۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
حراج سکه، ۹۷۰ میلیاردتومان نقدینگی را جمع کرد

حراج سکه، ۹۷۰ میلیاردتومان نقدینگی را جمع کرد

بررسی روند حراج‌ سکه نشان می‌دهد تا پایان ششمین حراج، ۶۸هزار و ۴۴۱ قطعه سکه به متقاضیان تخصیص داده شد که شامل ۵۷‌هزار و ۷۳۱ قطعه ربع سکه، ۷۶۷۸ قطعه نیم‌سکه و ۳۰۳۲ تمام‌سکه بود.

به گزارش بازار، طی این ۶ حراج در مجموع بیش از ۹۷۰میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک‌مرکزی جمع‌آوری شد که با توجه به برگزاری هفتمین مرحله حراج در روز گذشته به نظر می‌رسد پس از اعلام نتایج آن، آورده این حراج‌ها برای بانک‌مرکزی حدود هزارمیلیارد تومان باشد.

با وجود اینکه در ابتدای اعلام برنامه سیاستگذار برای آغاز حراج سکه، برخی مخالفت‌ها با آن صورت گرفت، اما به نظر می‌رسد ارزیابی کلی از این سیاست را می‌توان مثبت تلقی کرد. به عبارتی شیوه فعلی اجرای این سیاست را می‌توان مکانیزمی دانست که علاوه بر کاهش حباب سکه و مدیریت تقاضا، به کشف قیمت این دارایی نیز کمک می‌کند.
پیشنهاد اجرای حراج دلار

در این بین نکته‌ای که کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند استفاده از تجربه حراج سکه در بازار ارز است. به عبارتی همین مکانیزم می‌تواند برای دلار نیز انجام شود، به طوری که متقاضیان سفارش‌های خود را ثبت کرده و بانک‌مرکزی با اولویت قیمت بیشتر ارزها را تخصیص دهد. این مکانیزم که به آن «حراج معکوس» نیز گفته می‌شود، به عنوان یکی از پایدارترین مکانیزم‌های مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود. البته به این شیوه «حراج هلندی» نیز گفته می‌شود که از سازوکار فروش گل در هلند وام گرفته شده است. مطابق حراج‌های سکه، در این روش متقاضیان قیمت‌های خود را ثبت می‌کنند و سفارش‌ها از بیشترین به کمترین قیمت تخصیص خواهد یافت.

به نظر می‌رسد این روش نسبت به تخصیص ارز به صورت سهمیه‌ای روشی کارآمدتر باشد، زیرا ضمن کاهش رانت کمک می‌کند که منابع ارزی بانک‌مرکزی به متقاضیان واقعی ارز برسد. دلیل آن نیز این است که به دلیل مکانیزم کشف قیمت و نزدیک بودن آن به قیمت‌های تعادلی، متقاضیان واقعی ارز برای دریافت آن اقدام کرده و این موضوع از هدررفت منابع بانک‌مرکزی جلوگیری خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۸٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha