۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
بورس با فشار عرضه سهام مواجه شد؛ جریان نقدینگی زیر پوست بازار سرمایه
بازار گزارش می دهد؛

بورس با فشار عرضه سهام مواجه شد؛ جریان نقدینگی زیر پوست بازار سرمایه

بازار بار دیگر با فشار عرضه سهام مواجه شده در حالی که بسیاری از سهامداران امیدوار به روند صعودی بودند. کارشناسان معتقدند تا زمانی جریان نقدینگی جدید به بازار وارد نشود بورس همچنان نوسانی خواهد ماند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در حالی که روزی پایانی سال نزدیک می شود که در به نظر پول محدود فعلی بازار در یک چرخش درون گروهی قرار دارد از خودرو به سمت بانک، چند رشته ای ها و ... در چرخش است، این موضوع نشان می‌دهد هنوز بازار نتوانسته جریان قوی از پول را به سمت خود بیاورد، به همین دلیل کار بازار کمی سخت است که با همین جریان پول پیش برود.

بازار منفی سنگین نیست و کمی بهتر شده است نشان از یک تغییر کوچک در فضای بازار دارد. اما برای تغییر بزرگ هنوز جریان پول قوی وارد نشده است. نکته بسیار مهم در مورد بازار این است که چرخش جریان پول در بازار باید شکل بگیرد و این موضوع در تاریخ بازار در آستانه تعطیلات نوروز سابقه نداشته است. از طرف دیگر جریان پول عمدتاً از یکی از سه گروه خودرو، بانک و پالایش بوده و در واقع این سه گروه هستند که محرک جریان پول هستند و بازار را به سمت جلو هول می‌دهند.

حقیقت در مرحله اول که بازار تازه می‌خواهد مسیر خود را آغاز کند جریان پول توسط نوسانگیرهای بازار عمدتاً در همین سه صنعت خودرو بانک و پالایشی حرکت می‌کنند. این مرحله با نوسانات خاص بازار و حجم گرفتن همراه شده است و سایر سرمایه گذاران را تشویق به ورود می کند.

حجم معاملات محرک ورود سرمایه های جدید

در این مرحله با و ورود سرمایه های جدید طول موج بزرگی برای بازار ایجاد می‌شود؛ یعنی بسیاری از حقوقی‌های، صندوق‌های ریز و درشت، سهامداران قدیمی و دور از بازار حقیقی‌ها و برخی پول‌های سرگردان راهی بازار شده و همیشه طول موج‌های بزرگ را برای بازار ایجاد کردند و در نهایت بازار شاهد حضور کف جامعه و پول‌های خرد و کلانی خواهد بود که حرکات عجیبی را رقم می‌زنند.

به گفته مهدی دلبری نرخ بهره در بالاترین سطح ممکن تثبیت شده است، این موضوع روی جریان نقدینگی بازار سهام تاثیر گذاشته و شاخص کل بازار در محدوده قبلی باقی مانده است. در واقع دولت در ماه های اخیر شروع به جمع‌آوری منابع مردم کرده در حالی که بازار برای رشد جدید نیازمند شکل‌گیری جریان نقدینگی است و تاکنون شکل نگرفته‌است

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیاستگذار پولی در اواخر هر سال تلاش دارد نرخ بهره و دلار را ثابت نگهدارد، که تحت تاثیر کسری بودجه است گفت: موضوع دیگر اوراق ۹۰ هزار ‌میلیارد تومانی است که انتشار آن بازارها را تحت‌الشعاع قرار می دهد به طوری که ارزش معاملات هم کاهش داشته است.

او با تاکید بر اینکه نرخ بهره در بالاترین سطح ممکن تثبیت‌ شده است، افزود: این موضوع روی جریان نقدینگی بازار سهام تاثیر گذاشته و شاخص کل بازار در محدوده قبلی باقی مانده است.

دلبری با اشاره به اینکه دولت در ماه های اخیر شروع به جمع‌آوری منابع مردم کرده است گفت: بازار برای رشد جدید نیازمند شکل‌گیری جریان نقدینگی بوده که تاکنون شکل نگرفته‌است، اما احتمال به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی در شرایط فعلی قرار داریم و جریان پول تلاش می‌کند فضای بهتری را در بازار ترسیم کند باید اخبار خوب و مثبت برسد و خبرهای منفی به بازار وارد نشود. چراکه بازار به نقاط حداقلی رسیده و عرضه‌های بازار کمی کمرنگ شده است. همچنین چشم انداز برخی اخبار نیز مثبت است نشانه آن قطعاً افزایش حجم معاملات و سپس شکسته شدن سقف‌های قبلی شاخص است که از بعد روانی اثرات بسزایی در بازار دارد.

دلایل عرضه بالای حقوقی ها در بازار

کلید واژه ی مشترک این روزها عرضه‌های سنگین حقوقی‌هاست. بخشی از حقوقی‌های بورس ایران معمولا در انتهای سال مجبور به فروش هستند و نقدینگی حاصل را به سهامداران عمده که عمدتا صندوق‌های بازنشستگی و مشابه هستند پرداخت می‌کنند. به همین دلیل فارغ از آینده نماد و ارزندگی یا عدم ارزندگی آن، هر چیزی که صف خرید بشود را عرضه می‌کنند. این عرضه ها معمولا تا دو روز قبل از اتمام سال ادامه پیدا می‌کند.

وضعیت انتشار ۹۰ همت اوراق دولتی باید تعیین تکلیف می‌شود. در حال حاضر سفارش فروش این اوراق روی تابلو فرابورس قرار گرفته اما هنوز نتیجه ی معامله مشخص نشده است. حجم خریدار این اوراق و کسانی آن را می‌خرند می‌تواند نتایج جالبی برای بازار سهام داشته باشد

از طرف دیگر شاهد منفی شدن اکثریت نمادها در زمان حرکت پول به سمت یک یا دو نماد هستیم. پول در گردش بازار خیلی خیلی کم است و وقتی یک صف خرید عرضه می‌شود، خریداران مجبور به رنج منفی در نمادهای دیگر می‌شوند. تقاضای پایین سرمایه‌گذاری کماکان مهمترین ضعف بورس است.

همچنین وضعیت انتشار ۹۰ همت اوراق دولتی باید تعیین تکلیف می‌شود. در حال حاضر سفارش فروش این اوراق روی تابلو فرابورس قرار گرفته اما هنوز نتیجه ی معامله مشخص نشده است. حجم خریدار این اوراق و کسانی آن را می‌خرند می‌تواند نتایج جالبی برای بازار سهام داشته باشد.

در واقع بعد از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی از طریق انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی، یکی از پیش‌بینی‌ها مشکل دولت در تامین مالی بود. حالا دولت باید ۹۰ همت تامین مالی از طریق انتشار اوراق انجام دهد. به نظر نمی‌رسد نهاد مالی بازار سرمایه (صندوق‌ها و تامین سرمایه) پولی برای خرید داشته باشند. بانک‌ها نیز اوضاع چندان خوشی برای خرید این اوراق ندارند. بیمه‌ها و غیره هم تا الان هر چه توانسته‌اند خریداری کرده‌اند. به همین دلیل حدس زده می‌شود، خرید این اوراق توسط بانک‌ها از طریق اعتبارگیری از بانک مرکزی صورت پذیرید. در صورتی که این اتفاق بیافتد می‌توان گفت پایه پولی به اندازه اعتباری که داده خواهد شد، رشد می‌کند.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha