۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
خوشه‌های طلایی همراه با مشکلات گندم کاران درو شد
گزارش بازار از برداشت غلات در مشهد؛

خوشه‌های طلایی همراه با مشکلات گندم کاران درو شد

مشهد- تکاپو برای جمع‌آوری خوشه‌های طلایی در مشهد افزایش‌یافته و البته دغدغه‌هایی نیز برای تأمین سوخت و بهره‌برداری از ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد که مسئولان معتقدند تمهیدات لازم برای رفع آن‌ها اندیشیده شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنابر اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی بارش‌های بهاری در سال زراعی جاری باعث عملکرد مناسب در مزارع کشت غلات این شهرستان شده است  و نوید برداشتی مناسب را می‌دهد.

برداشت غلات که به‌طورمعمول در خردادماه در اراضی کشاورزی مشهد آغاز می‌شود همواره با دغدغه‌هایی مانند تأمین کمباین برای برداشت، تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی و از همه مهم‌تر فروش این محصول به صورت تضمینی و پرداخت وجه گندم توسط دولت همراه است.

کشاورزانی که تا پیش‌از این به گفته خودشان دغدغه تأمین آب و بارندگی داشته و توانسته‌اند پس‌ازاین مشکلات حتی بر بیماری غلات و یا همان سن گندم فائق آیند حالا در فصل برداشت با مشکلاتی جدید مانند تأمین ماشین‌آلات کشاورزی برای برداشت، فروش گندم  و هم‌چنین جولان دلالان مواجه هستند.

این مشکلات در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی مشهد ابراز می‌کنند برای تمامی این موضوعات از قبل تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته و بر آن‌ها فائق آمدند.

افزایش برداشت و خرید گندم
در همین راستا رئیس تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه برداشت این محصول از ۲۲ خردادماه امسال آغازشده است به بازار گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت آبی و ۲۲هزار هکتار از اراضی نیز به کشت گندم دیم اختصاص دارد.

برداشت غلات همواره با دغدغه‌هایی مانند تأمین کمباین برای برداشت، تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی و از همه مهم‌تر فروش این محصول به صورت تضمینی و پرداخت وجه گندم توسط دولت همراه است

محمود عبدالهی بابیان اینکه بر اساس آخرین آمار خرید تضمینی محصول گندم از شروع برداشت تاکنون  ۱۵هزار و ۹۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده‌شده است افزود: این رقم در مقایسه با سال مشابه۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی میانگین برداشت از مزارع آبی را چهار هزار و پانصد کیلوگرم در هر هکتار و میانگین برداشت گندم دیم از سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را با میانگین ۸۰۰ کیلوگرم  اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۵۷ هزار تن گندم در این شهرستان تحویل سیلوهای گندم داده شود.

عبداللهی بابیان اینکه وجه گندم خریداری‌شده در ظرف مدت دو هفته به‌حساب کشاورزان واریز خواهد شد بیان کرد: امسال دولت قیمت خرید تضمینی گندم را دوهزاروپانصد تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام  کرده است که تاکنون استقبال خوبی از طرف کشاورزان برای فروش گندم مازاد شده است.

کمک برای تأمین ماشین‌آلات برداشت
در همین راستا رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه همه‌ساله ضمن در اختیار گذاشتن تسهیلات برای خریداری ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به تأمین ماشین‌آلات برای برداشت محصول سایر کشاورزان نیز برنامه‌ریزی می‌شود به بازار گفت: پیش‌ازاین در راستای کمک به کشاورزان طی نشستی با کمباین داران منطقه نسبت به تعیین نرخ برداشت انواع کمباین در هر هکتار اقدام کردیم.

امید طهماسبی زاده بابیان اینکه گروه‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند ادامه داد: بیش از صد دستگاه کمباین کار در این شهرستان فعالیت دارند که از تعداد ۸۲ دستگاه به کمباین‌های مهاجر تعلق دارد.

وی اظهار کرد: این شهرستان با داشتن بیش از صد  کمباین یکی از شهرستان‌های برتر استان ازنظر تعداد کمباین  است و در حال حاضر بیش از۹۵ درصد برداشت غلات این شهرستان به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود.

تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: برای کمک به کشاورزان و تسهیل برداشت محصول حتی در خصوص تأمین سوخت کمباین‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم انجام پذیرفته است از همین رو سهمیه سوخت کمباین‌های بومی به‌صورت ماهیانه  و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه  تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: در خصوص تأمین سوخت کمباین‌های برداشت غلات، گفت: سهمیه سوخت این کمباین‌های بومی به‌صورت ماهیانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه  تأمین می‌شود.

وی گفت: در این راستا برای کمباین‌های سبک چهار هزار لیتر سوخت در ماه و برای کمباین‌های نیمه سنگین و سنگین به میزان شش هزار لیتر سوخت در نظر گرفته‌شده است.

استفاده از تکنولوژی ها ی نوین
طهماسبی زاده بابیان اینکه امسال  دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان به‌وسیله پهپاد علیه آفت سن غلات سم‌پاشی شد اظهار کرد: سن غلات از مهم‌ترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو موجب خسارت کمی و کیفی بسیار در محصول نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: آفت سن گندم موجب از بین رفتن خاصیت گندم و جو در تولید و مصرف نان می‌شود که به خاطر اهمیت تولید این محصولات استفاده از فناوری در سم‌پاشی از جایگاه مهمی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: در همین راستا یکی از روش‌های نوین در سم‌پاشی استفاده از تکنولوژی پهپاد است که موجب می‌شود  سم‌پاشی دقیق و یکنواخت انجام شود.

در خصوص نگرانی‌های کشاورزان و مردم در رابطه با شیوع کرونا و برداشت محصول کمباین داران مکلف به همراه داشتن گواهی سلامت و کارت تردد  هستند و در مبدأ نیز کمباین و سایر ادوات خود را ضدعفونی می‌کنند

وی ادامه داد: استفاده از این تکنولوژی علاوه بر بهبود عملکرد سم‌پاشی و جلوگیری از اتلاف سم ناشی از خطای انسانی محدودیت‌های وسایل و ماشین‌آلات را نیز پوشش داد و بروز بیماری‌های تنفسی و مسمومیت کشاورزان نیز کاسته است.

جلوگیری از فعالیت‌های دلالی
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد هم‌چنین در خصوص فعالیت دلالان نیز به ما گفت: در راستای حفظ و صیانت از حقوق بیت‌المال و عامه، همچنین پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی، بازدید، پایش و نظارت به‌صورت مستمر از مراکز خرید تضمینی گندم در شهرستان مشهد به‌صورت مستمر صورت  می‌گیرد.

امید طهماسبی زاده  بابیان اینکه امسال پنج مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان مشهد محصول کشاورزان  را خریداری می‌کنند  افزود: با پایش شبانه‌روزی تصویری از طریق سامانه دوربین‌های مداربسته و حضور عاملان خرید اعم از عامل تشخیص، ذی‌حساب و ناظر خرید و تشکیل  تیم نظارتی از همه مراکز خرید تضمینی امیدواریم شاهد کسب رضایت کشاورزان باشیم.

وی بابیان اینکه حتی در خصوص نگرانی‌های کشاورزان و مردم در خصوص شیوع کرونا و برداشت محصول نیز به میان آمده است بیان کرد: حتی در این راستا کمباین داران مکلف به همراه داشتن گواهی سلامت و کارت تردد  هستند و در مبدأ نیز کمباین و سایر ادوات خود را ضدعفونی می‌کنند.

ئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: کمباین داران در مبادی ورودی نیز توسط اکیپ‌های مستقر تب سنجی می‌شوند و برای کنترل و پایش آنان در مدت حضور در شهرستان، لیست مشخصات کمباین داران و گروه همراه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرارگرفته است.

کد خبر: ۲۷٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha