۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
در رقم دستمزد کارگران باید تورم انتظاری سال بعد را لحاظ کرد
نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران:

در رقم دستمزد کارگران باید تورم انتظاری سال بعد را لحاظ کرد

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: یکی از دلایل شکاف مزدی به این است که تورم سال آتی را در دستمزد و سبد معیشتی محاسبه نمی‌کنیم. در رقم دستمزد باید تورم انتظاری سال بعد را دید.

به گزارش بازار، یکی از مسائل مهمی که این روزها دنبال می‌شود مربوط به بحث دستمزد و سبد معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳ است.

محمدرضا تاجیک نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره سبد معیشتی گفت: هنوز در این خصوص با دیگر شرکای اجتماعی به توافق نرسیده‌ایم. در این جلسات ۲ سبد ارایه شده که سبد مدنظر ما سبد مطلوب بود و مبلغ آن را محاسبه و اعلام کردیم.

وی افزود: گلایه‌ای که ما داریم و در کمیته دستمزد هم عنوان کردم این است که سفره و کالری مصرفی ما روز به روز کمتر می‌شود این در حالی است که تورم رو به افزایش است. این کاهش سبد و کوچک شدن سفره مردم را می‌توان به سادگی در رصد سبد معیشتی سالهای قبل دید.

تاجیک گفت: انستیتو تغذیه مواد غذایی لازم برای سلامت افراد را ارائه می‌دهد اما سفره کارگران متفاوت از این سبد است. این که یک انسان چه مواد غذایی برای سلامت خود استفاده کند تا نیازهایی که کارگر در سفره خود دارد متفاوت است. به طور مثال چای در سفره کارگران نقش دارد ولی در سبد معیشتی دیده نمی‌شود.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران افزود: سبد مطلوبی که ما با کارشناسی‌های صورت گرفته ارائه کردیم یک سبد بر پایه ۱۹ تا ۲۰ میلیون تومان است.

وی افزود: در جلسه روز گذشته مربوط به سبد معیشتی، نظر برخی از افراد حاضر در جلسه این بود که مبلغ بالا است و به همین دلیل سبد مورد تایید قرار نگرفت و روند جلسات نشان می‌دهد که عدد قرار است خیلی کوچکتر باشد.

تاجیک با تاکید بر اینکه دستمزد، سبد معیشتی و هر مورد دیگری که به وضعیت معیشت مردم بستگی دارد باید واقعی‌سازی شود، گفت: هر عددی که برای سبد معیشتی از سوی سه ضلع نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به دست آمد باید برای عموم مردم منتشر شود و هر یک از اضلاع شورای عالی کار، پیشنهادی که مدنظرش است را شفاف بگوید و انتقادات را هم بپذیرد. من در کمیته دستمزد هم گفتم که اگر سبدی مدنظرتان است را به اشتراک بگذارید.

تاجیک تاکید کرد: یکی از دلایل شکاف مزدی به این است که تورم سال آتی را در دستمزد و سبد معیشتی محاسبه نمی‌کنیم. در رقم دستمزد باید تورم انتظاری سال بعد را دید. زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد داریم باید بدانیم این شکاف دستمزدی را افزایش می‌دهد و باید برای آن چاره‌ای درنظر بگیریم. اعضای شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری در دستمزد، تورم انتظاری سال آینده را متصور شوند. باید قبول کنیم یک جای کار اشتباه کردیم که دستمزدها با هزینه‌های زندگی اختلاف زیادی دارند و باید واقعی‌سازی شوند.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha