۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
گندمکاران مبارزه با آفات و بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

گندمکاران مبارزه با آفات و بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند

مجری طرح گندم گفت: با توجه به افزایش دما و فراهم بودن شرایط برای توسعه آفات در مزارع گندم به کشاورزان توصیه می‌شود که با مراجعه به خدمات گیاه پزشکی مبارزه با آفات و بیماری‌ها در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در کشور ۶ میلیون و ۱۳۹ هزار هکتار است.

به گفته او، همه ساله در اوایل فروردین برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر آغاز و تا شهریور در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی ادامه دارد؛ لذا جلسات و اقدامات فنی لازم مبنی بر آماده سازی و معاینه فنی کمباین‌های برداشت برای ورود به مزارع توسط مجموعه وزارت جهاد انجام شده است.

سهرابی ادامه داد: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تولید گندم در سال آینده به ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن برسد، هرچند در زمان برداشت می‌توان پیش بینی دقیق تری داشت.

مجری طرح گندم با بیان اینکه سال آینده در تامین گندم واحدهای خبازی خودکفا خواهیم بود، افزود: برآوردها حای از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزارتن سال گذشته برسد. البته شرایط بارندگی، رطوبت و دما در فروردین و اردیبهشت در میزان تولید و خرید تضمینی گندم بسیار تعیین کننده است.

به گفته او، براساس سیاست وزارت جهاد در برنامه هفتم باید به خودکفایی تولید گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک دست یابیم، هرچند حفظ و پایداری تولید بسیار مهم است که از طریق برنامه و اقدامات پیش بینی شده محقق می‌شود.

سهرابی افزود: براساس آنچه در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی مصوب و توسط وزیر جهاد و دستگاه‌های مجری اعلام شد، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دروم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و هرگونه تغییر قیمت در حوزه گندم اطلاع رسانی می‌شود.

مشاور وزیر جهاد گفت: با توجه به شرایط بارش و افزایش دما، شرایط برای توسعه بیماری و آفات در مزارع گندم فراهم است، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که با مراجعه به خدمات گیاه پزشکی مبارزه با آفات و بیماری‌ها در دستور کار قرار گیرد چراکه در صورت عدم اجرای توصیه‌های فنی، خسارت سنگینی وارد می‌شود.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha