۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
گردشگری استان سمنان برنامه‌مند نیست | وقتی «جذب» جای ماندگاری و تداوم را می‌گیرد!
گزارش بازار؛

گردشگری استان سمنان برنامه‌مند نیست | وقتی «جذب» جای ماندگاری و تداوم را می‌گیرد!

سمنان- استان سمنان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد اما کارشناسان عقیده دارند که سیاست مسئولان این استان تنها جذب گردشگران است در صورتی که ماندگاری و تداوم گردشگری اهمیت بیشتری دارد.

بازار، گروه استان‌ها: شرایط گردشگری در سال های اخیر به خصوص بعد از کرونا و تلاطم های اقتصادی بسیار با گذشته تفاوت کرده است. امروز به وضوح نمی توان حجم وسیع سفرهایی که مردم در سال های قبل داشتند را شاهد بود.

به عبارت دیگر سفرها امروز به شدت اقتصادی تر شده اند زیرا خانواده ها دیگر توان هزینه کرد های میلیونی برای سفر چند روزه نوروزی یا تابستانی را ندارند در نتیجه دیگر سیاست هتل سازی و لوکس سازی دیگر جواب نمی دهد و در این بین استانی موفق تر عمل می کند که بتواند در زمینه ماندگاری و تداوم گردشگری اقتصادی ( ارزان قیمت) بهترین برنامه ریزی را داشته باشد.

هدایتی فعال گردشگری: حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان سمنان در دوران پساکرونا ماحصل درخشش تک ستاره‌ها و تک تصمیماتی بوده که برنامه‌ریزی مستمر برای تداوم آنها چندان وجود نداشته است

برخی صاحب نظران حوزه گردشگری استان سمنان عقیده دارند که سیاست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در یک دهه اخیر دست کم، نتوانسته آنطور که باید و شاید در زمینه گردشگری تحول ایجاد کند و مسئولان این استان طراحی یک اپلیکیشن یا حضور ۱۰ گردشگر چینی را موفقیت گردشگری استان می دانند در صورتی که موفقیت در استانی که شهرستان هایش هنوز طرح جامع گردشگری ندارند، به ایجاد زیرساخت و برنامه ریزی است.

جذب به تنهایی فایده ندارد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که چرا در یک دهه اخیر بیشتر برنامه های گردشگری استان به سمت جذب بوده تا ماندگاری و زیرساخت، می گوید: مشخصاً می توان گفت که مسئولان ما چه در مجموعه استانداری و چه میراث فرهنگی در یک دهه اخیر بیشتر به دنبال اجرای طرح هایی بودند که سریعاً دیده شود.

مصطفی محمدی با بیان اینکه در زمینه جذب گردشگر تک درخشش هایی را در استان سمنان شاهد بوده ایم اما باید دانست که در شهرستان های استان نتوانسته ایم به درستی شاهد اجرای سیاست های استمرار گردشگری باشیم، ابراز کرد: باید دقت داشت که در زمینه اقتصاد گردشگری، استمرار جذب گردشگر از جذب گردشگر اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از علت هایی که میراث فرهنگی استان سمنان نتوانسته آنطور که باید و شاید در زمینه برنامه ریزی و اجرای سیاست های استمرار بخشی به گردشگری موفق عمل کند، فقدان ثبات مدیریتی است، افزود: در هفت سال اخیر پنج بار مدیران میراث فرهنگی و سرپرستان این اداره کل تغییر کردند و فاجعه بار ترین دوران مدیریتی نیز با حضور یک فرد غیرکارشناس بر مسند این اداره کل در سال های قبل رقم خورد در نتیجه نتوانسته ایم شاهد شکوفایی گردشگری در استان باشیم.

گردشگری استان سمنان برنامه‌مند نیست | وقتی «جذب» جای ماندگاری و تداوم را می‌گیرد!

غفلت از فرصت های طلایی

بنا به نظر این کارشناس و برخی دیگر از صاحب نظران حوزه گردشگری استان سمنان، عدم ثبات مدیریتی و فقدان نگاه مبتنی بر برنامه ریزی، زیرساخت و استمرار بخشی به گردشگری سبب شده تا سمنان فرصت طلایی دوران پساکرونا و تبدیل شدن به هاب گردشگری اقتصادی کشور به واسطه نزدیکی به تهران و مشهد و قرار گیری در کریدور شمال شرق کشور را از دست بدهد.

هر چند با حضور دولت سیزدهم گشایش هایی در زمینه صنعت گردشگری استان سمنان با انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنرسیوم گردشگری جاده ابریشم و همچنین ثبت شش کاروانسرای شاه عباسی در فهرست جهانی صورت گرفت اما باید توجه داشت که هنوز خروجی قابل ذکری از این سیاست ها به خصوص در زمینه جذب گردشگر داخلی، شاهد نبوده ایم

اتخاذ رویه هایی که جواب درستی نداده اند

یک کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: گردشگری طی سال‌های اخیر در استان سمنان با اتخاذ رویه‌هایی از سوی دولتمردان دستخوش تحولات مثبتی شده است اما باید توجه داشت که همچنان معضل مهم برنامه‌ریزی حلقه مفقوده توسعه متوازن گردشگری در استان سمنان است.

کمالی کارشناس اقتصاد گردشگری: ماه‌ها از ثبت جهانی شش کاروانسرای استان سمنان می‌گذرد و هنوز مردم استان نتوانستند از این بناها بازدید کنند

علیرضا هدایتی با بیان اینکه در واقع حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان سمنان در دوران پساکرونا ماحصل درخشش تک ستاره‌ها و تک تصمیماتی بوده که برنامه‌ریزی مستمر برای تداوم آنها چندان وجود نداشته است، گفت: در واقع گردشگری استان سمنان به صورت متوازن رشد نکرده است امروز اقتصاد گردشگری استان سمنان مانند موجودی است که سر بزرگ و دست کوتاهی دارد یک پای آن بسیار بلند و پای دیگر بسیار کوتاه است لذا نتوانسته‌ایم به صورت متوازن شاهد رشد همه جانبه گردشگری در این استان باشیم.

وی افزود: نگاه مدیریت گردشگری استان سمنان به همه شهرستان ها متوازن نیست برای مثال ماه های طلایی منتهی به نوروزی که احتمال می رود بیشترین میزان گردشگر بعد از دوران کرونا در آن صورت گیرد در شهر نمونه گردشگری بسطام از دست رفت و میراث فرهنگی استان سمنان مدیر دفتر میراث فرهنگی میامی با آن حجم کاری و دو کاروانسرای ثبت جهانی را با حفظ سمت به عنوان مدیر دفتر میراث فرهنگی بسطام و خرقان که آن هم در گیر و دار ثبت جهانی است و در نوروز قطعاً میزان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است منصوب کرده است.

نقد هایی به میراث فرهنگی

این فعال گردشگری همچنین ادامه داد: در واقع ۵۰ درصد از تمرکز این مدیر از میامی برداشته شده و به بسطام اختصاص یافته است عملاً این فرد ۵۰ درصد توان مدیریت را در دو مجموعه ندارد و این نشان می دهد که بی تفاوتی به دیگر نقاط استان سمنان در مجموعه میراث فرهنگی وجود دارد که انتقاد شدید فعالان گردشگری در استان را نیز به دنبال داشته است.

هدایتی با اشاره به ظرفیت های عظیم استان سمنان در بخش گردشگری گفت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع فقدان برنامه‌ریزی مناسب است که سبب شده بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری مغفول باقی بماند در حقیقت امروز مشکل میراث فرهنگی در دو زمینه است نخست فقدان برنامه ریزی و دوم فقدان متخصصانی که بتوانند آن برنامه ریزی را اجرایی کنند.

وی افزود: یکی از نقد هایی که در سال های اخیر به میراث فرهنگی استان سمنان می شود این است که برای برنامه ریزی و اجرای برنامه ها دست یاری به سوی تشکل ها و سمن های فعال در این زمینه نمی کند به عبارت دیگر تمرکز این اداره کل در یک منطقه بوده و از دیگر شهرستان های استان سمنان علیرغم تمام ظرفیت ها غفلت شده است نمونه این امر را در شاهرود، دامغان و میامی می توان دید.

گردشگری استان سمنان برنامه‌مند نیست | وقتی «جذب» جای ماندگاری و تداوم را می‌گیرد!

بدیهیات روی زمین مانده است

اما این موضوع بر اقتصاد استان سمنان نیز می تواند تاثیر چشم گیر بگذارد لذا به سراغ یک کارشناس اقتصادی رفتیم. امیر مسعود کمالی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در حال حضور چند گردشگر خارجی و ثبت جهانی ۶ کاروانسرا در استان سمنان موفقیت چشمگیر شمرده می‌شود که بسیاری از شهرستان‌های استان حتی از داشتن یک طرح جامع گردشگری هم محروم هستند در صورتی که تک تک شهرستان‌های استان توانمندی‌های وسیعی در زمینه گردشگری دارند.

کمالی بیان کرد: به عبارت دیگر در استان سمنان بدیهیات مسائل بسیار ساده رها شده‌اند و در عوض دشوارترین بخش‌ها که جذب گردشگران چینی است موفقیت میراث فرهنگی تلقی می‌گردد ما هنوز نتوانستیم در استان سمنان مزیت‌های قابل سرمایه‌گذاری گردشگری را برای مردم استان سمنان و دیگر نقاط کشورمان فراهم کنیم و در مقابل ام آمادگی کرده‌ایم که جمعیت بزرگی از توریست‌ها را بپذیریم و این یک تضاد است.

کارشناس اقتصادی: دوران پساکرونا زمان عبور از گردشگری گران قیمت و هتل سازی به سمت گردشگری ارزان قیمت و توسعه بوم گردی و حتی روستاگردی است

وی با بیان اینکه ماه‌ها از ثبت جهانی شش کاروانسرای استان سمنان می‌گذرد و هنوز مردم استان نتوانستند از این بناها بازدید کنند درحالی که مسئولان به دنبال برنامه‌ریزی جذب توریست‌های چینی هستند، ابراز کرد: در دوران بعد از کرونا گردشگری اقتصادی حرف اول را می‌زند یعنی شما باید بتوانید با کمترین هزینه ممکن بیشترین میزان گردشگر داخلی را پذیرا باشید و در این بین استان موفق‌تر است که بتواند بر روی گردشگری اقتصادی تمرکز کند.

نیازمند برنامه ریزی هستیم

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که حضور گردشگران برای اقتصاد استان سمنان هم ظرفیتی بی‌بدیل محسوب می‌شود اما در تمام این استان یک بازارچه صنایع دستی کامل وجود ندارد این نشان می‌دهد که ما در بدیهیات اولیه هنوز مانده‌ایم مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان امروز به جای تفکر هتل سازی و جذب میلیاردها تومان سرمایه برای میزبانی از مسافرانی که حتی پنج درصد مردم کشور هم محسوب نمی‌شوند می‌بایست تمرکز خود را بر روی تعریف مسیرهای ارزان گردشگری برای ۹۵ دیگر از جامعه کند.

کمالی افزود: دوران پساکرونا زمان عبور از گردشگری گران قیمت و هتل سازی به سمت گردشگری ارزان قیمت و توسعه بوم گردی و حتی روستاگردی است در این بین استان موفق می‌شود که بتواند ارزان‌ترین مسیرهای گردشگری را به مسافران و گردشگران ارائه کند یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای این موضوع احصای مزیت‌های گردشگری نقاط مختلف استان سمنان است.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امروز شاهد هستیم که برنامه‌ریزی محدود صورت گرفته در زمینه گردشگری استان سمنان از بالا به پایین است یعنی در مرکز برای نقاط مختلف استان تصمیم گیری می‌شود در صورتی که این چرخه باید برعکس شود یعنی ما باید بتوانیم روستا به روستا شهر به شهر بخش به بخش مزیت‌های گردشگری را شناسایی کنیم به زبان ساده یعنی از پایین برنامه‌ریزی و از مرکز اجرا بخواهیم

کد خبر: ۲۷۸٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha