگی‌ها توضیح داد: شدت بارندگی در مناطق مختلف کشور متفاوت خواهد بود و در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای شدت بارندگی بیش از ۲۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

کاویانپور تاکید کرد: بر این اساس و با درنظر گرفتن اینکه این احتمال وجود دارد، بارندگی‌ها در یک نقطه خاص شدت یابد و متعاقب آن در جاده‌ها و مسیرها شاهد وقوع سیلاب باشیم لازم است هموطنان به ویژه در سفرهای نوروزی در اوخر سال جاری و منتهی به سال جدید احتیاط لازم را صورت داده و از حضور در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از مردم خواست که سفرهای نوروزی خود را با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و احتیاط لازم، برنامه‌ریزی کنند و به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی امکان ذخیره مناسب آب در مخازن سدهای کشور مهیا می‌شود اما نکته این است که ممکن است بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در یک محدوده زمانی یا مکانی خاص رخ دهد که با وقوع سیلاب شدید همراه خواهد بود.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از بارندگی‌ها در بالادست سدهای کشور و بخشی نیز خارج از حوضه آبریز سدها رخ خواهد داد؛ اما با همه این شرایط در میان حوضه‌ها سکونتگاه‌های جوامع، روستاها، شهرها و جاده‌ها وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

کاویانپور درخصوص اقدامات موسسه تحقیقات آب در شرایط پیش‌بینی شده گفت: مدل‌های پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب به صورت دائما در حال بروزرسانی است به طوری که مدل‌های هواشناسی این موسسه چهار مرتبه در روز بروزرسانی و اطلاعات آن در جلسات کمیته بحران در اختیار مدیران مربوطه قرار گرفته می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور خاطرنشان کرد: در کنار هشدارهای سازمان هواشناسی، مقرر شد اطلاعیه لازم به استان‌های تحت تاثیر این سامانه بارشی با ارسال مکاتبات ارائه شود.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha