۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد

توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی گفت: آماده استفاده از تجربیات مطلوب دولت چین در مورد استحصال آب و تغییرات اقلیم هستیم.

به گزارش بازار، علی سلاجقه در دیدار با «رانیکو هوانک» وزیر اکولوژی و محیط زیست دولت چین با اشاره به تمدن دیرینه و زمینه همکاری های مختلف بین دو کشور ایران و چین و همچنین رویکرد مثبت دولت مردمی جمهوری اسلامی به توسعه روابط بین الملل با دولت جمهوری خلق چین و دو برنامه اساسی نقشه راه ابریشم و برنامه راهبردی ۲۵ ساله اشاره کرد و نقش محیط زیست در این برنامه ها را بسیار پررنگ دانست.

معاون رییس جمهور در این دیدار به تجربیات مطلوب دولت چین در زمینه های مختلف از جمله استحصال آب، مقابله با بیابانزائی، تغییرات اقلیم و دیگر موارد و استفاده از ظرفیت های مشترک در حل معضلات محیط زیستی تأکید کرد.

سلاجقه به امضا تفاهم نامه برنامه راهبردی ۲۵ ساله توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با در نظر گرفتن موضوعات محیط زیستی اشاره و برای حل معضلات پسماند، بیایان زدایی، استحصال آب و مسائل مربوط به تنوع زیستی با تشکیل کارگروه های تخصصی با همکاری دو کشور ابراز امیدواری کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای همکاری های فی‌مابین به ارسال سلول های انرژی خورشیدی از سوی دولت چین به عنوان یک انرژی پاک به سازمان محیط زیست اشاره کرد و در ادامه همکاری شهرداری تهران با چین در خصوص واردات خودروهای برقی به کشور را قدمی روبه جلو عنوان کرد که نیازمند تسریع و تسهیل است.

وی گفت: استفاده از ظرفیت مراکز منطقه ای بازل و استکهلم در چین و ایران و توسعه همکاری های بین دو دولت می تواند برای مدیریت صحیح پسماندها و مواد شیمیایی مفید و موثر باشد.

سلاجقه تصریح کرد: تشکیل کارگروه های تخصصی و تهیه برنامه زمان بندی شده با ارائه اقدامات اجرایی می تواند مسیر مناسبی را برای همکاری های پیش رو به صورت هدفمند برای دو کشور ترسیم کند.

همچنین وزیر اکولوژی و محیط زیست چین در این دیدار بیان کرد: ایران و چین قدمت طولانی در تاریخ و تمدن دارند و قرار گرفتن چین و ایران در گروه کشورهای در حال توسعه با دغدغه های محیط زیستی مشترک و لزوم بهره مندی از دیگر پیوندهای سیاسی برای دستیابی به اهداف مشترک امری ضروری است.

رانیکو هوانک با اشاره به موافقتنامه مشترک حفاظت از محیط زیست بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۲، اقدامات و همکاری های شکل گرفته بین دو کشور را بسیار مناسب ارزیابی کرد که پایه و اساس خوبی برای اقدامات آتی خواهد بود.

وزیر اکولوژی و محیط زیست چین از پیشنهادات جامع و سازنده علی سلاجقه استقبال و قدردانی کرد و از وی برای حضور در وزارت محیط زیست کشور چین دعوت کرد.

در این دیدار مقرر شد رایزنی لازم برای تشکیل کارگروه های تخصصی و شناسایی زمینه های همکاری و بررسی، ارزیابی و آسیب شناسی اقدامات پیشین صورت گیرد و برنامه ادامه همکاری ها تدوین و اجرایی شود، همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی به منظور به اشتراک گذاری تجارب کشورها برنامه ریزی و ترتیب داده شود.

کد خبر: ۲۷۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha