۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
روغن موتور مناسب برای خودروی من چیست؟ اتوآچار بهت میگه!

روغن موتور مناسب برای خودروی من چیست؟ اتوآچار بهت میگه!

روغن موتور یکی از مهمترین وسایل مصرفی خودرو است که انتخاب صحیح آن، اهمیت زیادی در عملکرد ماشین دارد. اما روغن موتور مناسب برای خودروها مختلف چیست؟

به گزارش بازار، خودرو یک دستگاه بسیار پیچیده است و این دستگاه پیچیده به وسیله‌ها و ابزارهای مصرفی بسیاری نیاز دارد تا عالی‌ترین عملکرد را ارائه دهد. صاحبان خودرو باید شناخت کافی نسبت به این ابزار و وسایل مصرفی داشته باشند و به هیچ عنوان خرید این ابزار را پشت گوش نیندازند. روغن موتور یکی از وسایل مصرفی بسیار مهم و کاربردی برای همه‌ خودروها است. اگر رانندگان به تعویض روغن موتور بی‌توجه باشند خودرو آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری را می‌بینید.

موتور خودرو بخشی از خودرو است که با نهایت دقت و ظرافت بسیار خاصی طراحی شده است. ولی با وجود این‌ها مشکلاتی مانند پوسیدگی، سایش و اصطکاک در موتور قابل مشاهده بوده که رفع و تعمیر این مشکلات بسیار پرهزینه است.  تنها راه از بین بردن این معایب و مشکلات بزرگ، استفاده از روغن موتور با کیفیت است. این در حالی است که صاحبان خودروها، شناخت کافی نسبت به روغن موتور مخصوص خودرو خود ندارند. در ادامه انواع روغن موتور را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید بهترین روغن موتور مناسب خودروی خودتان را بشناسید.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور یک روانکار صنعتی است که به منظور افزایش بازده موتور و بهینه‌سازی عملکرد خودروها استفاده می‌شود. همانطور که اطلاع دارید روغن موتور مایعی لغزنده و لیز است که سایش و اصطکاک موتور را به نحوه احس کاهش می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود که قطعات موتور بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر کار کنند و به همین ترتیب بازده خودرو افزایش پیدا کند.

با ریختن روغن موتور صحیح در موتور خودرو، نحوه کارکرد و عملکرد خودرو کاملا تغییر خواهد کرد، چون روغن موتور به همه منافذ باز موتور وارد می‌شود و تمامی قطعات خودرو به روغن آغشته می‌شوند. همین مسئله موجب شده است که مشخصات روغن موتور و کیفیت آن بسیار با اهمیت باشد. صاحبان خودرو حتما باید دقت داشته باشند که به خاطر قیمت پایین، از روغن بی کیفیت در موتور خودروی خود استفاده نکنند.

آشنایی با انواع روغن موتور خودرو

باید بدانید که روغن موتور، از مشتقات نفتی تولید می‌شود، با این حال ممکن است ماده پایه آن متفاوت باشد. این مسئله یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و کیفیت روغن موتور است. هرچه ناخالصی نفت در تولید بیشتر حذف شود و ساختار شیمیایی بهتر صورت گیرد، روغن موتور کیفیت عالی‌تری خواهد داشت.

پایه اصلی روغن موتور به عنوان عاملی تاثیرگذار بر مدت زمان کاری و طول عمر روغن‌ها معرفی شده است. در ادامه انواع روغن موتور بر اساس پایه ساخت را معرفی می‌کنیم:

تعویض روغن موتور در تهران

  • روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک

از نظر ساختار شیمیایی، روغن موتور سنتتیک بهترین نوع روغن‌های موتور است. در فرایند تولید این روغن تمامی ناخالص‌ها حذف شده و ساختار شیمیای این روغن به صورتی است که بیشترین مقاومت و بهترین روانکاری را دارد. این روغن به دلیل تکنولوژی ساخت بسیار عالی آن نسبت به دیگر روغن‌ها گران‌تر است و اغلب در خودروهای گران قیمت و لوکس مانند تویوتا، بنز، هیوندا، کیا و .. استفاده می‌شود.

مزایای دیگر این روغن موتور شامل غیر سمی بودن، غیر خورنده بودن، تبخیر شوندگی بالا، کاهش مصرف روغن به دلیل عمر بیشتر، دمای سوختن بالا، دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، نقطه روان شدن پایین و کاهش مصرف سوخت تا ۲.۴ درصد می‌شود.

  • روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن ترکیبی از روغن‌های سنتتیک و مینرال است. با توجه به فرایند تولید، ساختار شیمیایی این روغن به خوبی اصلاح شده تا عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد. درست است که روغن‌های سنتتیک عملکرد بسیار بهتری نسبت به روغن‌های نیمه سنتتیک دارند ولی استفاده از روغن‌های نیمه سنتتیک بسیار مقرون به صرفه‌تر است. به عنوان مثال برای خودروهای ساینا و تیبا، بهترین و مناسب‌ترین روغن، روغن موتور نیمه سنتتیک است و استفاده از روغن موتور سنتتیک در این خودروها فقط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

  • روغن موتور مینرال یا معدنی

پایه اصلی این مدل روغن از نفت خام است و در فرایند ساخت آن هیچ گونه اصلاح ساختار شیمیایی صورت نمی‌گیرد. روغن موتور مینرال اغلب در خودروهای قدیمی و کلاسیک استفاده می‌شود. این نوع روغن موتورو ارزان‌ترین نوع روغن است و با توجه به فرایند آن، عمر بسیار کوتاهی در موتور خودرو دارد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر روغن مناسب خودرو شما روغن نیمه سنتتیک است، اصلا نباید از روغن مینرال برای خودرویتان استفاده کنید. همچنین اگر روغن موتور مناسب خودرو شما تمام سنتتیک است به هیچ عنوان نباید از روغن‌های نیمه سنتتیک و مینرال استفاده کنید.

  • روغن موتور فلاشینگ

مایع فلاشینگ شباهت بسیار زیادی با آب دارد. این مایع برای پاکسازی موتور در خودروهای امروزی و هیبریدی استفاده می‌شود. پس نباید این مدل روغن را به عنوان روغن روانکاری معرفی کرد. در اصل این روغن در پروسه‌ای به اسم فلاش و بعد از تخلیه کامل روغن موتور، برای پاکسازی آلودگی‌ها و رسوبات درون موتور استفاده می‌شود.

راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو

انتخاب روغن موتور

مشاهده دفترچه راهنمای خودرو عالی‌ترین روش برای انتخاب و خرید روغن است. معمولا شرکت سازنده خودرو با توجه به مشخصات و نکات فنی، استانداردهای مناسب برای روغن موتور را درج کرده است. در کنار تمامی این مسائل، شرایط جوی و آب و هوای در انتخاب روغن موتور بسیار تاثیرگذار است. زیرا تغییرات جوی و دما با تاثیر گذاشتن بر روی خواص روغن، عملکرد آن را دچار مشکل می‌کند. پس در خرید روغن موتور به این نکته بسیار مهم توجه کنید. ارقام روی فاکتور بیانگر استانداردها و عملکرد روغن موتور است.

برای پیدا کردن بهترین مراکر تعویض روغن خودرو می‌توانید از «اتوآچار» کمک بگیرید. آن‌ها با توجه به مدل ماشین و لوکیشنتان، بهتری مرکز تعویض روغن را به شما معرفی می‌کنند!

مشخصات روغن موتور با کیفیت

قبل از خرید روغن موتور باید نکاتی را درباره مشخصات یکی روغن موتور با کیفیت و اصل بدانید. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یک روغن موتور با کیفیت روغنی است که با گذشت زمان سیاه شود. به این معنا است که با مرور زمان دودها و ناخالصی‌های درون موتور را به خود جذب می‌کند.

  • روغن موتور مرغوب و باکیفیت نباید خیلی رقیق یا خیلی غلیظ باشد. یک روغن موتور عالی باید غلظت بسیار مناسبی داشته باشد.

  • روغن موتور اصل و باکیفیت باید بسیار شفاف باشد. اگر رنگ روغن موتور شفاف یا سیاه نبود، قطعا آن روغن تقلبی است.

  • روغن باکیفیت و مرغوب قطعا بدون بو است. پس اگر بعد از باز کردن درب روغن موتور، بوی تیز و تندی به دماغتان خورد، حتما روغن موتور تقلبی است.

  • روغن موتور باید فاقد هرگونه اجسام کوچک و جسم زائد باشد.

سخن پایانی

انتخاب روغن موتور مناسب، قطعا مهم‌ترین انتخاب یک راننده است. در این مطلب شما را با روغن موتور و انواع آن آشنا کردیم و گفتیم که انتخاب روغن موتور باکیفیت و مناسب خودروی شما چقدر بر روی عمر مفید و عملکرد ماشین تاثیر گذار است.

روغن موتور مایعی است که تا مدتی در موتور خودروی شما باقی می‌ماند و قطعات موتور به صورت کامل به آن آغشته می‌شوند. به همین دلیل باید با ریزبینی و دقت بسیار زیادی روغن موتور خودروی خود را انتخاب نمایید. با توجه به نوسانات بازار و گران‌ شدن قیمت خودروها، در انتخاب روغن موتور مناسب خودرویتان دقت کافی داشته باشید تا هزینه اضافی و گزافی را برای تعمیر موتور خودرو پرداخت نکنید.

کد خبر: ۲۷۸٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha