۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
ضرورت تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه درمانی؛ جامعه پزشکی زیر فشار تورم اقتصادی
رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفتگو با بازار مطرح کرد

ضرورت تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه درمانی؛ جامعه پزشکی زیر فشار تورم اقتصادی

فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: هرچند افزایش تعرفه ۴۶ درصدی به عنوان درخواست سازمان نظام پزشکی کشور برای سال آینده اعلام شده است اما تعرفه واقعی با این عدد فاصله زیادی دارد.

بازار؛ گروه صنعت: طبق اعلام مرکز آمار در حال حاضر نرخ تورم سالانه کشور به ۴۲.۵ درصد رسیده است؛ اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است اما همچنان بخش های مختلف کشور از جمله معیشت جامعه پزشکی کشور را تحت فشار قرار داده است.

از این رو عجیب نیست که نظام پزشکی کشور برای سال ۱۴۰۳ درخواست افزایش تعرفه پزشکی تا ۴۶ درصد را داده اند؛ رقمی که به گفته وحید سمنانی رئیس سازمان نظام پزشکی سمنان فقط یک سوم از آن سهم پزشکان بابت دستمزد است. از طرفی با افزایش موج مهاجرت کادر درمان از جمله پرستاران، پزشکان و غیره شاید بد نباشد مسئولان برای آینده سلامت کشور چاره ای بیندیشند تا هم مردم و هم جامعه پزشکی از آن منتفع شوند و زیر بار فشار اقتصادی کمر خم نکنند.

در رابطه با خواسته جامعه پزشکی برای سال آینده از متولیان کشوری محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص تعرفه ۱۴۰۳ برایمان بگویید که چه خواسته ای از مسئولان برای ادامه فعالیت با کیفیت جامعه پزشکی دارید؟

تعرفه به عنوان یک ابزار مترقی از دیرباز تاکنون با روش هایی که روز به روز پیشرفته تر کرده و وجوه مختلف ش را تعیین کرده به عنوان ابزاری در دست دولت ها قرار دارد. این تعرفه نیز قرار نیست به نحوی تعیین شود که یکی از طرف های تعرفه را فرو بکاهند بلکه به عنوان یک ابزار انضباط، ابزار انتظام، ابزار رگولاتوری و تنظیم بازار قرار است تعیین شود.

از دولت می خواهم به این موضوع توجه داشته باشد که از ابزار تعرفه به عنوان ابزار رگولاتوری در جهت عدالت بین طرفین استفاده کند

بنابراین بسیار اهمیت دارد که دولت متوجه این وظیفه اش باشد. در غیر این صوت اگر این تعادل وجود نداشته باشد مطمئنا عدالتی بیرون نخواهد آمد. از دولت می خواهم به این موضوع توجه داشته باشد که از ابزار تعرفه به عنوان ابزار رگولاتوری در جهت عدالت بین طرفین استفاده کند.

* اگر دولت از ابزار تعرفه آنطور که انتظار دارید استفاده نکند چه پیامد هایی برای کشور خواهد داشت؟

امروز نظام سلامت پیشرو ترین نظام در کشور است و در تمام دنیا به این موضوع توجه ویژه ای دارند و در سرلوحه تبلیغات و سرلوحه عملکرد و گزارش هایشان است. لذا این نشان دهنده این است که فرهیختگان و دانایان ممالک جهان می دانند که اگر نظام سلامت پایدار و استوار باشد سایر نظام های پیرامونی هم همچنین هستند.

اما اگر نظام سلامت فرو بپاشند این خطر متوجه سایر گروه های مختلف هم می شود. لذا این را باید به عنوان هشداری برای خود و مملکت بدانند، ضمن اینکه در اینجا تعرفه ای که اعلام می شود با نظر نظام پزشکی، بر اساس قانون، موضوع مهمی است که هنوز به عنوان تکلیف مکلف شده دولت است.

آن تکلیف نیز عبارت اند از اینکه قیمت واقعی باید اعلام شود؛ قیمت واقعی یعنی قیمت تمام شده خدمت به علاوه هزینه استهلاک و سود سرمایه، این ها را باید جمع و به عنوان قیمت واقعی ارائه دهد.

* در حال حاضر به نظر خودتان چقدر تعرفه های پزشکی به قیمت واقعی شان نزدیک هستند و با اعمال افزایش ۴۶ درصدی تعرفه چقدر از فاصله ای که وجود دارد کاسته می شود؟

فاصله زیادی بین تعرفه واقعی و تعرفه امروز وجود دارد و هر سال بر این مقدار افزوده می شود و فاصله زیادی بین قیمت واقعی و قیمت دریافت شده از بیمار فاصله زیادی وجود دارد. با این حال امسال شورای عالی نظام پزشکی مبادرت به اعلام قیمت تمام شده کرد و این وظیفه ای است که دولت و سایر نهادها دارند که نسبت به این مهم توجه کنند.

سازمان نظام پزشکی هیچ وقت نخواسته که قیمت واقعی را از مردم دریافت کند؛ چرا که سازمان های بیمه گر باید بخش اعظم هزینه های دارویی، تشخیصی و درمانی را تقبل کنند که متاسفانه در این زمینه اعلام ناتوانی می کنند

هرچند سازمان نظام پزشکی هیچ وقت نخواسته که قیمت واقعی را از مردم دریافت کند؛ چرا که از طرفی باید قیمت را به نحوی به سازمان های بیمه گر به عنوان دارندگان یک صنعت و فن اعلام کنیم که آن ها بر اساس قوانین جاری مملکت بخش اعظم هزینه های دارویی، تشخیصی و درمانی را تقبل کنند که متاسفانه سازمان های بیمه گر در این زمینه همواره اعلام ناتوانی می کنند.

از طرف دیگر این بخشی که الان هست به طور حتم بخش اندکی از صاحبان ارائه دهندگان است که ارتباط می گیرند.

* پیشنهاد خودتان برای افزایش تعرفه نظام پزشکی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

با اینکه پیشنهاد سازمان نظام پزشکی عدد بالاتری بوده، شورای عالی نظام سلامت عدد ۴۶ درصد را متناسب با رشد نرخ تورم سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است. اما این یک عدد سرجمع است؛ یعنی عددی که ارائه دهندگان خدمات مانند پزشکی، داروسازی و غیره می گیرند بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهند وبخش بزرگی از آن، بابت حقوق پرسنل، حقوق جاری، هتلینگ، و سایر پرداخت می شود. یعنی افزایش ۴۶ درصدی تعرفه قرار نیست تمام و کمال به حساب افراد جامعه پزشکی سرازیر شود.

* در حال حاضر انتظار اصلی تان در شرایط امروز از مسئولان دولت چیست؟

هرچند قیمت تمام شده فراتر است اما حداقل انتظاری که داریم این است که دولت با عدد ۴۶ درصد موافقت کند. به خصوص که تمام اعضای شورای عالی سلامتی که تشکیل داده اند از وزرای دولت یا بیمه گرانی هستند که از سوی دولت انتخاب شده اند و فقط یک نفر به عنوان نماینده نظام پزشکی در آن جمع حضور دارد.

با توجه به اینکه این عدد با در نظر گرفتن توانمندی ها، بودجه ها، استعدادهای دولت تعیین شده، درخواستمان این است که هیئت دولت عین همین عدد را بپذیرد

بنابراین با توجه به اینکه این عدد با در نظر گرفتن توانمندی ها، بودجه ها، استعدادهای دولت تعیین شده، درخواستمان این است که هیئت دولت عین همین عدد را بپذیرد؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است که تلقی شود به کارشناسان و معتمدین خودش هم اعتنایی نکرده است. لذا بدون کاهش باید همین افزایش تعرفه ۴۶ درصدی را برای سال ۱۴۰۳ در نظر بگیرند.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha