۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
قیمت گندم امروز دنیا ۶۰ درصد قیمت خرید تضمینی داخلی است
رییس هیات مدیره انجمن غلات ایران:

قیمت گندم امروز دنیا ۶۰ درصد قیمت خرید تضمینی داخلی است

رییس هیات مدیره انجمن غلات ایران گفت: اگر ارز ۶۰ هزار تومانی مبنای محاسبه باشد، قیمت سرمزرعه گندم دنیا کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی ۶۰ درصد قیمت خرید تضمینی گندم داخلی است.

به گزارش بازار، کاوه زرگران افزود: قیمت گندم در دنیا بر مبنای قیمت سرمزرعه محاسبه می‌شود و بعد قیمت F.O.B مطرح است که امروز در تمام دنیا برخلاف کشور ما ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

رییس هیات مدیره انجمن غلات ایران با بیان این‌که امروز کیفی‌ترین گندم وارداتی در بندر امام خمینی(ره) تنی ۲۵۰ دلار ترخیص می‌شود (کیلویی ۱۳ تا ۱۴ هزارتومان) اظهارداشت: گندم داخلی کشور کیلویی ۱۷ هزار و پانصد تومان از کشاورز خریداری می‌شود و با احتساب کرایه حمل و نقل حدود ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان در انبارهای دولتی وجود دارد که بعد تحویل آسیابان می‌شود.

زرگران گفت: گندم در همه نقاط دنیا کالایی استراتژیک به‌شمار می‌رود، اما به این شکلی که ما منابع کشور را به هدر می‌دهیم در هیچ کشوری حمایت صورت نمی‌گیرد، ما ۶ میلیون هکتار مزارع سطح زیر کشت گندم در کشور داریم که ۲ میلیون هکتار آن به‌صورت آبی و ۴ میلیون هکتار آن زیرکشت دیم است.

وی افزود: در کشور ما از این سطح زیرکشت، ۸ تا ۱۱ تن در هکتار مزارع کشاورزان نمونه برداشت صورت می‌گیرد، اما وقتی قیمت غیرواقعی و کاذب برای خرید تضمینی گندم تعیین می‌شود هر زمین نامرغوبی هم زیرکشت گندم می‌رود.

زرگران اضافه کرد: حمایت از کشاورزان گندمکار باید همواره صورت پذیرد، اما شکل آن باید کاملا حساب شده باشد.

وی افزود: باید در نظر گرفت که برداشت ۱.۲ تن در هکتار از مزارع گندم در هیچ نقطه دنیا اقتصادی نیست و ما اصرار داریم که اینگونه کشاورزی ادامه پیدا کند و به‌جای آنکه بهره‌وری را با ارتقای برداشت در سطح هکتار بالاتر ببریم تا اوضاع معیشتی کشاورز بهتر شود با افزایش قیمت خرید تضمینی به‌دنبال حمایت از کشاورز هستیم.

زرگران اظهار داشت، در حالی امروز قیمت‌های گندم در بازار جهانی کاهش یافته و قیمت «F.O.B» گندم ۲۰۵ دلار است که در کشور ما گندم کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن غلات ایران یادآور شد: اگر کشور در شرایط آرمانی بوده و بودجه مناسب هم موجود باشد می‌توان توجیه کرد که به‌دلیل استراتژی کشور فردی حق اعتراض ندارد، اما این‌که اعلام می‌شود ۲۰۰ همت موردنیاز برای خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و دولت می‌خواهد از طریق یک بانک دولتی این خرید را انجام دهد و به عبارتی بدهی جدیدی برای خود ایجاد کند تا فقط از هیاهوی گندمکاران در بخش کشاورزی عبور کند، قابل تأمل است.

وی تصریح کرد: امروز باید در نظر گرفت که جمعیت گندمکاران کشور ۳ میلیون نفر است، اما تورمی که این ۲۰۰ همت به اقتصاد ایران وارد می‌کند به ۸۰ میلیون ایرانی وارد می‌شود و در نتیجه نمی‌توانیم این نوع سیاستگذاری‌ها را توجیه کنیم.

زرگران افزود: امروز گندم کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود و با احتساب کرایه حمل و نقل حدود ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان در انبارهای دولتی وجود دارد، بعد تحویل آسیابان می‌شود. اگر قرار است دولت از مردم حمایت کند می‌تواند این ۲۰۰ همت را به یارانه نان اختصاص می‌دهد تا به‌طور واقعی از مصرف‌کننده حمایت شود و دولت در حوزه گندم، آرد و نان باید منافع ملی را مورد توجه قرار دهد.

کد خبر: ۲۷۸٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      اگر این مطالب حقیقت دارد چرا جلو صادرات گندم را میگیرید چرا مانع خرید گندم توسط تاجران عراقی میشوید . شما گندم ارگانیک داخلی را با گندمهای دستکاری شده و پس مانده های سیلوهای غربی یک جا میگذارید، اگر راست میگویید جلو صادرات گندم را آزاد بگدارید تا کشاورز هر کجا خواست بفروشد و نیازی هم به فریبکاری نباشد
    • محمدرحیم زاده IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      پس اگه درست میگید جلوی صادرات گندم را باز کنید تا کشاورز گندم خود را صادر کندو دولت هم باقیمت ارزان وارد کند بسم الله مرد میدان کو بیاد جلو