۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
توقف حمایت از تولید برنج ایرانی با عهدشکنی دستگاه‌های مسئول
با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد

توقف حمایت از تولید برنج ایرانی با عهدشکنی دستگاه‌های مسئول

عدم همراهی مدیران ارشد دولت در استان‌های تولیدکننده برنج، به توقف طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی منتهی می‌شود.

به گزارش بازار، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان این مطلب، از استانداران و مدیران سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های برنج‌خیز انتقاد کرد و افرود: سال گذشته که به در خواست ایشان اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران برای خرید محصول برنجی که روی دست کشاورزان اقدام کردند، مدیران استان‌ها از این اتفاق و کمک به کشاورزان به عنوان دستاورد مدیریتی خود ثبت کردند.

علی رغم تاکیدات وزیر جهاددر جلسات مشترک مدیران استانی وبخش خصوصی متاسفانه عدم همکاری جز دهن کجی به استراتژی جهاد نیستوی با اشاره به نامه‌ای که در خصوص عدم همکاری دستگاه‌های دولتی مرتبط به وزیر جهاد کشاورزی تقدیم شده است، ادامه داد: در حالیکه بازار برنج ایرانی از رکود خارج و قیمت‌ها افزایش و به ثبات رسیده است، اما متاسفانه نگاه کوتاه مدت در مدیریت در این حوزه هم موجب شده تا بخش خصوصی از ادامه همراهی و همکاری با ایشان منصرف شود و شالیکاران و تولیدکنندگان برنج، بار دیگر با مشکلاتی که سال گذشته داشتند روبرو خواهند شد.

کشاورز با یادآوری اینکه بنا بر تصمیم دولت مقرر شد، مشوق‌هایی برای خریداران برنج داخلی در نظر گرفته شود، توضیح داد: بر این اساس معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، شرکت‌هایی که در طرح خرید برنج داخلی مشارکت کنند، می‌توانند به ازاء خرید برنج ایرانی مجوز واردات برنج دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای درست این تصیمیم، مقرر شد، استان‌ها گزارشی از عملکرد شرکت‌ها در خصوص خرید برنج ارائه دهند، تصریح کرد: متاسفانه هیچکدام از استان‌ها شمالی در این خصوص به تعهد خود عمل نکرده‌اند و این در حالی است که سال گذشته زمانی که انباشت برنج نزد کشاورزان در حال تبدیل شدن به بحران بود، اعضای انجمن قریب به دو هزار میلیارد تومان سرمایه خود را برای کمک به ایشان به خرید برنج ایرانی اختصاص دادند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهارداشت: ورود بخش خصوصی موجب شد از یک سو کشاورزان آسیب نبینند و از سویی با بازگشت رونق به بازار برنج قیمت‌ها تعدیل و مصرف‌کنندگان نیز منتفع شوند، اما با اجرایی نشندن مشوق‌ها دور از ذهن نیست که امسال بخش خصوصی تمایلی برای حضور در این طرح نداشته باشد.

وی در ادامه از بسته شدن مسیر واردات برنج با دستور معاون اول رئیس جمهور انتقاد کرد، توضیح داد: در شرایطی که بازار برنج داخلی به ثبات رسیده است، ممنوع شدن واردات موجب افزایش قیمت برنج وارداتی شده و تداوم ابن مسیر به افزایش قیمت برنج داخلی منتهی می‌شود.

کشاورز آدامه داد: در شرایطی که با افزایش تقاضای برنج با فرارسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان روبرو هستیم، متوقف ماندن واردات برنج تنظیم بازار را تهدید کرده و پس از آن باید. شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران همچنین به موضوع عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در حالی که واردکنندگان برنج مورد نیاز کشور را تامین و در بازار عرضه کرده‌اتد، اما متاسفانه لز شهریور تا کنون ارز واردکنندگان پرداخت نشده آست و این روند به تداوم واردات برنج و امنیت غذایی کشور آسیب می‌زند.

وی متذکر شد: اگر بانک مرکزی امکان تامین ارز نیمایی برای واردات برنج را ندارد، موضوع را اعلام و اجازه دهند واردات برنج با ارز آزاد انجام شود. کشاورز با بیان اینکه هدفگذاری واردات برنج برای سال جاری براساس بررسی تقاضای بازار حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است، گفت: تا کنون ۹۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که باتوجه به مسدود کردن مسیر واردات توسط معاون اول رئیس جمهور و عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی، به نظر نمی‌رسد، بتوان اقدام عاجلی برای رفع این کسری انجام داد.

وی در پایان با اشاره به آگاهی، اشراف و توانمندی وزیر و قائم مقام و همچنین معاون بازرگانی جهادکشاورزی در حوزه تنظیم بازار برنج متاسفانه فشارهای خارجی بر این وزارتخانه این شرایط را رقم زده است، تاکید کرد: در چنین شرایطی قطعا این کسری ۲۵۰ هزارتنی آثار خود بر بازار را نشان خواهد داد و پیش از آنکه این موضوع تبدیل به بحران شود باید چاره‌اندیشی کرد.

توقف حمایت از تولید برنج ایرانی با عهدشکنی دستگاه‌های مسئول

کد خبر: ۲۷۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha