۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
بررسی رویدادهای اقتصادی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ | انفجار معدن تا افتتاح چند کارخانه
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی رویدادهای اقتصادی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ | انفجار معدن تا افتتاح چند کارخانه

سمنان- سال ۱۴۰۲ رو به اتمام گذارده است سالی که در آن اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در اقتصاد استان سمنان رقم خورد و قصد داریم در این گزارش به این رویدادها بپردازیم.

بازار، گروه استان ها: سالی ۱۴۰۲ سال تلخ و شیرینی برای اقتصاد استان سمنان بود سالی که با سرمازدگی محصولات و درختان کشاورزی در شرق استان سمنان آغاز شد و در میانه آن بزرگترین فاجعه کارگری استان سمنان در معدن رزمجاه در تاریخ انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.

این سال البته اخبار شیرینی نیز داشت و در روزهای پایانی سال تلاش داریم تا نگاهی به پربازدید ترین و مهمترین اخبار درج شده در خبرگزاری تحلیل بازار استان سمنان بپردازیم در این بین نگاهی هم به مهمترین تولیدات رسانه ای این خبرگزاری داریم با این توضیح که قطعاً همه رویدادها و حوادث اقتصادی استان در یک گزارش گرد هم نخواهد آمد و تنها تلاش داریم مهمترین آنها را به اجمال یادآوری کنیم.

توضیح دوم اینکه گزارش مهمترین رویداد های سال ۱۴۰۲ خبرگزاری بازار استان سمنان دو بخش است که بخش اول آن را امروز مطالعه می کنید و بخش دیگر بلافاصله بر روی خروجی وبسایت تحلیل بازار استان سمنان قرار خواهد گرفت.

بهار با سرما رسید!

همانطور که در بالاتر نیز بیان شد سال ۱۴۰۲ با سرمازدگی آغاز شد سرمای شدید هوا در روز دوم فروردین ماه سال جاری سبب شد تا بخشی از محصولات کشاورزی و سردرختی های استان سمنان به ویژه در دامغان و شاهرود و میامی دچار سرمازدگی و نابودی شود هنوز کشاورزان این خبر را هضم نکرده بودند که شامگاه دوازدهم فروردین ماه هم از راه رسید و ان دسته از محصولات باقی مانده و نجات پیدا کرده از سرمای مرحله او را هم نابود کرد.

در فروردین امسال بود که کارخانه بزرگ زامیاد شاهرود کلنگ زنی شد

خبرگزاری بازار در همان روز در گزارشی به این موضوع پرداخت و عنوان کرد که کماکان نخستین راهکار کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی، لاستیک سوزاندن و روشن کردن پیت های حلبی مملو از روغن سوخته برای سوزاندن است در حالی که ارقام مقاوم به تولید و دیرگل ده در مرکز تحقیقات کشاورزی تولید شده اما شاهد ترویج آن در زمین های کشاورزی نیستیم.

در فروردین امسال بود که کارخانه بزرگ زامیاد شاهرود نیز کلنگ زنی شد کارخانه ای که به گفته علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی می‌تواند سه هزار و ۳۰۰ شغل جدید ایجاد کند امروز این کارخانه در مراحل ساخت و ساز عمرانی قرار دارد و بخشی از کارها نیز انجام شده است.

در این ایام بود که جشنواره گردشگری فرومد ویژه نوروز برگزار شد جشنواره ای که با استقبال خوب مردم هم روبرو شد در کنار این امر موزه آب دامغان به عنوان دومین موزه تخصصی آب استان سمنان همزمان با نخستین روزهای بهار ۱۴۰۲ افتتاح شد. ۲۰۰ اثر تاریخی به خصوص اسناد مرتبط با آب، وقف نامه ها و ... در این موزه نگهداری می شود.

«آب» نیاز حیاتی سمنان برای توسعه اقتصادی است

اردیبهشت پر پول!

استاندار سمنان در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد «برای فرودگاه شهدای سمنان در سفر استانی دور اول حجت الاسلام رئیسی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است» تا یکی از پربازدید ترین اخبار خبرگزاری بازار استان سمنان به نام او ثبت شود. مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه گازرسانی روستایی در شهرستان مهدی‌شهر اجرایی می شود گازرسانی به روستاهای چاشم و خطیر کوه از جمله انی طرح ها بودند.

انتخابات هیئت رئیسه دهمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان اردیبهشت ماه امسال در محل این اتاق برگزار شد و با رأی قاطع هیئت نمایندگان این اتاق، پنج عضو هیئت رئیسه انتخاب شدند همچنین فرج الله معماری در این انتخابات به عنوان رئیس اتاق بازرگانی سمنان انتخاب شد تا بالاخره بعد از سال ها جایگزینی برای جمعه ای در این سمت پیدا شود هر چند آنطور که باید و شاید هیات رئیسه جوان گرایی نشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اردیبهشت امسال به سمنان سفر کرد

در همین ماه بود که ساخت هفت هزار واحد مسکونی در ایوانکی نیز آغاز شد و استاندار سمنان از احیای ۸۰ واحد معدنی نیز خبر داد همچنین در همین ایام بود که ساخت یک هزار و ۳۴۱ واحد مسکونی در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های شاهرود و میامی آغاز شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اردیبهشت امسال به سمنان سفر کرد تا در همایش بورس و تامین مالی شرکت های تولیدی استان سخنرانی کند. عشقی در این سفر اعلام کرد: میزان انتشار اوراق شرکتی در کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، با مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان، سه برابر شد که در سال جاری تلاش داریم این‌میزان را بیش از این افزایش دهیم.

داستان آب و تحمیل یک انتخاب، روایت خشکسالی و سرمازدگی و مهاجرت روستائیان به شهرها یکی از پربازدید ترین تولیدات خبرگزاری بازار استان سمنان در اردیبهشت ماه بود به صورت خلاصه این گزارش به مقوله مهم توسعه روستایی پرداخته و اعلام می کند به دلیل خشکسالی اخیر روستاهای استان سمنان مزیت‌های اصلی خود را از دست داده و لذا مجبور به توسعه گردشگری برای نجات اقتصاد استان به ویژه در روستاها هستیم.

مرحله پنجم پویش لبخند احسان در استان سمنان اجرا شد

خرداد آب و کارخانه قند شاهرود

در خرداد ماه بار دیگر خشکسالی یکی از پر بازدید ترین تولیدات محتوای خبرگزاری بازار استان سمنان بود باقری کارشناس عمران آب در یکی از گزارش های تولیدی خبرگزاری بازار اعلام کرد: «در این زمینه انتقال آب نتوانسته‌ایم موفقیت چشم گیری در دو دهه اخیر شاهد باشیم چرا که سیمین دشت، فینسک، کالپوش و قطری معطل باقی مانده است.» این اظهار نظر با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه بود.

مشکلات کارخانه قند و مطالبات کشاورزان در شهرستان شاهرود و میامی دیگر موضوع پر از بحث در خردادماه بود خبرگزاری بازار در مصاحبه با امیر آرین از بنیان گذاران خانه کشاورز شاهرود به معضلات کارخانه قند شاهرود پرداخت و یکی از پر بازدید ترین مصاحبه های خبرگزاری این گونه رقم خورد. آرین اعتقاد داشت مدیرعاملی که کارآمد باشد و کار را بلد باشد برای کارخانه قند شاهرود معرفی نشده و این به مشکلات دامن می زند.

سفر محسن رضایی به سمنان از دیگر اخبار مهم خردادماه بود

نحوه پاداش کاهش مصرف برق، برگزاری نمایشگاه مبلمان و لوستر گرمسار، تغییر ساعات کار ادارات، اختصاص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای شاهرود و میامی که نماینده این حوزه انتخابیه در گفتگو با بازار به آن اذعان داشت نیز از دیگر اخبار پر بازدید بازار در خردادماه بودند. مهلت اظهار نامه های مالیاتی نیز از جمله دیگر اخباری بود که در خردادماه بسیار بر روی آن بحث شد.

سفر محسن رضایی به سمنان از دیگر اخبار مهم خردادماه بود وی در آن سفر اعلام کرد «بخشی از نیاز بازار خودروی کشور را با واردات تامین می شود» البته امروز ما می دانیم که سال به اتمام رسیده و هنوز هم این گفته رضایی جامه عمل پوشانده نشده است. معاون وزیر کار نیز دیگر مقامی بود که خرداد ماه به سمنان سفر کرد محمود کریمی بیرانوند اعلام کرد: بسته رفع چالش بیکاری دانش‌آموختگان کشور در دست تدوین است تا به شکل یک مصوبه در آمده و مورد تصویب قرار بگیرد.

در میانه خرداد ماه امرائی، رئیس دانشکده هنر معماری و شهرسازی دانشگاه سمنان از برگزاری نمایشگاه فرش در سمنان خبر داد همچنین در این ماه بود که از سوی سازمان صمت کارگروه رشد تولید استان سمنان راه اندازی شد. در خرداد ماه بود که دو کارخانه صنعتی در گرمسار با اعتبار ۴۵۵ میلیارد تومان به صورت آورده و تسهیلات به بهره برداری رسیده است. دیگر خبر خرداد ماه سفر خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که در جمع خبرنگاران از ورود این سازمان به مقوله مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها خبر داد.

نوسازی حمل و نقل عمومی کشور در دستور کار | خودروسازها قیمت بدهند

ورود به تابستان گرم و کم آب

مانند خرداد ماه تیر ماه نیز با اخبار خشکسالی همراه بود از سوی دیگر مشکلات تامین نهاده های دامی نیز در این ماه کم کم به اوج رسید تا جایی که جلالی مدیرکل امور عشایری استان سمنان در همان روزهای ابتدای تیرماه اعلام کرد: خرید امانی دام از عشایر در سراسر استان آغاز شده است.

طرح ۲۰۲۰ شامل محرومیت زدایی و توانمند سازی محلات کم برخوردار با همت ستاد اجرایی و دیگر نهاد های حمایتی در استان سمنان در تیرماه آغاز به کار کرد. تحصیلی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سمنان نیز تیرماه اعلام کرد تاکنون ۹ میلیارد تومان دانه روغنی خریداری شده است. همچنین همزمان با روز عیدغدیر بیش از ۴۰هزار پرس غذای گرم باحمایت ستاد اجرایی فرمان در استان سمنان پخت و توزیع شد

نارضایتی مردم از کیفیت بد لوازم یدکی از جمله تولیدات خبرگزاری بازار بود که مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت در این گزارش ذکر شده بود که برخی قطعات مانند استپر پژوه عمدتاً مشتی خریداری می شود تا شاید یک مورد از آن ها کار کند! در تیرماه بود که ۱۳ تولیدکننده صنعتی و معدنی و همچنین یک پیشکسوت حوزه تولید در استان سمنان با حضور محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت تقدیر شدند.

در این ماه خستین رویداد شهرستانی فرآوری سنجد شهرستان شاهرود به همت بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد. برنامه خاموشی های برق در شهرک های صنعتی استان سمنان نیز در این ماه اعلام و صدای صنایع را درآورد! مرحله پنجم پویش لبخند احسان ویژه اعزام دندانپزشکان جهادی به مناطق محروم توسط ستاد اجرایی دیگر خبر خوب تیرماه بود.

یکی از مهمترین اخبار استان یعنی انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم راه ابریشم بود

همزمان با تیرماه بود که استاندار سمنان از احیای ۱۰۰ قنات در استان طی دولت سیزدهم خبر داد. گزارش ولیمه حجاج و گرانی مهمانی ها از دیگر تولیدات خبرگزاری بازار بود که در تیرماه مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت. در این ماه بود که حاجیان نژاد، مدیرکل گمرک سمنان گفت: طی سه ماهه اول سال جاری ۲۷ میلیون دلار کالاهای تولیدی استان از مبادی رسمی صادر شده است.

مرداد ماه وعده ها بود

باقری، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان مرداد ماه بود که از ایجاد یک ناحیه صنعتی جدید در شهرستان دامغان خبر داد. در این ماه بود که استاندار سمنان از تشدید نظارت بر بنگاه های مسکن خبر داد و اعلام کرد که قصد داریم جلوی دلالی مسکن را بگیریم. یکی از مهمترین اخبار استان یعنی انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم راه ابریشم نیز در این ماه رقم خورد در این کنسرسیوم ۲۰ کشور دنیا حضور دارند.

مناقشه واگذاری چشمه علی دامغان به بخش خصوصی نیز از دیگر موضوعات جذاب خبرگزاری بازار استان سمنان برای مخاطبان در مرداد ماه ۱۴۰۲ بود صدیق رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز مرداد ماه به استان سمنان سفر کرد و اعلام داشت: واحدهای فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال از این پس اعتبارات حمایتی دریافت می کنند.

حضور وزیر صمت نیز دیگر خبر مهم مرداد ماه سال جاری در استان سمنان بود در سفر وزیر صمت نخستین مینی بوس تمام اتوماتیک ایران در سمنان رونمایی شد همچنان در این سفر نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگا واتی شهید حمید باکری سمنان نیز به بهره برداری رسید. مرگ کارگر در کارخانه فولاد شاهرود یکی از تلخ ترین اخبار مردادماه سال جاری در خبرگزاری بازار استان سمنان بود همچنین راه اندازی نخستین سیاه چادر صنایع دستی استان در آرادان در این ماه رقم خورد.

در مرداد ماه همچنین شاهد رئیس بنیاد مسکن به سمنان بودیم نیک زاد در این سفر اعلام کرد: ۱۶۲ هزار مسکن روستایی در قالب این طرح توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است. میزگرد کسب و کارها نوین و چالش های پیش رو از دیگر تولیدات گر بازدید رسانه ای خبرگزاری بازار در مرداد ماه بود.

ارجاع پرونده انفجار معدن رزمجاه به «هیئت کارشناسی حوادث کار»

شهریور نفرین شده !

شهریور ماه سال جاری تلخ ترین روز های صنعت و معدن ایران در بعد از انقلاب اسلامی را رقم زد معدن رزمجاه غربی در طزره دامغان منفجر شد و از همان دقایق اول مشخص بود که کسی از این حادثه زنده بیرون نمی آید حادثه ای که جان شش کارگر را گرفت. دادگستری استان سمنان معدن رزمجاه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد و سه وزیر در ۴۸ ساعت به دامغان سفر کردند.

مرتضوی وزیر کار در نخستین اظهارنظر اعلام کرد علت انفجار معدن رزمجاه « تراکم گاز و حادثه غیرمترقبه» بوده است همچنین وزیر کشور نیز در میان کارگران حاضر شد و قول رسیدگی را داد حالا ما در اسفند ماه ۱۴۰۲ می دانیم که احکام مقصران این حادثه اعلام و مدیرعامل البرز شرقی به سه سال حبس محکوم شده است اما دیگر مقصران حادثه همگی تبرئه شدند.

گلرو نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شهریورماه اعلام کرد که دمشق مقصد بعدی پروازهای فرودگاه سمنان است اما حالا ما در اسفند ماه می دانیم که حتی امروز یک پرواز به مشهد هم از فرودگاه سمنان و شاهرود صورت نمی گیرد! در شهریورماه بود که طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی محمد حسینی طباطبایی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از رشد ۱۸ درصدی خرید تضمینی گندم در استان خبر داد

در این ماه همچنین قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از رشد ۱۸ درصدی خرید تضمینی گندم در استان خبر داد. پویش مشق احسان با موضوع اهدای نیازمندی های آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان نیازمند دیگر خبری بود که در شهریورماه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

سفر وزیر کشور در ابتدای شهریورماه و قبل از حادثه معدن نیز با افتتاح یک کارخانه صنعتی در گرمسار همراه شد وزیر کشور مجبور شود چند روز بعد از این سفر دوباره به استان سمنان سفر کند تا عملیات انفجار معدن رزمجاه را شخصاًٌ مدیریت کند. افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شاهرود، بازدید وزیر کشور از فرودگاه سمنان و تاکید بر مرزهوایی، بازدید از اتوبوس سازی عقاب افشان اسکانیا در سمنان و ... از جمله دیگر اخبار سفر وزیر بود.

در بخش دوم گزارش به حوادث نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در استان سمنان می پردازیم با این تاکید دوباره که اولاً اینها تماماً مهمترین رویداد های اقتصادی استان سمنان در سالی که گذشت هستند و در ثانی، همه رویدادها را نمی توان در یک گزارش گرد آورد در نتیجه این نگاهی کلی و اجمالی به سال ۱۴۰۲ در استان سمنان است.

کد خبر: ۲۷۸٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha