۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
تقاضای جهانی نفت در میان اختلالات کشتیرانی دریای سرخ افزایش می یابد
آژانس بین‌المللی انرژی:

تقاضای جهانی نفت در میان اختلالات کشتیرانی دریای سرخ افزایش می یابد

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: اختلالات حمل‌ونقل باعث تقویت کوتاه‌مدت تقاضا در بازار نفت شده و حجم درخواست‌های خرید ۱٫۳ میلیون بشکه در روز بیشتر شده است.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش نیاز به سوخت کشتی‌هایی که در بحبوحه حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ از مسیر اصلی منحرف می‌شوند و همچنین چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر در آمریکا، تقاضای جهانی نفت بیشتر از حد انتظار رشد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه نفت خود که روز پنجشنبه منتشر شد، با توجه به اینکه حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ عرضه نفت را به تأخیر انداخته، تقاضای جهانی نفت را مورد بازبینی قرار داده و به ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسانده است. این آژانس اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

این نهاد جهانی با استفاده از اصطلاحی برای سوخت موردنیاز کشتی‌ها گفت که اختلال در مسیرهای تجاری بین‌المللی در پی آشفتگی در دریای سرخ، مسافت کشتی‌ها را طولانی‌تر می‌کند و منجر به افزایش سرعت کشتی‌ها و افزایش تقاضای پناهگاه‌ها می‌شود.

حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ از اواسط نوامبر علیه کشتی‌های تجاری بین‌المللی آغاز شده است که تجارت جهانی را در مسیری که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد مختل کرده است و شرکت‌ها را مجبور به تغییر مسیر به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف آفریقای جنوبی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این اختلالات به این معنی است که در پایان ماه گذشته نزدیک به ۱٫۹ میلیارد بشکه نفت در دریا بوده است که تقریباً بالاترین میزان از زمان همه‌گیری کووید است. مسیرهای طولانی‌تر تقاضای سوخت را افزایش داده و بارگیری کشتی‌ها با سوخت در سنگاپور به بالاترین حد خود رسیده است.

اما آژانس همچنان هشدار داد که فرونشاندن تلاطم پس از همه‌گیری و چشم‌انداز مکدر اقتصادی بر تقاضا تأثیر می‌گذارد، حتی اگر اختلالات حمل‌ونقل باعث تقویت کوتاه‌مدت شود.

در این بیانیه آمده است که رکود اقتصادی جهانی، مشابه بهبود راندمان خودروها و گسترش ناوگان خودروهای الکتریکی، به‌عنوان یک باد مخالف اضافی برای مصرف جهانی نفت عمل می‌کند. رشد همچنان به سمت کشورهای غیر عضو در OECD، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منحرف خواهد شد، حتی با کاهش تدریجی سلطه چین. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد رشد تقاضای نفت چین از ۱٫۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ به ۶۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

رشد سالانه تقاضای جهانی به دلیل افزایش بهره‌وری انرژی و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به‌شدت نسبت به ۲٫۳ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۲۳ کاهش‌یافته است. پیش‌بینی می‌شود کل تقاضا در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۳٫۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰۱٫۸ میلیون بشکه در روز در سال گذشته برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اگر بلوک تولیدکننده اوپک پلاس کاهش‌های داوطلبانه خود را تا سال ۲۰۲۴ حفظ کند، بازار به‌جای مازاد با کسری خفیفی درگیر خواهد شد. همچنین رشد عرضه نفت از کشورهای غیر اوپک پلاس به‌طور قابل‌توجهی رشد تقاضای نفت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. به دنبال انتشار این گزارش، قیمت نفت در روز پنجشنبه افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای ماه می ۷۲ سنت یا ۰٫۸۶ درصد افزایش یافت و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در ماه آوریل با ۸۳ سنت یا ۱٫۰۴ درصد افزایش به ۸۰٫۵۵ دلار رسید.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha