۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
۱۷ درصد نیاز دارویی کشور در گیلان تامین می شود/ ایجاد سرای تجاری در آستراخان
استاندار گیلان:

۱۷ درصد نیاز دارویی کشور در گیلان تامین می شود/ ایجاد سرای تجاری در آستراخان

رشت- استاندار گیلان گفت: ۱۷ درصد نیاز دارویی کشور در این استان تولید می شود و آمادگی صادرات فناورانه و سرمایه گذاری مشترک با آستراخان را داریم.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زارع در ارتباط تصویری با ایگور بابوشکین استاندار آستراخان؛ ظرفیت‌های خوب گیلان، مزایای طبیعی و پتانسیل‌های منحصربفرد جغرافیایی گیلان را فرصتی برای پذیرش همه گردشگران از نقاط مختلف روسیه و با همکاری آژانس‌های بخش خصوصی خصوصاً استان آستراخان ذکر کرد.

وی با اشاره به بررسی پیشنهادات ۹ گانه استانداری آستراخان که از طریق لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران تحویل شده است، گفت: این پیشنهادات در دستور کار دستگاه های اجرایی و اتاق بازرگانی استان قرار گرفت.

زارع ادامه داد: گیلان از ساخت کشتی مسافربری پطر کبیر که در آستراخان در حال ساخت است، حمایت و پشتیبانی می کند و اعتقاد دارد به‌کارگیری این کشتی در دریای خزر، می تواند نقش قابل توجهی در رشد و گسترش گردشگری بین کشورهای این دریا داشته باشد.

استاندار گیلان به وجود بیمارستان‌های مدرن و بین المللی با کادر پزشکی مجرب اشاره و پیشنهاد کرد که با تأسیس دفتر گردشگری سلامت ایران در روسیه، زمینه ای فراهم شود تا بیماران این کشور بدون هزینه‌های اضافی و حذف واسطه‌ها ، برای معاینه و مداوا از طریق رسمی و قانونی وارد ایران و گیلان شوند.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر است که باید ازمزیت های آن استفاده کنیم ضمن آنکه لازم است از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه هم بهره بگیریم.

وی با اشاره به سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده و طبقه اول آن نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی است و در طبقه فوقانی ، دفاتر شرکت های بزرگ ایرانی استقرار دارد، گفت: برنامه ریزی شده فعالیت این سرای تجاری با همکاری طرف روسی، گسترش یابد.

زارع اظهار کرد: به موازات تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی در این استان در کنار راه‌های مواصلاتی بویژه در جوار ایستگاه‌های راه‌آهن جهت نگهداری کالاهای تولید ایران و سپس ارسال آن به سایر مناطق روسیه در دستور کار اتاق بازرگانی گیلان است و توافق اولیه برای ایجاد آن با طرف روسی انجام گرفته و خواستار همکاری‌های لازم در این ارتباط هستیم.

استاندار گیلان صدور مجوز تأسیس بانک مشترک خارجی در محدوده منطقه آزاد انزلی توسط هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: آمادگی لازم برای افتتاح شعبه های بانک‌های روسی در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعال شدن میز این دبیرخانه در گیلان و شهر رشت ، بر لزوم استفاده از ظرفیت های این اتحادیه تأکید و اضافه کرد: اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر (ICBC)  هر ساله به تناوب در یکی از شهرهای ایران یا روسیه برگزار می شود؛ اتاق بازرگانی گیلان و اتاق بازرگانی آستراخان در تأسیس و برگزاری اجلاس های آن نقش موثری داشته و دارند و لازم است برای تقویت این تشکل تجاری اقتصادی، حمایت های لازم انجام گیرد.

استاندار گیلان با طرح پیشنهاد اهتمام به افزایش حجم مبادلات تجاری، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری گفت: جمهوری اسلامی ایران چندین بار با محوریت استان گیلان در آستراخان نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی برپا کرده و استان آستراخان نیز تاکنون سه بار در گیلان نمایشگاه محصولات روسی را برپا داشته و پیشنهاد می شود این روند ادامه یابد؛ ضمن آنکه آمادگی داریم با طرف روسی برای برپایی نمایشگاه در رشت یا منطقه آزاد انزلی، همکاری لازم را انجام دهیم.

زارع پذیرفته نشدن گواهی مبدأ کالا (فرم ST۳) صادره از سوی اتاق بازرگانی گیلان در برخی گمرکات روسیه را باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای بازرگانان ایرانی عنوان کرد و از طرف روسی خواست همکاری های لازم را در رفع این مسئله به عمل آورد.

وی به حاصلخیز بودن زمین های گیلان و آب فراوان در آستراخان نیز اشاره و اضافه کرد: پیشنهاد می شود امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی گیلان، کشت گلخانه ای و همچنین پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلان در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

استاندار گیلان ادامه داد: دانشگاه های گیلان وآستراخان در چارچوب اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، حدود ۲۵ سال است که دارای روابط علمی و آموزشی هستند و در این راستا سالانه تعدادی دانشجوی رشته زبان روسی دانشگاه گیلان برای ارتقاء سطح آموزشی به آستراخان اعزام می شوند و طبق توافق؛ دانشجویان زبان فارسی دانشگاه دولتی آستاراخان نیز در دوره آموزشی ویژه در دانشگاه گیلان شرکت می‌کنند که پیشنهاد می شود همکاری در زمینه تبادل دانشجو و استاد، ادامه و افزایش یابد.

وی به جایگاه گیلان در تولید دارو بویژه داروهای ضدسرطانی و نیز صادرات این داروها به کشورهای مختلف اشاره و اضافه کرد: در این استان؛ پنج شرکت بزرگ تولید دارو و خطوط داروی ضدسرطان فعال است که  ۱۷ درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می کنیم و آمادگی صادرات فناوری و یا سرمایه گذاری مشترک را داریم.

کد خبر: ۲۷٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha