۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
زیان انباشته۴۸.۵ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه، سهامداران را زیر پا له کرد!
تحلیل بنیادی بانک سرمایه

زیان انباشته۴۸.۵ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه، سهامداران را زیر پا له کرد!

بانک سرمایه در وضعیت بنیادی بحرانی قرار دارد که زیان انباشته و عدم مدیریت صحیح، باعث از بین رفتن سرمایه مشتریان و سهامداران میشود.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری بزرگ ترین مرکز نقل و انتقال پول و یکی از پایه های اساسی اقتصاد کشور میباشد؛ به همین دلیل باید وضعیت آنرا در دوره های حداقل سالانه به صورت کامل بررسی کرد و در اختیار عموم مردم و سرمایه گذاران قرار داد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال نمودار های قیمتی سهام بانک زیان ده سرمایه خواهیم پرداخت تا وضعیت بحرانی آنرا به صورت شفاف بررسی کنیم.


معرفی و جایگاه شرکت
بانک سرمایه فعالیت خود را از دی ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران آغاز کرد و هم‌اکنون مالک شبکه‌ای از ۱۶۵ شعبه بانک، در سراسر ایران میباشد. شرکت توسعه تجارت سرمایه پایدار قشم، مؤسسه فرهنگی ورزشی بانک سرمایه، شرکت تجارت الکترونیک سرمایه، شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه، شرکت توسعه ساختمان سرمایه و شرکت صرافی سرمایه زیر مجموعه های بانک سرمایه میباشند. پرونده این بانک پس از کشف فساد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، سهامدار اصلی بانک سرمایه، به جریان افتاد که پرونده حدودا ۴۰۰ متهم داشته است. به قول محمد جواد محقق نیا یکی از اساتید اقتصاد، جنایتی را که بانک ‌های خصوصی در اقتصاد ایران کردند، صدام نکرد. ناکارآمدی شدید در سیستم بانکی نیز معضل حال حاضر است و فقط با مدیریت صحیح حل میشود.


ترکیب سهامداران اصلی
شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان با مالکیت ۴۰۰ میلون سهم و با ۱۰ درصد بزرگ ترین سهامدار بانک سرمایه است. پس از آن، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان با مالکیت ۳۹۹ میلیون سهم و با ۹.۹۷ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که در رده سوم نیز شرکت ساختمانی معلم با مالکیت ۳۰۵ میلیون سهم قرار دارد. در واقع گروه فرهنگیان مالک ۳۰ درصد سهام بانک سرمایه میباشد و در قالب چهار شرکت مختلف، سهام شرکت را تحت مالکیت دارند که سهام را به همدیگر انتقال میدهند و امکان دستکاری های بیشتری وجود دارد.


آخرین اخبار شرکت
بانک سرمایه جهت فروش تعداد ۱۸۷ رقبه املاک مازاد بر نیاز خود، با شرایط ویژه و استثنایی از طریق مزایده سراسری در روزنامه کثیر الانتشار اقدام نمود که این موضوع در تاریخ ۲۳‌/۱۱‌/۱۴۰۲ از طریق سامانه کدال سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع رسانی گردیده است و تنها ۱ رقبه ملک متقاضی خرید داشته که نشان دهنده ضعف بانک در فروش دارایی ها برای جبران بخشی از زیان سنگین است.


وضعیت نقدینگی در ترازنامه
نسبت نقدینگی جاری بانک سرمایه ۰.۱۳ است که در بدترین حالت خود قرار دارد؛ حتی بدتر از وضعیت بانک دی و نشان دهنده کمبود دارایی جاری کوتاه مدت و نقد شونده جهت پرداخت هزینه های فوری آن است. جمع دارایی های ثابت شرکت به مبلغ ۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان و جمع بدهی های غیر جاری ۱۷۷ میلیارد تومان میباشد. نسبت نقدینگی جاری در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۰.۱۳ است که وضعیت بدتری را نسبت به یکسال گذشته دارد. همچنین نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه در بد ترین وضعیت بین همگروهی های خود قرار دارد.

نسبت نقدینگی جاری بانک سرمایه ۰.۱۳ است که در بد ترین حالت خود قرار دارد؛ حتی بد تر از وضعیت بانک دی و نشان دهنده کمبود دارایی جاری کوتاه مدت و نقد شونده جهت پرداخت هزینه های فوری آن است. همچنین نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه در بد ترین وضعیت بین همگروهی های خود قرار دارد.


تحلیل صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۷۳ میلیارد تومان، سود حاصل از سپرده گذاری و سرمایه گذاری ها به مبلغ ۱۶۳ میلیارد تومان و در نهایت جمع درآمد ‌های مشاع بانک با زیان ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان همراه میباشد. جمع درآمد های غیر مستقیم را به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان سود شناسایی کرده ایم؛ اما نسبت به سال گذشته اش کاهش چشمگیری داشته است. هزینه‌ های عمومی و اداری شرکت به مبلغ ۸۲۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش افزایش ۵۳ درصدی را تجربه کرده است. زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۸ هزار و ۸۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و وضعیت بد تری دارد. زیان انباشته در پایان دوره به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان است که برای بانک، یک فاجعه به حساب می آید.
با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه امسال، سود تسهیلات اعطایی شرکت با افزایش ۳۵ درصدی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت با افزایش ۳۹ درصدی ۷۵۶ میلیارد تومان و زیان خالص با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان میباشد که نشانگر افزایش زیان و رشد مداوم آن طی دوره های مالی بلند مدت و کاهش موقتی در دوره های کوتاه مدت است.
طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱ هزار میلیارد تومان و زیان خالص شرکت با کاهش ۲۵ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که با هر شرایط و حساب و کتابی، به زیان سنگین و انباشته بانک سرمایه خواهیم رسید و این اصلا نشانه خوبی نیست. دلیل اصلی زیان را میتوان عدم توازن بین جمع سپرده ها و پرداخت سود به مشتری تلقی کرد که باعث بدهکار شدن بانک شده است.


نسبت قیمت به درآمد
شرکت بانک دی در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۲۰۰۰ تومان زیان خالص را برای سهامداران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه نیز در سال جاری منفی ۰.۴ میباشد. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۳۰ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۰۰ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۴۰ تومان است! پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۱۵۲۵ تومان به ازای هر سهم زیان خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد منفی ۰.۳۹ معامله شود.

زیان خالص شرکت در پایان سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۸ هزار و ۸۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و وضعیت بد تری دارد. زیان انباشته در پایان دوره به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان است که برای بانک، یک فاجعه به حساب می آید. پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۱۵۲۵ تومان به ازای هر سهم زیان خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد منفی ۰.۳۹ معامله شود.


وضعیت اسف بار سهام
اکثر بانک های خصوصی ایران در وضعیت بحرانی و ناتراز قرار دارند که باید به آن ها رسیدگی شود و حقوق سهامداران و مشتریان را که بزرگ ترین سرمایه برای نهاد ها هستند با تمامی ضرر های وارده تسویه شود. بانک هایی که توان مدیریت منابع و کنترل عملیاتی را ندارند و یا حتی به اشتباه تشکیل شده اند باید هر چه سریع تر اصلاح و نهایتا منحل شوند تا دیگر به بدهی ها، زیان سهامداران و ضربه اقتصادی اضافه نشود. قیمت سهام بانک طی ۱۳۰۰ روز (۳.۵ سال) با ۸۲ درصد سقوط مواجه شده است که با وجود فراز و نشیب ها و نرخ تورم ۱۱۰ درصدی در مجموع بازدهی منفی ۶۰ درصد را برای سهامداران به ارمغان آورده است. مدیریت نادرست منابع مالی و سهام بانک میتواند عواقب بسیار بدی را به همراه داشته باشد؛ مثل عدم اعتماد و جذب سرمایه، سقوط نرخ سپرده گذاری مشتریان و در نهایت آسیب به سایر نهاد های اقتصادی.

طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ زیان خالص شرکت با کاهش ۲۵ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که با هر شرایط و حساب و کتابی، به زیان سنگین و انباشته بانک سرمایه خواهیم رسید و این اصلا نشانه خوبی نیست. دلیل اصلی زیان را میتوان عدم توازن بین جمع سپرده ها و پرداخت سود به مشتری تلقی کرد که باعث بدهکار شدن بانک شده است.


حرف آخر
وضعیت بنیادی و تکنیکال سهام بانک سرمایه اصلا خوب نیست و میتوان گفت حتی از بانک دی و آینده هم بدتر است که اگر به سرعت رسیدگی نشود حقوق های نجومی، صدمات اقتصادی و زیان انباشته بانک افزایش خواهد یافت. در وضعیت فعلی اقتصاد، ناترازی بانک ها بیشتر شده است و نسبت کفایت سرمایه و سود سازی ضعیف تری دارند که تحت هر شرایطی باید منابع مالی و انسانی شرکت ها را به درستی مدیریت کرد تا صنایع به صورت زنجیر وار به یکدیگر و به اقتصاد کشور آسیب نزنند. بانک های دی، آینده و سرمایه میان تمامی بانک ها وضعیت بحرانی دارند و زیان عملیاتی شان سال به سال به روی هم انباشت میشود.

کد خبر: ۲۷۸٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha