۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و نمای بناهای شهری مصوب شد
دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد

ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و نمای بناهای شهری مصوب شد

دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری با اعلام تصویب ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و ضوابط عمومی بناهای شهری از موافقت اعضای شورا با الحاق ۱۰۰ هکتار به محدوده شهر جیرفت برای تولید مسکن خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام برگزاری بیست و چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تشریح جزئیات بررسی‌ها و مصوبات این نشست پرداخت.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: بررسی مکان‌یابی شهرک آلونی خارج از حریم شهر آلونی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به وجود تالاب آلونی و ملاحظات زیست‌محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، بازدیدهای میدانی در این موضوع انجام و گزارش میدانی کارشناسان کمیته فنی و نمایندگان وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی در این باره ارائه شد.

دانشجو ادامه داد: بخشی از اراضی پیشنهادی برای شهرک آلونی حذف شد و بخشی از اراضی نیز به دلیل مشاهده آثاری از فرونشست مقرر شد تا کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی‌های بیش‌تری انجام و نتایج ابتدا به استان و سپس به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه دهند.

این مقام مسئول همچنین از بررسی مغایرت اساسی جیرفت با موضوع مشخص الحاق ۱۰۰ هکتار به محدوده شهر جیرفت برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: پیش‌تر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ۲۰۰ هکتار به جیرفت الحاق کرده بود. و در ادامه مقرر گردید پس از مشخص شدن نوعیت خاک نسبت به الحاق ۱۰۰ هکتار به محدوده شهر و در مجاورت ۲۰۰ هکتار قبلی اقدام شود. بدیهی است این زمین‌ها در جهت تامین زمین مورد نیاز مسکن ملی و طرح جوانی جمعیت برای ساکنان بومی جیرفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در این شورا، همچنین ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی بررسی و مصوب شد. بر اساس این مصوبه در طراحی و ساخت مسکن حمایتی از ظرفیت‌های تخصصی متخصصان، استادان دانشگاه، فعالان حوزه صنعت ساخت و ساز، معماران و شهرسازان برای ساخت واحدها مبتنی بر معماری ایرانی-اسلامی بهره گرفته می‌شود.

دانشجو همچنین از بررسی و تصویب ضوابط عمومی نمای بناهای شهری خبر داد و تصریح کرد: این مصوبه بر طراحی هر چه بهتر نماهای ساختمانی تاکید دارد. بر همین اساس مقرر شد تا طراحی نماهای ساختمانی مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات و شرایط تاریخی، فرهنگی مناطق انجام شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری گفت: مغایرت‌های اساسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ تهران نیز در این نشست بررسی شد که با برخی از آنها موافقت و با برخی مخالفت شد.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha