۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
شهرها تبدیل به کارگاه‌های نوسازی می‌شوند
معاون وزیر راه و شهرسازی:

شهرها تبدیل به کارگاه‌های نوسازی می‌شوند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۵۲ شهرداری دیگر به جمع اجراکنندگان بسته‌های تشویقی کالبدی پیوستند.

به گزارش بازار، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهر ایران در جلسه شورای نوسازی مسکن این هفته شرکت با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ابتکار عمل داشتن در موضوع بازآفرینی شهری گفت: این شرکت راهبردهای اصلی خود را بر اساس منویات مقام معظم رهبری تدوین کرده‌ و در این راستا دو ابتکار مهم در راهبردهای خود ایجاد کرده است. اولین ابتکار جایزه ملی بم است که تحت‌عنوان پویش«بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» اردیبشهت سال آینده برگزار خواهد شد و طی آن از شهرداران و تمام کسانی که به نوعی برای کاهش بافت‌های فرسوده اقدام‌های شاخص انجام داده‌اند، تقدیر می‌شود.

وی گفت: در هفته جاری ۸ هزار و ۶۳۰ پروانه ساخت بر روی سامانه ستاد ملی بارگذاری شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش بیش از دو برابری دارد. هفته گذشته ۳ هزار و۸۴۴ پروانه بر روی سامانه بارگذاری شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید شهرها تبدیل به کارگاه‌های نوسازی شوند، ادامه داد: ابتکار دیگر معرفی شهرداران برتر در حوزه بازآفرینی شهری است که در استان خراسان رضوی و با تلاش‌های مجموعه استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان این کار شروع شده است و به زودی این استان، شهرداری برتر در حوزه بازآفرینی شهری را معرفی می‌کند که این ابتکار را به سایر استان‌ها توصیه می‌کنم. این امر در ایجاد انگیزه برای شهرداری‌ها جهت حضور در بافت‌های ناکارآمد شهری و تلاش برای رفع مشکلات و نوسازی مسکن در این بافت‌ها تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از راهبردهای مهم شرکت را مردمی‌سازی برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم برای اولین بار مردمی‌سازی در نوسازی مسکن مطرح شد و هدف این است تا از ظرفیت ساکنان، سازندگان و گروهای متخصص جهادی برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده شود.

آیینی با تاکید بر نقش تسهیلات ارزان‌قیمت در افزایش نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده گفت: از سال ۸۸ تا ۹۲ شاهد جهش در نوسازی مسکن بودیم که علت عمده آن به تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن مهر برمی‌گشت، در واقع هر چه نرخ سود تسهیلات کاهش یابد، تقاضا برای نوسازی افزایش خواهد یافت. در این خصوص مفاد بند «ب» تبصره ۱۸ مرتبط با ارایه تسهیلات با نرخ سود صفر درصد، فرصت مناسبی است که باید از آن در راستای نوسازی مسکن استفاده کرد. منابع تخصیصی این تبصره استانی است و هر استان به تناسب شرایط خود می‌تواند استفاده از منابع این تبصره را افزایش دهد.

آیینی با اشاره به سالروز شهادت شهید مهدی باکری گفت: شهید سردار باکری ابتدا شهردار بود و در جبهه به درجه رفیع شهادت نایل شد، بنابراین باید این شهید بزرگوار را سرحوله کارهای خود در پیگیری و رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر قرار دهیم. از شهرداران و نیز مدیران ادارات کل راه و شهرسازی می‌خواهم از بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بازدید کرده و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا جلسه نوسازی مسکن که هر چهارشنبه برگزار می‌شود به یک پویش ملی تبدیل شده و همه استان‌ها و شهرداری‌ها در این جلسات حضور پررنگ داشته باشند.

آیینی در ادامه از اعمال تأثیر شاخص‌های مربوط به حوزه بازآفرینی شهری ارزیابی عملکرد استانداران خبر داد و تصریح کرد: میزان حمایت از نوسازی مسکن در بافت‌ها، میزان برگزاری ستادهای بازآفرینی استانی به عنوان بهترین شاخص، برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج، میزان تحقق بند «ب» تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۲، میزان تحقق عملکرد تبصره ۱۸ در بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد، میزان تحقق برنامه اقدام مشترک و میزان تحقق برنامه‌های ترویجی در محلات هدف از جمله این شاخص‌هاست.

منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار گزارشی از وضعیت بارگذاری اطلاعات نوسازی مسکن در سامانه ستاد ملی طی هفته جاری ارایه کرد وگفت: طی هفته جاری ۸ هزار و ۶۳۰ پروانه ساخت بر روی سامانه ستاد ملی بارگذاری شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش دو برابری دارد. هفته گذشته ۳ هزار و۸۴۴ پروانه بر روی سامانه بارگذاری شده بود.

وی ادامه داد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و خوزستان به ترتیب بیشترین میزان صدور پروانه را دارند.

محمد مهدی نوروزیان سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی نیز گزارشی از عملکرد اجرای مصوبه مشوق‌های کالبدی در استان‌ها ارایه کرد وگفت: هم‌اکنون ۴۹۶ شهر بسته تشویقی را اجرا می‌کنند که از این تعداد ۳۰۱ شهر مصوبه شورایعالی را اجرایی کرده و ۱۹۵ شهر بسته تشویقی بومی خود را اجرا می‌کنند. طی هفته گذشته ۵۲ شهرداری به اجراکنندگان بسته‌های تشویقی کالبدی پیوسته‌اند.

امیرحسین ثروتجو مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی، فنی، اقتصادی و املاک گزارشی از وضعیت اجرای طرح کلید به کلید در استان‌ها ارایه کرد.

بر اساس این گزارش استان‌های قزوین، کرمانشاه، زنجان، خراسان جنوبی، هرمزگان و آذربایجان غربی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح کلید به کلید هستند.
گفتنی است طرح کلید به کلید در واقع بند «ث »تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است که بر اساس آن جهت تشویق ساکنان بافت فرسوده به مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در فرآیند کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده و حاشیه‌ای با واحدهای نوسازی یا اراضی تحت مالکیت خود تا سقف ۴۰ درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی مذکور اعمال کند.

کد خبر: ۲۷۸٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha