۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته آخر سال ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته آخر سال ۱۴۰۲

بهبود تقاضای جهانی نفت به دلیل اختلالات در مسیرهای کشتیرانی، طرح اخذ مالیات از ثروتمندان در برنامه بودجه جدید آمریکا و بخشودگی بدهی سومالی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی آخرین هفته سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۴۹۰ میلیون دلار
اپل با پرداخت ۴۹۰ میلیون دلار برای رسیدگی به پرونده‌ای که تیم کوک، مدیر اجرایی شرکت را متهم به گمراه کردن سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۸ از طریق اغراق در تقاضا برای آیفون در چین کرده بود، موافقت کرده است. سرمایه‌گذاران ادعا کردند که کوک تقاضا برای محصولات اپل در کشور چین را حین اعلام درآمد ماه نوامبر ۲۰۱۸ اغراق‌آمیز اعلام کرده است، زیرا چند ماه بعد یعنی در ژانویه ۲۰۱۹ درآمد اپل در این کشور ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. این توافق همچنان نیازمند تأیید قاضی فدرال کالیفرنیا است که بر این پرونده نظارت دارد. براساس داده‌های خدمات سهامداران نهادی متعلق به دویچه بورس، این بزرگ‌ترین تسویه‌حساب دسته‌جمعی اپل درزمینهٔ کلاه‌برداری در حوزه اوراق بهادار است. دعوای چندساله اوراق بهادار که توسط شورای شهرستان نورفولک بریتانیا رهبری می‌شود، پس‌ازآن آغاز شد که شرکت اپل در پی اقدامی نادر و غیرمنتظره اپل نسبت به فروش محصولاتش در چین در ژانویه ۲۰۱۹ هشدار داد. این اولین کاهش پیش‌بینی درآمد اپل طی دوره‌ای ۱۶ ساله بود و باعث کاهش سهام این شرکت شد.

۱٫۳ میلیون
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش نیاز به سوخت کشتی‌هایی که در بحبوحه حملات حوثیها در دریای سرخ از مسیر اصلی منحرف می‌شوند، و همچنین چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر در آمریکا، تقاضای جهانی نفت بیشتر از حد انتظار رشد کند. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه نفت خود که روز پنجشنبه منتشر شد، با توجه به اینکه حملات حوثی ها در دریای سرخ عرضه نفت را به تأخیر انداخته، تقاضای جهانی نفت را مورد بازبینی قرار داده و به ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسانده است. این آژانس اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این اختلالات به آن معنی است که در پایان ماه گذشته نزدیک به ۱٫۹ میلیارد بشکه نفت در دریا بوده است که تقریباً بالاترین میزان از زمان همه‌گیری کووید است. مسیرهای طولانی‌تر تقاضای سوخت را افزایش داده و بارگیری کشتی‌ها با سوخت در سنگاپور به بالاترین حد خود رسیده است.

۷٫۳ هزار میلیارد
پیشنهادها در برنامه بودجه جدید جو بایدن، ازجمله افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ، کاهش کسری بودجه را در یک دهه تا حدود ۳هزار میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. بایدن بودجه ۷٫۳ هزار میلیارد دلاری را روز دوشنبه با افزایش مالیات بر شرکت‌ها و افراد پردرآمد، هزینه‌های جدید برای برنامه‌های اجتماعی و طیف وسیعی از تلاش‌ها برای مبارزه با هزینه‌های بالای مصرف‌کننده مانند مسکن و شهریه دانشگاه پیشنهاد کرد. این پیشنهاد تنها شامل تغییرات نسبتاً کوچکی از برنامه بودجه‌ای است که بایدن در سال گذشته ارائه کرد، که در کنگره به‌جایی نرسید، هرچند که درخواست وی از قانون‌گذاران برای صرف حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای تقویت امنیت مرزها و ارائه کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تکرار می‌کند. این بودجه حدود ۵ هزار میلیارد دلار مالیات جدید بر شرکت‌ها و افراد ثروتمند را طی یک دهه پیشنهاد می‌کند. مقامات دولت روز دوشنبه گفتند که این افزایش‌ها به‌طور مساوی بین شرکت‌ها و پردرآمدترین افراد کشور تقسیم می‌شود و آمریکایی‌هایی که کمتر از ۴۰۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند، طبق برنامه‌های آن‌ها از کاهش مالیات به مبلغ ۷۵۰ میلیارد دلار برخوردار خواهند شد.

۱۳٫۲ درصد
نرخ تورم ماهانه آرژانتین با کاهش بیش‌ازحد انتظار در ماه فوریه به ۱۳٫۲ درصد رسید، رویدادی که می‌تواند ناشی از تلاش‌های رئیس‌جمهور خاویر مایلی باشد که در تلاش است با اعمال سیاست‌های ریاضتی روند رشد قیمت‌ها را مهار کند. داده‌های جدید نرخ ماهانه تورم آرژانتین کاهشی قابل‌توجه نسبت به ماه ژانویه، زمانی که قیمت‌ها ۲۰٫۶ درصد افزایش‌یافته بود، و دسامبر، زمانی که قیمت‌ها ۲۵٫۵ درصد افزایش یافتند را نشان می‌دهد. تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند انتظار داشتند که نرخ تورم فوریه در حدود ۱۵ درصد باشد. بااین‌حال، نرخ تورم ۱۲ ماهه تا فوریه به ۲۷۶٫۲ درصد کاهش‌یافته است، یعنی کمتر از پیش‌بینی نظرسنجی ۲۸۲٫۱ درصدی. بااین‌همه این آمار جدید همچنان موقعیت آرژانتین را به‌عنوان کشوری با بدترین نرخ تورم جهان که قدرت مصرف مردم را نابود کرده و فقر را بالا می‌برد، تثبیت کرد. مایلی که با یک بحران موروثی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اقدامات سختی را برای مبارزه با تورم اجرا کرده است؛ ازجمله کاهش دردناک مخارج دولتی، هدف قرار دادن یارانه‌ها برای مواردی مانند آب و برق و حمل‌ونقل، و هم‌زمان در تلاش است تا برنامه‌های رفاهی را به اجرا بگذارد.

۹۹ درصد
باشگاه پاریس روز چهارشنبه اعلام کرد که سومالی ۹۹ درصد از بدهی خود به اعضای باشگاه کشورهای طلبکار پاریس را لغو کرده است که نقطه عطفی در تلاش‌های این کشور آسیب‌دیده از جنگ برای پیوستن مجدد به سیستم مالی بین‌المللی است. باشگاه پاریس، یک‌نهاد وزارت دارایی فرانسه که به‌عنوان دبیرخانه بسیاری از کشورهای طلبکار عمل می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهایی ازجمله آمریکا، ژاپن و روسیه بیش از ۲ .میلیارد دلار از بدهی سومالی را لغو کردند. این کشور شاخ آفریقا پس از پایان طرح بخشودگی بدهی‌ها که توسط صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در ماه دسامبر به پایان رسید، واجد شرایط دریافت بیش از ۴٫۵ میلیارد دلار بخشودگی بدهی از جانب همه طلبکاران بود. سومالی به «نقطه تکمیل» طرح ابتکاری کشورهای فقیر به‌شدت بدهکار (HIPC) رسیده است، زیرا بیش از ۳۰ سال است که بابی ثباتی و جنگ داخلی از سیستم مالی بین‌المللی جدا افتاده است. باشگاه پاریس گفت که طلبکاران این باشگاه از عزم جمهوری فدرال سومالی برای ادامه اجرای استراتژی جامع کاهش فقر و برنامه اصلاحات اقتصادی بلندپروازانِ برای ایجاد پایه‌های رشد اقتصادی پایدار و فراگیر استقبال کردند. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در دسامبر اعلام کردند که بدهی خارجی ۵٫۳ میلیارد دلاری سومالی تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۶۴ درصد در پایان سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد یافت.

۹٫۲ میلیون
اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ عدم فعالیت اقتصادی انگلیس در دوره سه‌ماهه نوامبر تا ژانویه سال جاری ۲۱٫۸ درصد بوده که بالاتر از آمار زمان مشابه در سال گذشته است. این بدان معناست که ۹٫۲ میلیون نفر بین ۱۶ تا ۶۴ سال در انگلیس نه شاغل‌اند و نه در جستجوی کار. این آمار نگرانی‌ها در مورد کمبود کارگر و نیروی کار که بر اقتصاد انگلیس تأثیرگذار است را افزایش داده است. جمعیت افراد غیر شاغل و افرادی که فعالانه به دنبال کار نبودند در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافت، اما با پایان قرنطینه‌ها و کاهش محدودیت‌ها شروع به کاهش کرد. اما اقتصاددانان گفته‌اند که نرخ عدم فعالیت اقتصادی انگلیس پایدارتر شده است و پیش‌بینی کننده رسمی دولت تأکید می‌کند که در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حال حاضر غیرفعال یا بی‌میل به یافتن شغل هستند. گروه‌های اصلی غیرفعال اقتصادی افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال، دانش‌آموزان، افرادی که از خانواده یا خانه مراقبت می‌کنند، افرادی که طولانی‌مدت بیمار یا ناتوان هستند و کارگران بازنشسته و دلسرد هستند.

۰٫۷ درصد
داده‌های دولت چین هفته گذشته نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه نسبت به سال قبل ۰٫۷ درصد افزایش‌یافته است، درحالی‌که این شاخص در نظرسنجی رویترز ۰٫۳ درصد پیش‌بینی‌شده بود. این اولین باری بود که شاخص از ماه اوت ۲۰۲۳ به‌جای کاهش رو به افزایش گذاشته است. در ژانویه، این شاخص با سریع‌ترین نرخ طی ۱۵ سال اخیر سقوط کرد. اما تحلیلگران گفتند که افزایش سال‌به‌سال تا حدودی تحت تأثیر آغاز تعطیلات سال نوی چینی‌ها است که امسال در ماه فوریه امسال و سال گذشته در ژانویه آغاز شد. براساس چرخه‌های ماه، تاریخ تعطیلات هرسال تغییر می‌کند. چین در بیشتر سال گذشته به دلیل رکود دارایی، رکود بازار سهام و کاهش احساسات مصرف‌کننده باقیمت‌های ضعیف مبارزه کرده است. بانک خلق چین به امید افزایش وام‌دهی بانکی و بازگرداندن تورم به هدف ۳ درصدی خود، چندین بار نرخ بهره را کاهش داده است. اما شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۳ تنها به ۰٫۲ درصد رسید که بسیار کمتر از هدف رسمی است.

۳ میلیارد دلار
بانک جهانی پس از توافق با صندوق بین‌المللی پول به مصر ۳ میلیارد دلار کمک می‌کند. محمد معیت، وزیر دارایی مصر با اعلام این خبر گفت که اکنون این کشور آفریقای شمالی برنامه گسترده صندوق بین‌المللی پول را برای خود تضمین کرده است. معیت گفت که مصر همچنین انتظار دارد که اتحادیه اروپا بسته حمایتی خود را به‌زودی اعلام کند و جزئیات بیشتری از کمک‌هایی را که ممکن است در پی تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی برای شناور کردن ارز پس از افزایش ۶۰۰ واحدی بی‌سابقه نرخ بهره به جریان بیفتد، بیان کرد. این شناورسازی که منجر به سقوط ۳۸ درصدی ارزش پوند مصر در برابر دلار شد، یک کاتالیزور کلیدی برای تصمیم صندوق بین‌المللی پول برای موافقت با افزایش برنامه وام ۳ میلیارد دلاری تصویب‌شده در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد دلار بود.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha