۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی
در نشست تسهیل تجارت ایران و قزاقستان مطرح شد

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای همکاری شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی

حمایت از صادرکنندگان فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی به‌منظور تسهیل در امر صادرات از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست اخیر معاون امور بین‌الملل و اعضای هیات رئیسه کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با سفیر کشورمان در قزاقستان مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست اخیر معاون امور بین‌الملل و اعضای هیات رئیسه کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با مجید صابر سفیر ایران در قزاقستان، موانع و راهکارهای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به قزاقستان بررسی شد.

حمایت از صادرکنندگان فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی به‌منظور تسهیل در امر صادرات از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست از سوی حاضران مورد تأکید قرار گرفت.

در همین ارتباط، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی از توان بسیار بالایی برخوردارند و قزاقستان نیز ظرفیت بسیار خوبی برای بهره‌گیری از دانش، خدمات و کالای فنی مهندسی ایرانی دارد که لازم است جهت رفع مشکلات موجود از صادرکنندگان خدمات و کالاهای فنی و مهندسی حمایت به عمل آید.

به گفته کرباسی، «کمبود اعتبارات عمرانی» مهم‌ترین چالش فعلی شرکت‌های فنی و مهندسی است.

او همچنین اعلام کرد که ضروری است برای حضور بیشتر شرکت‌های مشاوره در قزاقستان، مواردی از قبیل ضمانت‌نامه‌ها و ایجاد کنسرسیومی بین شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی و قزاقی، موردبررسی تخصصی قرارگرفته و سازوکار ایجاد آن حمایت شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین تأکید کرد که می‌توان از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برای دریافت اطلاعات کلی در خصوص قوانین و مقررات، مالیات‌ها و ... در حوزه قزاقستان استفاده کرد.

در ادامه، سفیر ایران در قزاقستان بابیان اینکه عمده مشکلات پیش‌آمده در چند وقت اخیر در تجارت با قزاقستان به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است، اعلام کرد که قزاقستان طی سال‌های اخیر باوجود مشکلات پیش‌آمده ناشی از اعمال تحریم‌ها، اما تلاش کرده است تا تحت تأثیر این سیاست قرار نگیرد و همچنان روابط خود را با ایران حفظ کرده است.

به گفته مجید صابر، این کشور ۳۰۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای منطقه را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر، بانک‌های جهانی مختلف مانند بانک توسعه اروپا، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه اسلامی وام‌های زیادی را به قزاقستان اعطا کرده است.

او همچنین افزود: تشکل صدور خدمات فنی مهندسی در این کشور وجود ندارد.

 سفیر ایران در قزاقستان گفت: در حال حاضر قزاقستان در حال تبدیل کشت دیمی به آبیاری است و قصد دارد در حوزه کشاورزی تبدیل به قطب در منطقه شود؛ در همین زمینه ایجاد سدهای مخزنی و دستگاه‌های آبیاری در اولویت کاری این کشور قرارگرفته است.

صابر بابیان اینکه در حال حاضر کمک‌های توسعه‌ای در وزارت امور خارجه وجود ندارد، افزود: شرکت‌های ایرانی می‌توانند سهام شرکت‌های معتبر قزاقستان خریداری کنند و با افراد صاحب نفوذ وارد ارتباط شوند.

او همچنین پیشنهاد داد: یک شرکت می‌تواند متولی ارائه خدمات مشاوره در حوزه فنی مهندسی به نمایندگی از سایر شرکت‌ها در قزاقستان باشد و سفارت از این شرکت  حمایت خواهد کرد.

صابر تصریح کرد: در حوزه آی‌تی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اپراتوری قزاقی ارتباط خوبی دارند و حتی شرکت‌های ایرانی اینترنت هم به قزاقستان ارائه می‌کنند. در همین راستا، آمادگی داریم اپراتورهای قزاقی را با شرکت‌های دیگر ایرانی در حوزه آی سی تی مرتبط کنیم.

مهم‌ترین چالش شرکت‌های فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی
محسن چمن‌آرا رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی نیز در این نشست به شرح مهم‌ترین مشکلات توسعه تجارت ایران با قزاقستان پرداخت.

قطع ارتباطات بانکی به‌صورت کامل، عدم پرداخت مطالبات دولتی به شرکت‌های پیمانکاری و عدم امکان صدور ضمانت‌نامه‌ها برای مناقصات از مهم‌ترین مشکلاتی است که از سوی رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی مطرح شد.

او همچنین اعلام کرد: حاضریم میزبانی چند شرکت معتبر قزاقی را به عهده بگیریم و شرکت مشترک تشکیل بدهیم تا اموری که لازم است در ارتباط با دولت قزاقستان انجام شود مانند صدور ضمانت‌نامه‌ها، توسط طرف قزاقی پیگیری و اجرای پروژه‌ها توسط طرف ایرانی انجام شود.

چمن‌آرا همچنین درخواست کرد تا فهرستی از سرمایه‌گذاران قزاقی تهیه و در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داده شود.

او همچنین تصریح کرد: لازم است مشاوران در بحث مطالعه و طراحی اعلام آمادگی کنند. بخشی از دستمزد خود را دریافت کنند و بخش دیگر را پس از اجرا، یا دولت و یا مجری پروژه به آن‌ها بپردازد.

به باور ارشک موسوی مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا، در حوزه آب و سدسازی برای اجرای پروژه‌ها فرصت بسیار خوبی در قزاقستان وجود دارد. بااین‌حال او، روند صدور ضمانت‌نامه‌ها را یکی از مشکلات فعلی شرکت‌های ایرانی در قزاقستان اعلام کرد و پیشنهاد داد: شرکت ایرانی سهم شرکت خارجی را نیز تعهدکند. علاوه بر این شرکت‌های ایرانی می‌توانند در قراردادشان قید کنند که عملیات مالی به عهده طرف خارجی است.

سادینا آبایی نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی نیز پیشنهاد داد به‌صورت کنسرسیوم، شرکت‌های ایرانی پروژه‌ها را با همکاری شرکت‌های مختلف پیش ببرند.

او همچنین درخواست کرد تا اپراتورهای قزاقی به شرکت‌های ایرانی فعالی در حوزه ICT مرتبط شوند و با سرویس‌نویس‌های ایرانی وارد مذاکره شوند.

بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، از دیگر پیشنهادهای حاضران در نشست بود و مقرر شد تا درخواست‌های اعضا به‌صورت رسمی از طریق معاونت امور بین‌الملل به سفارت ارائه و از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برای دریافت اطلاعات کلی در خصوص قوانین و مقررات، مالیات‌ها و ... در حوزه قزاقستان استفاده شود.

ایجاد خط اعتباری دوجانبه برای ایجاد امکان صدور ضمانت‌نامه از دیگر مصوبات این جلسه بود که مقرر شد بررسی شود.

کد خبر: ۲۷٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha