۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران کجاست؟ بررسی ۶ استان

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران کجاست؟ بررسی ۶ استان

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران در شهرهای گوناگونی از جمله اصفهان، آذربایجان غربی، فارس، لرستان، یزد و مرکزی و ... واقع شده اند.

به گزارش بازار، در کشور ما معادن سنگ های ساختمانی حدود ۲۵ درصد از کل معادن را به خود اختصاص داده اند. تنوع بالای معادن از نظر جنس، رنگ، کیفیت، ساب پذیری و... باعث تولید سنگ های متنوع در ایران شده است.

میزان فراوانی معادن سنگ ها در کشور ایران به صورت زیر است:

  • معادن مرمریت ۵۴ درصد
  • معادن گرانیت ۲۰ درصد
  • معادن چینی ۱۵ درصد
  • معادن تراورتن ۱۰ درصد
  • معادن مرمر ۱ درصد

عوامل موثر در تعیین بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران

بزرگترین معادن تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین و معرفی می‌شوند. بزرگترین معادن از نظر مساحت و وسعت معدن (متراژ کل ثبت شده)، وسعت سینه کار (محدوده مفید و مورد بهره برداری قرار گرفته)، تجهیزات و ماشین آلات به کار گرفته شده در معدن و ... مشخص می‌شوند. برخی از  معادن که اکنون، از همه جوانب، به عنوان بزرگترین معادن شناخته می‌شوند عبارتند از: مجموعه معادن لاشتر، دهبید، ازنا، الیگودرز، عباس آباد و ... 

معادن سنگ ساختمانی به تفکیک استان ها

معادن سنگ استان اصفهان

معادن سنگ در استان اصفهان تنوع نسبتا بالایی دارند، از سنگ های مرمریت و تراورتن گرفته تا معادن گرانیت. تنوع بالای معادن و قرار گرفتن اصفهان در مرکز ایران، موجب معروف شدن استان اصفهان به نام قطب سنگ ایران شده اند. معادن متعددی در این استان واقع شده است که در ادامه به برخی از معروف ترین آنها اشاره شده است.

معادن مرمریت لاشتر اصفهان

معادن عظیم سنگ لاشتر جزو بزرگترین معادن کشور هستند که در استان اصفهان قرار دارند. معادن سنگ لاشتر (پیترا گری _ Pietra Gray Marble ) دارای طیف رنگی طوسی روشن تا تیره(نزدیک به مشکی) هستند. معادن لاشتر سینه کار های مختلف دارند که هر یک کدگذاری شده و کیفیت و رنگ متنوعی دارند. معادن لاشتر از دیدگاه بومی های معدن، به دوقسمت لاشتر کهنه (قدیمی) و لاشتر نو(تازه) دسته بندی شده است.

معادن سنگ تراورتن اصفهان

تعداد معادن تراورتن در استان اصفهان نسبت به دیگر معادن بیشتر است. از جمله معروف ترین معادن سنگ تراورتن در استان اصفهان میتوان به معادن سنگ تراورتن طرق، کاشان، رامشه، نطنز و ... اشاره کرد. طیف رنگی سنگ های تراورتن از کرم(مایل به سفید) تا نسکافه ای و شکلاتی هستند. تراورتن ها سنگ های متخلخلی هستند که اکثرا برای استفاده در مناطق گرم و خشک پیشنهاد میشوند.

معدن سنگ ساختمانی اصفهان

معادن گرانیت نطنز اصفهان

معادن سنگ گرانیت نطنز از دیگر معادن بزرگ در استان اصفهان هستند. گرانیت های نطنز، سنگ های بسیار مقاومی هستند که در رنگ های سفید و مشکی و خاکستری وجود دارند. زمینه سنگ های گرانیت نطنز سفید و با نقطه یا دانه های مشکی مایل به قهوه ای می باشد که به صورت نامنظم قرار دارند. از این سنگ ها در کاربردهای گوناگون همچون قسمت های داخلی وبیرونی ساختمان، کفپوش، دیوار ها و ... استفاده میشود.

معادن مرمریت مشکی نجف آباد اصفهان

مرمریت مشکی نجف آباد از جمله مرمریت های محبوب است. معادن این سنگ در نزدیکی شهر نجف آباد، در استان اصفهان، قرار دارند. در بین سنگ های مرمریت مشکی تولید شده، مرمریت مشکی نجف آباد جزو پر استفاده ترین سنگ ها محسوب میشود. سنگ لاشتر طوسی و سنگ مرمریت مشکی نجف آباد از جمله پرمصرف ترین سنگ ها در نمای داخلی ساختمان هستند.

معادن سنگ استان مرکزی

استان مرکزی، بخصوص شهرستان محلات، معادن بسیاری دارد. مرکزی حدود ۳۸۰ معدن فعال دارد. معادن تراورتن، گرانیت، مرمریت، ترامیت، تراونیکس و ... از جمله معادن معروف این استان هستند. مرکزی، بزرگترین معادن سنگ تراورتن از جمله تراورتن عباس آباد و دره بخاری را دارد. این سنگ های تراورتن در سال های اخیر و با رواج نماهای رومی و کلاسیک، بیشتر مورد بهره برداری و تولید قرار گرفته اند. از دیگر معادن سنگ استان مرکزی میتوان به معادن تخت پنیر گچه، مرمریت بلک مارشال، تراورتن آتشکوه، تراورتن کرم آب گرم و ... اشاره کرد. اما در بین معادن استان مرکزی، مجموعه معادن عباس آباد جزو بزرگترین معادن کشور به حساب می آیند.

معادن سنگ استان آذربایجان

معادن استان آذربایجان هم در استان آذربایجان غربی و هم در استان آذربایجان شرقی واقع شده اند. استان آذربایجان شرقی دارای معادن گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن، چینی، بازالت و ...است. برخی از معادن این استان عبارتند از: معدن سردار آباد، معدن سیلور، معدن هفت چشمه، معدن قزل داغ آذرشهر و ... .

 آذربایجان غربی نیز دارای معادن گرانیت، مرمر، تراورتن، چینی و ... می باشد. برخی از معادن استان آذربایجان غربی عبارتند از: معادن گرانیت زند آباد، سنگ مرمر قره قشلاق، سنگ چینی دشت قوره نقده، سنگ تراورتن طوره ماکو، سینیت و گابرو دیوریت، معدن آبگرم شوط، معدن گنبد تکاب و ... .

معادن سنگ استان آذربایجان

معادن سنگ استان فارس

فارس از جمله استان هایی است که معادن بزرگی همچون معادن سنگ دهبید دارد. معادن دیگری از جمله چاه مرغی، شایان، نسکافه ای دهبید، حسن‌آباد، ثمین، چهرک، دیپلمات، انگورک، کوه سفید، آشفته و … نیز در استان فارس قرار دارند. معادن سنگ نیریز نیز در این استان واقع شده اند که معادن تنگه حنا(رنگ سفید تر، سلامت نسبتا کم تر) و چاه سواراغا (رنگ طوسی تر، سلامت بیشتر) زیر مجموعه آن هستند. به طور کلی معادن مرمریت و چینی در استان فارس بیشترین معادن را به خود اختصاص داده اند. سنگ های چینی، اکثرا سنگ های بسیار مقاومی هستند که طول عمر بسیار دارند. بدلیل ساب پذیری مناسب سنگ های کریستال مانند سنگ نیریز، فرآوری و پرداخت های گوناگونی از جمله فرآوری  سنگ بوش همر، سندبلاست، سندبلاست چرمی، اتوبانی و ... بر روی این سنگ ها اجرا میشود.

معادن سنگ استان لرستان

استان لرستان یکی دیگر از استان هایی است که معادن مرمریت و چینی متعددی دارد. همچنین این استان معادن گرانیت، مرمر ، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، قیر طبیعی، گچ و سیلیس نیز دارد. از جمله بزرگترین معادن استان لرستان، میتوان به معادن سنگ چینی ازنا و الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دورود و ... اشاره کرد. سنگ های ازنا و الیگودرز سنگ هایی هستند که برای انجام فرآوری مثل بوش همر باید چسب و تور شوند تا آسیب نبینند.

معدن سنگ ساختمانی

معادن سنگ استان خراسان جنوبی

سنگ گرانیت سبز بیرجند، از جمله معروف ترین سنگ های ساختمانی با رنگ سبز هستند. معادن این سنگ در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی شهرستان بیرجند قرار گرفته اند. مقاومت و استحکام بالا، رنگ خاص، ساب پذیری نسبتا مناسب و ... از ویژگی های سنگ های این معادن است. معادن گرانیت سبز دانه اناری بیرجند از معروف ترین سنگ های استان خراسان جنوبی هستند. معادن سنگ گرانیت سبز روزی جزو بزرگترین معادن ایران به شمار می آمدند. با تغییر سلایق و رواج نماهای کلاسیک، استفاده از این سنگ ها کم شد و در نتیجه میزان بهره برداری از این معادن کمتر شد. امروزه با رواج نماهای مدرن، این سنگ ها با بافت های منحصر به فرد در حال تولید هستند که احتمال رونق و بهره برداری بیشتر از این معادن را بیشتر کرده است. 

معادن بسیاری در کشور وجود دارد که برخی مورد بهره برداری قرار گرفته و برخی هنوز بهره برداری نشده اند. در این مطلب به معرفی برخی از بزرگترین معادن در حال بهره برداری در کشور پرداختیم. تغییر شرایط میتواند وسعت و میزان بهره برداری از هر یک از معادن را در طی سالیان متعدد تغییر دهد و در سال های بعد معادن دیگری را جایگزین معادن فعلی کند.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha