۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
ستارگان دین و عرفان پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»
بازار گزارش می‌دهد؛

ستارگان دین و عرفان پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»

سمنان - یکی از مزیت‌های ویژه گردشگری استان سمنان گردشگری معنوی و عرفانی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود در دو گزارش در آستانه عید نوروز به معرفی مکان‌های گردشگری عرفانی استان می پردازیم.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان به واسطه قرارگیری در نوار جنوبی کوپایه البرز و شمال دشت کویر دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری طبیعی است اما این تنها بخشی از داشته‌های این استان مستعد در زمینه جذب گردشگر محسوب می‌شود .

استان سمنان یکی از قطب‌های گردشگری معنوی فرهنگی عرفانی و مذهبی است و بقاع متبرکه، امامزادگان مقبره پیامبران، عرفا و صلحا و شعرای نامدار جهان اسلام و ایران در این استان وجود دارد که در زمینه معرفی آنها توفیقات چشمگیری کسب نشده است این استان ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری معنوی و عرفانی دارد که هر کدام از آنها برای یک کشور کافی هستند.

ترکیه یک مولانا دارد استان سمنان ۱۰ مولانا

کشور ترکیه به واسطه میزبانی از مولانا سالانه شاهد حضور میلیون‌ها گردشگر است که بر اقتصاد این کشور تاثیر مستقیم دارند و استان سمنان به تنهایی میزبان مقبره ابوالحسن خرقانی بایزید بسطامی ابن یمین فرومدی، شیخ حسن جوری، علاالدوله سمنان، مسجد تاریخانه، مقبره جرجیس نبی و ... است. مکان‌هایی که هر کدامشان می‌توانند ستون‌های عظیم صنعت گردشگری به خصوص گردشگری عرفانی و معنوی و مذهبی باشند.

ابوالحسن خرقانی یا به نام کامل ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان بن احمد خَرَقانی عارف نامدار قرن چهارم هجری است که مقبره او در بخش بسطام شهرستان شاهرود قرار دارد

متاسفانه در سال‌های اخیر به درستی به این ظرفیت‌های گردشگری پرداخته نشده است حال آنکه استان سمنان سالانه پذیرای ۱۸ میلیون زائر امام هشتم شیعیان است در حالی مسئولان استان سمنان افزایش ماندگاری گردشگران استان سمنان از چهار به ۱۱ ساعت را موفقیت می‌پندارند که این استان می‌تواند قطب گردشگری معنوی و عرفانی ایران باشد و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کند .

این در حالی است که فقط بازدید از همین بناهای یاد شده در استان سمنان به جز ظرفیت‌های گردشگری طبیعی به تنهایی نیازمند پنج الی شش روز اقامت در استان سمنان است و مسئولان استان صحبت از ماندگاری ساعتی مسافران می کنند در این گزارش نگاهی به داشته های گردشگری عرفانی و معنوی استان سمنان خواهیم داشت. طبیعتاً همه توانمندی های استان را نیز نمی توان در یک گزارش گرد آورد لذا به چند چهره مهم و شاخص آسمان عرفان استان می پردازیم. گفتنی است این گزارش دو بخش دارد و بخش اول آن را امروز مطالعه می فرمائید.

ستارگان دنیای عرفان و مذهب پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»

شیخ خرقان

ابوالحسن خرقانی یا به نام کامل ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان بن احمد خَرَقانی عارف نامدار قرن چهارم هجری است که مقبره او در بخش بسطام شهرستان شاهرود قرار دارد و فاصله آن از مرکز شهر شاهرود تنها ۲۴ کیلومتر است روستای خرقان در مسیر شاهرود - آزاد شهر از مسیر خوش ییلاق است و در کنار مقبره ابوالحسن، جاذبه های زیبای گردشگری نیز دارد.

در کشف الاسرار میبدی درباره ابوالحسن خرقانی از ابوالعباس آملی نقل است که : «چون از دنیا بیرون می‌رفت، خادم را گفت: رو به خرقان شو، مردی است آنجا مخمول الذکر، مجهول العین، او را ابوالحسن خرقانی گویند. سلام ما به او برسان و به او بگو که این طبل و علم با اذن الله تعالی و فرمان او به حضرت تو فرستادم و اهل زمین را به تو سپردم و من رفتم.»

در روستای خرقان و همچنین بسطام و روستاهای حومه مانند میغان و ابرسج که فواصلی ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری با خرقان دارند اقامتگاه های بومگردی و روستایی نیز وجود دارد همچنین چندین هتل نیز در شاهرود و بسطام برای اقامت مهمانان وجود دارد در کنار این ظرفیت ها برای سفر به خرقان می توان مهمانسرای جهانگردی شاهرود و بسطام را نیز در نظر داشت. فاصله مقبره ابوالحسن خرقانی از تهران ۴۲۰ کیلومتر و از مشهد ۵۱۴کیلومتر است.

سلطان عرفا

بایزید بسطام دیگر عارف نامدار استان سمنان است که مقبره او در شهر نمونه گردشگری بسطام در شهرستان شاهرود قرار دارد او ستاره تابناک آسمان عرفان اسلامی است و او را پایه گذار فنا در تصوف می داند. سلطان العارفین و حجة الحق اجمعین از القاب وی است و بستان العارفین از آثای وی محسوب می شود نقل است که او می گوید: هرکه به حق مبتلا گشت مملکت از او دریغ ندارند و او خود به هر دو سرای سر فرو نیارد.

مقبره بازید بسطامی سالانه میزان هزاران گردشگر و علاقمند به خصوص از نقاط ترکمن نشین ایران است که ارادت ویژه ای به بایزید بسطامی دارند و هر زمان که فرصتی دست دهد برای مجاورت او حضور می یابند مقبره بایزید از مرکز شهر شاهرود هفت کیلومتر فاصله دارد.

آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از رهبران روحانی قیام سربداران در قرن هشتم در شهرستان میامی قرار دارد

این مقبره در مجموعه تاریخی بسطام و همجوار امامزاده محمد(ع) قرار دارد و قدمت آن به ایلخانان باز می گردد این بنا همچنین در ادوار مختلف مرمت هایی شده تا به شکل امروزی رسیده است مجموعه تاریخی بسطام هم اکنون در صف ثبت جهانی نیز قرار دارد. فاصله این مکان تا تهران ۴۰۶ کیلومتر و از مشهد ۵۰۴ کیلومتر است.

در بسطام علاوه بر هتل و مهمانسرای جهان گردی، اقامتگاه ها و رستوران های فراوانی نیز وجود دارد در مجموع می توان گفت برای بازدید از مقبره بایزید بسطامی مشکلی به لحاظ اقامت وجود ندارد همچنین در درون همین مجموعه نیز سوئیت هایی برای مجاوران در نظر گرفته شده است.

ستارگان دنیای عرفان و مذهب پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»

ابن یمین فرومدی

آرامگاه ابن یمین فرومدی نیز در استان سمنان قرار دارد آرامگاه این شاعر نامی ایران در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی در شرقی ترین نقطه استان و هم مرز با شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی قرار دارد.

ابن یمین شاعر قرن هشتم در مکمانی دفن است که به شکل مجموعه زیبا طراحی و بنایی آجری و سرخ رنگ نیز در آن ساخته شده است مساحت کل مجموعه آرامگاه بیش از دو هزار و ۱۰۰ متر مربع است و همه ساله میزبان جمعیتی از گردشگران است هر چند بسیاری از مردم حتی از وجود مقبره وی در مسیر میامی- سبزوار با همان تهران - مشهد بی اطلاع هستند.

روستای فرومد از شهرستان میامی ۱۰۵ کیلومتر و از شاهرود ۱۶۵ کیلومتر فاصله دارد. فاصله این بنا از سبزوار ۱۵۵ کیلومتر از مشهد ۳۷۰ کیلومتر و از تهران نزدیک ۵۰۰ کیلومتر است. دیوانی که از ابن یمین بر جای مانده شامل قصیده، غزل، مقطع، رباعی و چند ترجیع بند، ترکیب بند، مسمط، مخمس، مستزاد و چند مثنوی است و این نشان از چیره دستی این شاعر گران قدر دارد که امسال بزرگداشت او هم در فرومد، شاهرود و تهران برگزار شد.

ستارگان دنیای عرفان و مذهب پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»

شیخ فراموش شده

حال که در فرومد هستیم بهتر است آرامگاه شیخ حسن جوری را نیز معرفی کنیم رهبر قیام سربه داران که مقبره او هم در منطقه فرومد قرار دارد البته این مقبره متاسفانه سال ها رها شده و تنها مرمت کلی روی آن صورت گرفته است و حتی کسی نمی داند که چنین مقبره ای نیز در شهرستان میامی استان سنان واقع است در حالی که هیچ کجا با چهره های نام دار تاریخ شان چنین بی مهری نمی کنند.

خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی مربوط به دوره ایلخانی در شهرستان سرخه استان سمنان قرار دارد

آرامگاه شیخ حسن جوری یکی از رهبران روحانی قیام سربداران در قرن هشتم در شهرستان میامی و در روستای فیروزآباد سفلی حوالی روستای فرومد واقع شده است. این آرامگاه دارای گنبدی مدور است و متشکل از یک اتاق چهار در سه مترمربع است که از خشت خام ساخته شده‌ است.

فیروز آباد سفلی در ۳۵ کیلومتری داورزن اما در درون استان سمنان و منطقه فرومد شهرستان میامی قرار دارد فاصله این روستا تا شهر میامی ۱۵۵کیلومتر و از شاهرود ۲۱۰ کیلومتر است. فاصله این روستا تا سمنان ۵۰۰ کیلومتر است. این روستا هم از سمت داورزن و هم فرومد مسیر تردد دارد اما متاسفانه هیچ مکان و مقبره ای برای وی ایجاد نشده که امکان بازدید و اقامت در آن داشته باشد برای بازدید از این مقبره می توان در بومگردی های روستای فرومد و یا اقامت گاه های شهر داورزن اسکان یافت.

ستارگان دنیای عرفان و مذهب پذیرای گردشگران | استان سمنان «مقصد» است نه «معبر»

علاالدوله سمنانی

خانقاه شیخ علاءالدوله سمنانی مربوط به دوره ایلخانی در شهرستان سرخه استان سمنان قرار دارد و سالانه هزاران نفر گردشگر را به سمت خود جلب می کند. این بنا با شمارهٔ ثبت ۳۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران است.

علاء الدوله احمد بن محمد بن احمد بیابانکی سمنانی از بزرگان تصوف ایرانی و از شاعران و نویسندگان سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری است که دیوان، ۴۰ مجلس و خمخانه وحدت از جمله مهترین آثار او است.

مقبره علاالدوله همچنین به واسطه نزدیکی به کریدور تهران - مشهد می تواند مکان خوبی برای استراحت بین راهی مسافران نوروزی باشد

سرخه در ۱۷۰ کیلومتری تهران و ۲۳ کیلومتری سمنان قرار دارد و در کنار مقبره علاالدوله میزبان بخش دیگری از جاذبه های گردشگری نیز است. کسانی که قصد حضور در این منطقه را دارند می توانند در اقامت گاه های سرخه و سمنان و حتی روستاهای بخش صوفی آباد در ۱۱ کیلومتری شمال شهرستان سرخه اقامت داشته باشند. مقبره علاالدوله همچنین به واسطه نزدیکی به کریدور تهران - مشهد می تواند مکان خوبی برای استراحت بین راهی مسافران نوروزی باشد.

این بخش اول گزارش بود در بخش دوم گزارش به سراغ دیگر جادبه های گردشگری عرفانی استان سمنان از جمله پیرمردان طرود، مسجد تاریخانه دامغان، پیر نجم الدین و پیر علمدار و منوچهری دامغانی، مقبره جرجیس نبی، حضرت دانیال در کرنگ کالپوش شهرستان میامی و ... خواهیم رفت. در بخش دوم گزارش هم با ما همراه باشید.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha