۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
اقدامات بانک مرکزی نشانه رشد سهام در سال ۱۴۰۳
بازار گزارش می دهد؛

اقدامات بانک مرکزی نشانه رشد سهام در سال ۱۴۰۳

بسیاری از کارشناسان اقتصادی سیاست های ارزی دولت و همچنین حراج سکه را سیگنالی از ادامه انتظارات تورمی در سال ۱۴۰۳ دانستند که می تواند رشد سهام را تضمین کند.

حامد شایگان؛ گروه بورس: در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سهام اقدامات بانک مرکزی را سیگنالی برای بازار سهام می دانند. اعمال سیاست‌های انقباضی پولی و نرخ سود ۳۰ درصد برای کشور ما با این شرایط تحریمی و اتفاقات ریز و درشت اقتصادی، چیزی جز عدم موثر بودن و به تعویق انداختن برخی رویدادها نخواهد بود. اما در آن سو با فروش سکه و ارز در مرکز مبادلات ارزی در جهت سیاست‌های انقباضی و جمع آوری پول حرکت می کند.

پس به طور کلی با فروش هر نوع دارایی با هر شکلی از سوی دولت به شکل حراج یا جذاب جریان پول تا حدودی نقدینگی کنترل می شود. اما به چند عامل بستگی دارد؛ اول میزان عرضه در مقابل تقاضاست. وقتی قرار است بانک مرکزی در بازارها موثر باشد و التهاب آن را بگیرید باید دستتش پر باشد و درست برعکس وقتی دست آن در این موضوع خالی است بازار آن را به خوبی متوجه شده و اتفاقاً عطش بازار برای خرید و نرخ‌های بالاتر بیشتر می‌شود.

چرا اقدامات بانک مرکزی را سیگنالی برای بازار است؟
به تازگی بانک مرکزی در خصوص بازار ارز اعلام کرده با توجه به ذخایر مطلوب طلا و ارزی بانک مرکزی و کنترل نسبی تورم، قیمتهای فعلی در بازار آزاد ناشی از افزایش فشار کاذب روی ارز دلار بوده است.
بدین منظور جهت سازماندهی بازار ارز از تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ اقداماتی همچون ثبت نام همه دارندگان کارت ملی در سامانه تبادل ارز و طلا و خرید و فروش سهمیه ۲۰۰۰ دلاری در این سامانه با نرخ روز سامانه بدون تحویل فیزیکی ارز ۶ ماه بعد از خرید انجام می شود. همچنین ارز مسافرتی پس از تعطیلات نوروزی بر حسب ارز رسمی کشور مقصد برای لیر ترکیه، درهم امارات، رینگت مالزی، دینار عراق به معادل ۱۰۰۰ دلار ارائه خواهد شد. در نهایت طبق اعلام بانک مرکزی صرافی های رسمی با نرخ بازار تبادل می‌توانند به خرید و فروش یوآن، روبل بپردازند اما هرگونه خرید و فروش دلار و یورو ممنوع است.

رضا روحی معتقد است که اقدامات بانک مرکزی حاکی از تداوم مشکلات ارزی است. برای نمونه وقتی بانک مرکزی تمایلی به عرضه ارز سهمیه ای نداشته و برای کاهش جذابیت ارز سهمیه ای و کاهش مراجعات مردمی اقدام به نگهداری ارز فروخته شده در بازه زمانی ۶ ماهه برای تحویل فیزیکی آن می کند. نشان می دهد که بانک مرکزی ارز کافی در اختیار ندارد


رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اینکه بانک مرکزی، اول از شرایط مطلوب ذخایر ارزی حرف می زند اما در ادامه از شرایط نامطلوب ارزی سخن می گوید، گفت:تمامی بندها و اقدامات بانک مرکزی حاکی از تداوم مشکلات ارزی است. برای نمونه وقتی بانک مرکزی تمایلی به عرضه ارز سهمیه ای نداشته و برای کاهش جذابیت ارز سهمیه ای و کاهش مراجعات مردمی اقدام به نگهداری ارز فروخته شده در بازه زمانی ۶ ماهه برای تحویل فیزیکی آن می کند. نشان می دهد که بانک مرکزی ارز کافی در اختیار ندارد، زیرا قبلا ۱۰۰ دلار این ارز سهمیه ای در حساب ارزی به مدت ۵ ماه مسدود می شد اما تمام ۲۰۰۰ دلار به مدت ۶ ماه مسدود می شود.
او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی علی رغم تلاطم ایجاد شده در تصمیم گیری اخیر افزایش ارز مسافری از ۵۰۰ یورو یا دلار به ۱۰۰۰ یورو یا دلار عقب نشینی نکرده است، افزود: با توجه به اینکه ارز مسافرتی پس از تعطیلات نوروزی بر حسب ارز رسمی کشور مقصد برای لیر ترکیه، درهم امارات، رینگت مالزی، دینار عراق تخصیص می بابد صرفا نوع ارز تحویلی را متناسب با مقصد تغییر داده تا تقاضای سفته بازی دلار را از بین ببرد.
او با اشاره به دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: خرید و فروش دلار توسط صرافی ها را ممنوع اعلام ‌کرده و نرخ رسمی سامانه تبادل ارز و طلا را مبنای خرید و فروش سایر ارزها اعلام کرده است. از طرف دیگر هر گونه خرید و فروش ارز و معاملات مربوطه غیر از ثبت در سامانه تبادل ارز و طلا را ممنوع کرده که در عمل و واقعیت امکان پذیر نیست و نشان می دهد بازار ارز همچنان ملتهب است‌.

قیمت واقعی ارز در سیاست های بانک مرکزی
اگر واقعاً سیاست قطعی بانک مرکزی کنترل نرخ ارز است کاری ندارد باید با منابعی که در اختیار دارید عرضه کرده و نرخ را پایین بیاورید، اما وقتی نزد افکار عمومی بیش از قیمت های گذشته می‌ارزد شرایط عرضه هم پیچیده خواهد شد.

به گفته محمود مرادی در حراج های سکه توسط بانک مرکزی قیمت سکه در معاملات مرکز مبادله بالاتر از نرخ دلار ۶۰ هزار تومان بوده و این موضوع نشان می دهد که هم اکنون قیمت ارز در کشور بیشتر از ۷۰ هزار تومان است و اگر بانک مرکزی به دنبال تعدیل قیمت دلار است باید به منابع کافی دسترسی داشته باشد تا بتواند با عرضه کافی بازار را اشباع کند

محمود مرادی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه در حراج های سکه توسط بانک مرکزی قیمت سکه در معاملات مرکز مبادله بالاتر از نرخ دلار ۶۰ هزار تومان بوده است، گفت: این موضوع نشان می دهد که هم اکنون قیمت ارز در کشور بیشتر از ۷۰ هزار تومان است و اگر بانک مرکزی به دنبال تعدیل قیمت دلار است باید به منابع کافی دسترسی داشته باشد تا بتواند با عرضه کافی بازار را اشباع کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
او با تاکید بر اینکه سیاست های ارزی بانک مرکزی حکایت از این دارد که قیمت ارز سال آینده دوباره رشد خواهد داشت، افزود: از آنجایی که هم اکنون نیز قیمت ارز بیشتر از نرخ بازار است به نظر می رسد بسیاری از فعالان بازار از این موضوع مطلع هستند به همین دلیل در چند وقت اخیر شاهد رشد تقاضا در معاملات بازار سهام بوده ایم.
به گزارش بازار، اقدامات مدیریت ارز و طلا این سیگنال را به بازار داده اند که عرضه سکه با این شکل محدود و قیمت‌هایی که جذابیت آنچنانی برای خریدار ندارد نمی‌تواند شوک ایجاد کند و فقط یک سیگنال برای بازار است که انتظارات تورمی همچنان بالاست و کسری بودجه دولت همچنان به عنوان یک چالش جدی خودنمایی می کند. به همین دلیل سرمایه گذاران با خرید سهام ارزنده تلاش دارند تا پرتفوی خوبی برای سال آینده ببندند.

در حال حاضر قیمت ارز در محدوده ۶۰ هزار تومان معامله می شود در حالی که با قیمت ارز نیمایی فاصله ۲۰ هزار تومانی دارد. در چنین شرایطی اگر بانک مرکزی معتقد است که نرخ ارز مرکزی مبادله ارزی واقعی است باید قیمت بازار آزاد را با افزایش عرضه اشباع کند و اگر به این موضوع اعتقادی ندارد باید باید قیمت ارز نیمایی را بالا بیاورد. بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند که قیمت ارز نیمایی رشد خواهد کرد و مقاومت بانک مرکزی چندان دوام نمی آورد.

در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به خرید نمادهای صادراتی تمایل داشته اند، به طوری که در روزهای اخیر گروه فلزی، بانکی و پتروشیمی معاملات پرحجمی داشته اند. با توجه به اینکه تعطیلات نوروز را در پیش داریم و برای یک هفته پول سهامداران بلوکه می شود برخی هنوز ورود نکرده اند و منتظر هستند که بعد از تعطیلات وارد معامله شوند. بنابراین پیش بینی می شود که در هفته های آینده رشد تقاضا در نمادهای صادراتی بیشتر نمایان شود و کمک کند تا کم کم تمام بازار به حرکت دربیاید، هرچند این موضوع مشروط به سیاست ارزی بانک مرکزی است.

کد خبر: ۲۷۹٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      1 0
      سال ۹۸ حدود ۸۰۰ میلیون تومان پول بی زبان را به سفارش مسئولان و مقامات رده بالای کشور وارد بورس کردم در صورتی که می توانستم با همان ۸۰۰ میلیون تومان دو باب مغازه بخرم ‌ پولم تا چند ماه پیش به ۴۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد . حدود ۲ ماه پیش پولم را از قمار خونه، دزد خونه، گاو خونه، نجاست خونه و کوره ی پولسوزی بیرون کشیدم و رفتم طلای آب شده خریدم حدود ۲۰۰ گرم . گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان . امروز طلا رسید به ۳ میلیون و ۲۵۰ میلیون تومان . یعنی تو این ۲ ماه روی هر گرم طلا حدود ۵۵۰ هزار تومان رفته . حساب کردم حدود ۱۰۰ میلیون تومان سود بردم . اگه تو بورس بودم مطمینا" پولم به زیر ۴۰۰ میلیون رسیده بود. تا عمر دارم دیگه پولم وارد قمارخونه، دزد خونه، گاو خونه، نجاست خونه و کوره ی پولسوزی نخواهم کرد و به هرکسی هم که برسم توصیه میکنم که مواظب باشند همچون بنده گول نخورند . و تا عمر دارم دیگه رای نخواهم داد.
    • رضا طالعی مارشگ. معلولان IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      با سلام من رضا طالعی مارشگ معلولان شدید و خیلی شدید. هستم چرا. سود. سهام عدالت. کی پرداخت مشیه