۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
احیای بازار نفت گرفتار چاله‌های کرونا/ طلای سیاه دوباره شوکه شد
قیمت‌ها در بازار روند نزولی به خود گرفت

احیای بازار نفت گرفتار چاله‌های کرونا/ طلای سیاه دوباره شوکه شد

کهن هوش نژاد، تحلیلگر بازار انرژی با بیان اینکه فاصله زیادی با عادی شدن تقاضا در سطح بازار داریم، می‌گوید: بازار هنوز به ثبات لازم نرسیده و نسبت به بروز هرگونه تغییر در روند ابتلای کشورها به کرونا روند نزولی به خود می‌گیرد.

بازار؛ گروه انرژی: زنگ خطر برای سقوط دوباره قیمت نفت به صدا درآمده است. قیمت نفت که در روز پنجشنبه  به بالاترین حد طی ۴ ماه گذشته رسید، در روزهای گذشته روند نزولی به خود گرفته است. برخی از تحلیل گران افت قیمت نفت را ناشی از گسترش دوباره ویروس کرونا در آمریکا می‌دانند.

در حالی که تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ۳۹ ایالت آمریکا روندی افزایشی را طی می‌کند، نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد که ۴ روز نخست ماه جولای ۱۵ ایالت شاهد رکوردشکنی آمار ابتلای روزانه بوده‌اند و میهمانی‌های برگزار شده در طول تعطیلات آخر هفته اخیر احتمالا منجر به افزایش مجدد موارد ابتلا طی روزهای آتی خواهد شد.

روح اله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی بر این باور هستند که احتمال احیای سریع تقاضای جهانی برای نفت وجود ندارد. او به بازار می‌گوید: بازار نفت هنوز به ثبات لازم نرسیده و همانطور که پیش بینی می‌شد با شیوع موج دوم کرونا یا حتی نگرانی‌ها نسبت به بروز این اتفاق قیمت‌ها در بازار افت پیدا کرد.

او با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی با عادی شدن تقاضا در بازار جهانی نفت مواجه هستیم، ادامه داد: به همین دلیل قیمت‌ها به شدت شکننده است.  

کهن هوش نژاد : چنانچه بهبودی در قیمت نفت طی هفته‌های آینده رخ ندهد، پیش بینی می‌شود تولیدکنندگانی همچون شیل سطح تولید خود را به حالت های قبل از اعمال محدودیت‌ها باز می‌گرداند و به دنبال آن تلاطم‌هایی جدیدی را در بازار را شاهد خواهیم بود

کاهش تولید نفت ادامه پیدا می‌کند؟
اوپک و متحدانش از جمله روسیه متعهد شده‌اند که تولید نفت خود را در ماه جولای نیز همچون ۲ ماه گذشته به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. پس از ماه جولای قرار است کاهش تولید این گروه تا ماه دسامبر ۷.۷ میلیون بشکه باشد. بعد از تصمیم به کاهش عرضه نفت و بروز نشانه‌هایی از ترمیم اقتصادی بازار نفت از قیمت‌های منفی فاصله گرفت. ماه آوریل بود که قیمت نفت به پایین‌ترین قیمت خود در ۲۱ سال اخیر یعنی به زیر ۱۶ دلار کاهش پیدا کرد. حالا هرچند که قیمت‌ها نسبت به آن روزها بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده اما نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار نفت همچنان ادامه دارد.

کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی که چندان به تداوم میگوید: هرچند که تمامی کشورهای تولیدکننده نفت از افت قیمت‌ها متضرر می‌شوند اما چنانچه کشورهایی همچون آمریکا اوپک را در کاهش تولید همراهی نکند، بدون تردید کشورهایی همچون روسیه دیگر به تعهدات خود پایبند نخواهد بود. او بر این باور است چنانچه بهبودی در قیمت نفت طی هفته‌های آینده رخ ندهد، پیش بینی می‌شود تولیدکنندگانی همچون شیل سطح تولید خود را به حالت های قبل از اعمال محدودیت‌ها باز می‌گرداند و به دنبال آن تلاطم‌هایی جدیدی را در بازار را شاهد خواهیم بود.

او همچنین این احتمال را می دهد که در آینده ای که زمانش بستگی به همه گیری ویروس کرونا دارد، دوباره شاهد جنگ قیمتی در بازار نفت باشیم.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴ سنت معادل ۰.۰۹ درصد افزایش به ۴۲ دلار و ۸۴ سنت رسید.   قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۸۱ درصد کاهش نسبت به رقم پایانی روز پنجشنبه به ۴۰ دلار و ۳۲ سنت رسیده است

بازار نفت شوکه شد
افزایش بسیار زیاد موارد ابتلا به کرونا در آمریکا بازار نفت را شوکه کرده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴ سنت معادل ۰.۰۹ درصد افزایش به ۴۲ دلار و ۸۴ سنت رسید. هفته گذشته نفت برنت شاهد رشد ۴.۳ درصدی بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۸۱ درصد کاهش نسبت به رقم پایانی روز پنجشنبه به ۴۰ دلار و ۳۲ سنت رسیده است.  

لوییس دیکسون، تحلیلگر بازار نفت در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در بیانیه‌ای اظهار کرد: مشاهده جهش آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا برای بازار شوکه‌آور است و آمار روز پنج شنبه باعث کاهش قیمت نفت و محدود شدن رشد هفتگی بهای نفت شد. به نظر می‌رسد تنها محدودیت‌های جدید می‌تواند گسترش فعلی بیماری کووید ۱۹ در آمریکا را محدود کند و اگر قرنطینه در سراسر آمریکا اعمال شود، موج دوم شیوع بیماری به تقاضا برای نفت به شدت لطمه خواهد زد.

اما شوک دوباره کرونا به بازار نفت در شرایطی اتفاق افتاده که روند تقاضا در بازارهای بزرگ جهانی هنوز بهبود پیدا نکرده است. روند واردات نفت به چین که معمولاً بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان است، ماهانه حدود ۴۵ درصد کاهش‌یافته است و در ماه ژوئن به ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

میزان ابتلا به کرونا در هند به عنوان دومین بازار بزرگ نفت دنیا هم روند افزایشی به خود گرفته  و احتمالا در با بازگشت محدودیت های رفت و آمدی شاهد کاهش تقاضا در این کشور هم باشیم.

دورنمایی تیره و تار شرکت‌های نفتی موجب افزایش نارضایتی‌ها از دونالد ترامپ شده است. تحلیل‌گر بازار انرژی می‌گوید: به نظر می‌رسد ترامپ در این دوره از انتخابات حمایت تولیدکنندگان نفت شیل را از دست خواهد داد

نگرانی شدید ترامپ از کاهش دوباره قیمت‌ها
تولید نفت آمریکا نیز در حال کاهش است. تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز در این کشور برای نهمین هفته متوالی کاهش داشته است. رویترز می‌گوید که سقوط قیمت نفت خام در سال جاری موجب شده تا فعالیت‌های تجاری و کسب و کار در میان تولیدکنندگان نفت و گاز ایالات متحده با لغزش و افت روبرو شود و بیش از ۱۰۰ هزار کارگر را از کار خارج شود. طبق آماری که شرکت ‌هاینس و بون اعلام کرده بیش از ۲۰۰ تولیدکننده نفت و گاز آمریکای شمالی از ابتدای سال ۲۰۱۵ و ۲۰ شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در فهرست شرکت‌های ورشکسته بعضا اسامی ‌برخی از غول‌های نفتی دنیا هم به چشم می‌خورد. هفته گذشته بود که شرکت چساپیک انرژی اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت بزرگترین تولید کننده نفت و گاز آمریکا است که طی سال‌های اخیر اعلام ورشکستگی می‌کند. چساپیک نتوانست از پس بدهی‌های سنگین و تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر بازارهای انرژی بر بیاید.

دورنمایی تیره و تار شرکت‌های نفتی موجب افزایش نارضایتی‌ها از دونالد ترامپ شده است و به نظر می‌رسد که نامزد جمهوری خواه آمریکایی در دوره بعدی انتخاب حمایت نفتی‌ها را نخواهد داشت. تحلیل‌گر بازار انرژی در اینباره می‌گوید: به نظر می‌رسد ترامپ در این دوره از انتخابات حمایت تولیدکنندگان نفت شیل را از دست خواهد داد.

بهبود بازار نفت تا سال ۲۰۲۲
هرچند که آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بهبود وضعیت بازار نفت در نیمه دوم امسال خبر می‌دهند، اما بانک آمریکایی گلدمن ساکس معتقد است که بهبود وضیعت بازار نفت تا سال ۲۰۲۲ زمان خواهد برد. این بانک آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضا در سال جاری ۸ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۱، ۶ درصد بهبود یابد و در سال ۲۰۲۲ به سطح‌ پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برسد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حتی اگر تقاضا برای بنزین و دیزل بهبود پیدا کند، سالها طول خواهد کشید تا تقاضا برای سوخت جت به طور کامل احیا شود. رکود اقتصاد جهانی هم فعالیتهای صنعتی را و تقاضا برای سوخت از سوی صنعت را کاهش خواهد داد. احتمالا بهبود مصرف به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از یک سال و نیم طول خواهد کشید. این احیا سریع نخواهد بود اما بسیار مبهم و نامعلوم است.

کد خبر: ۲۷٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha