۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
پیش بینی سفر ۱۰ میلیون زائران در نوروز  ۱۴۰۳ به مشهد| ظرفیت اسکان افزایش یافت
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی سفر ۱۰ میلیون زائران در نوروز ۱۴۰۳ به مشهد| ظرفیت اسکان افزایش یافت

مشهد- همه ساله در مناسبت های خاص مانند نوروز و یا اعیاد مذهبی استان خراسان با سیلی از جمعیت مشتاقان روبرو می شود که اسکان این حجم از جمعیت ضرورتی انکار ناپذیر است.

بازار- گروه استان ها: اگر چه مشهد مقدس رتبه نخست در تعداد اقامتگاه های رسمی کشور را به خود اختصاص داده است اما به دلیل سفر میلیونی زائران و سطح متفاوت خانواده ها از نظر اقتصادی لذا ضرورت تعبیه و فراهم سازی شرایط اسکان زائران جدا از اقامتگاه های رسمی مانند هتل ها ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در همین راستا به مدد نهاد ها و سازمان های مختلف اقامتگاه های متفاوتی برای اسکان زائران در مشهد برای نوروز ۱۴۰۳ تعبیه و آماده سازی شده است. جدا از اقامتگاه های رسمی شاما هتل ها و مهمانپذیر ها به طور معمول در این ایام سایر ظرفیت های اسکان در خانه مسافر ها، کلاس های درسی آموزش و پرورش، کمپ های شهرداری، بقاع متبرکه و نیز سالن های ورزشی و حسینیه ها برای شرایط اضطرار و اسکان مسافران و زائران بسج می شوند تا هیچ مسافری بدون سر پناه نماند.

به گزارش خبرنگار بازار، به طور معمول و به ویژه در ایام خاص مذهبی حتی مردم مشهد نیز به پویش« همه خادم الرضائیم» پیوسته و برای اسکان و پناه دادن زائران بارگاه ثامن الحجج؛ منازل شخصی خود را برای میزبانی از زائران به طور رایگان نذر کرده و در اختیار آن ها قرار می دهند.

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به بررسی تطبیقی میان تعداد زائران ورودی به مشهد در نوروزهای گذشته و همچنین ۱۰ ماه سال جاری اذعان می کند آمار ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری از رشد ۲۹ درصدی مسافر برخوردار بوده و لذا پیش بینی می شود در ایام تعطیلات امسال شاهد ورود ۱۰ میلیون زائر به مشهد مقدس باشیم.

افزایش ظرفیت های اقامتی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص آخرین ظرفیت های ایجاد شده برای میزبانی از زائران با بیان اینکه تمامی ظرفیت های موجود در استان برای پذیرایی و اسکان گردشگران آماده سازی شده است به بازار گفت: خوشبختانه استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد اقامتی است و رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی: ظرفیت اقامتی استان خراسان رضوی در مجموع ۶۵۰ هزار و ۴۴۹ نفر - شب است که در صورت لزوم قابل افزایش تا ۷۰۰ هزار نفر-شب می باشد که از این رقم تعداد ۵۵۵ هزار و ۹۸۱ نفر - شب با توجه به شیب سفر ها به مشهد مقدس به این شهر تعلق دارد

یوسف بیدخوری گفت: ظرفیت اقامتی استان خراسان رضوی در مجموع ۶۵۰ هزار و ۴۴۹ نفر - شب است که در صورت لزوم قابل افزایش تا ۷۰۰ هزار نفر-شب می باشد که از این رقم تعداد ۵۵۵ هزار و ۹۸۱ نفر - شب با توجه به شیب سفر ها به مشهد مقدس به این شهر تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اقامتی این استان شامل سه بخش رسمی، موقت و اضطراری است ادامه داد: تعداد۲۱۷ هزار و ۶۶۹ نفر - شب ظرفیت اقامت در واحدهای رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر برای میزبانی از زائران نوروزی آماده است که علاوه بر آن اقامتگاه هایی نیز بنا بر ضرورت مانند ظرفیت حسینیه ها و یا سالن های ورزشی بر حسب ضرورت و نیاز برای پذیرش زائران تعبیه و پیش بینی شده است.

پیش بینی سفر ۱۰ میلیون زائران در نوروز  ۱۴۰۳ به مشهد| ظرفیت اسکان افزایش یافت

وی با بیان اینکه در قالب طرح نظارتی نوروزی سعی شده تا قبل از آغاز سفر ها نسبت به آماده سازی، بازرسی و کیفی سازی واحد های اقامتی اقدام شود افزود: در طول ایام نوروز و حضور زائران در این شهر مقدس بازرسان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی نسبت به نظارت متناوب و مستمر اقدام و شکایت های احتمالی زائران را در خصوص ارایه خدمات بررسی و رسیدگی می کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا با هدف نظارت و ارایه خدمات بهتر تعداد ۱۶۵ بازرس خدمات حوزه اقامتی و گردشگری را مورد بازرسی و نظارت قرار خواهند داد.

اسکان زائران در بقاع متبرکه

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز با بیان اینکه از ۲۲ اسفند ماه در قالب طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی میزبان زائران نوروزی در این استان هستیم به بازار گفت: برنامه های تدارک دیده شده برای زائران در قالب برنامه های مذهبی و معنوی و هم چنین پذیرایی و اسکان در تعداد ۱۱۷ بقعه ساخص استان خراسان رضوی تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام محمد احمدزاده اذعان کرد: در همین راستا نسبت به تشکیل قرارگاه ویژه ای در این اداره کل اقدام شده است که یکی از خدمات ارایه شده پذیرایی از زائران با برپایی ضیافت افطار و هم چنین اسکان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی: پذیرایی، اسکان و نیز اطعام زائرین در بقاع متبرکه، ارائه خدمات سلامت به زائرین در ایستگاه های سلامت مستقر در بقاع متبرکه از جمله برنامه های رفاهی در این زمینه است که برای ارایه به زائران در نظر گرفته شده است

وی از اسکان زائران در بقاع متبرکه و اماکن موقوفه همچون حسینیه ها خبر داد و افزود: پذیرایی، اسکان و نیز اطعام زائرین در بقاع متبرکه، ارائه خدمات سلامت به زائرین در ایستگاه های سلامت مستقر در بقاع متبرکه از جمله برنامه های رفاهی در این زمینه است که برای ارایه به زائران در نظر گرفته شده است.

آماده سازی ۹۰۰ مدرسه برای پذیرایی از زائران

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی نیز با اعلام اینکه برای پذیرایی از زائران نوروز ۱۴۰۳ تعداد ۹۰۰ مدرسه در این استان نسبت به اسکان مسافران در خدمت زائران خواهند بود اذعان کرد: این تعداد مدرسه دارای بیش از ۹هزار اتاق و با ظرفیتی حدود ۴۷ هزارنفر است که آماده‌سازی‌های اولیه اسکان در این کلاس‌ها در حال انجام است.

پیش بینی سفر ۱۰ میلیون زائران در نوروز  ۱۴۰۳ به مشهد| ظرفیت اسکان افزایش یافت

سیدامیر شوشتری افزود: ۶۱۰ آموزشگاه از این تعداد در مشهد است که دارای ۶ هزار و ۳۴۰ کلاس درس است و به طور کلی ظرفیت اسکان زائران در مشهد به رقم ۳۱ هزار و ۷۵۰ نفر ظرفیت می رسد.

کمپ های شهرداری آماده پذیرایی است

به گزارش خبرنگار بازار؛ علاوه بر اقامتگاه های رسمی؛ شهرداری مشهد نیز با تجهیز کمپ غدیر به طرفیت ۱۲ هزار نفر برای میزبانی از زائران نسبت به آماده سازی ۱۵ مرکز اضطراری اسکان زائر شامل سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران و فرهنگسراها با ظرفیت ۱۴ هزار نفر اقدام کرده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در همین رابطه اعلام کرد: به مناسبت استقبال از بهار ۱۴۰۳ ایستگاه‌های استقبال از زائر در ورودی‌های شهر مشهد برپا می‌شوند و همچنین تدارکاتی به منظور اسکان زائران در کمپ غدیر نیز دیده شده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد: در راستای اسکان موقت و اضطراری زائران، کمپ زائر پذیر غدیر با ظرفیت ۱۲ هزار نفر از ۱۵ اسفندماه آماده خدمت‌رسانی به زائران بارگاه حریم رضوی است و علاوه بر آن درصورتی‌که مراکز اسکان رسمی شهر تکمیل ظرفیت شود، ۱۵ مرکز اضطراری اسکان زائر که شامل سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران و فرهنگسراها می‌شود با ظرفیت مجموعا ۱۴ هزار نفر د خدمت زائران قرار خواهد گرفت

سیدجلیل بامشکی افزود: در راستای اسکان موقت و اضطراری زائران، کمپ زائر پذیر غدیر با ظرفیت ۱۲ هزار نفر از ۱۵ اسفندماه آماده خدمت‌رسانی به زائران بارگاه حریم رضوی است.

وی بیان کرد: علاوه بر این نیز در ایام نوروز درصورتی‌که مراکز اسکان رسمی شهر تکمیل ظرفیت شود، ۱۵ مرکز اضطراری اسکان زائر که شامل سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران و فرهنگسراها می‌شود با ظرفیت مجموعا ۱۴ هزار نفر پیش بینی شده است.

بامشکی درخصوص خدمات کمپ زائرپذیر غدیر نیز توضیح داد: استفاده از فضای آلاچیق، خدمات تفریحی، ورزشی، شهربازی، فروشگاه و فضاهای تفریحی ویژه کودکان از جمله خدماتی است که زائران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه نیز بیان کرد: به مناسبت نوروز ۱۴۰۳، ایستگاه‌های استقبال از زائر در دو محور ورودی شهر از جمله محور مشهد نیشابور و مشهد قوچان همچنین پایانه امام رضا (ع) از ۲۵ اسفند ماه فعال خواهند شد و این ایستگاه‌ها خدماتی از قبیل معرفی مراکز اسکان، معرفی مکان‌های گردشگری شهر مشهد، خدمات بهداشتی و درمانی و... را به زائران ارائه می‌دهند.

پیش بینی سفر ۱۰ میلیون زائران در نوروز  ۱۴۰۳ به مشهد| ظرفیت اسکان افزایش یافت

بامشکی همچنین گفت: در کنار سه ایستگاه استقبال از زائر و با هدف دسترسی آسان زائران به مراکز تفریحی و گردشگری شهر ۱۷ پایگاه راهنمای زائر در سطح شهر مشهد از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب فعال هستند و خدماتی از قبیل اعلام ساعات کاری مترو و اتوبوس، معرفی مراکز خرید، پاساژها و سایر مراکز خدماتی، تفریحی و گردشگری شهر مشهد را به همراه نشانی این مراکز به زائران ارائه می‌دهند.

۱۴ کمیته نیاز های زائران را دنبال می کند

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم برای میزبانی شایسته از میهمانان نوروزی و زائران در قالب ستاد های مختلف پیش بینی و برنامه ریزی شده است به بازار گفت: اظهار کرد: استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد به واسطه وجود پر برکت ثامن الحجج(ع) همه ساله میزبان جمعیت میلیونی متشکل از زائران ایرانی و خارجی است که میزبانی از این حجم میهمان برنامه ریزی و امکانات ویژه ای را طلب می کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: از تمامی ظرفیت ها برای اسکان و تامین رفاه حال زائران از جمله خانه های مسافر اقدام و استفاده شده است و در همین راستا برای افزون بر۱۲۰۰ خانه مسافر مجوز به منظور میزبانی از ائزان صادر شده است که تا پایان سال افزون بر صد ها مجوز دیگز پس از تائید صلاحیت برای متقاضاین خانه مسافر ها صادر و از ظرفیت آن ها برای اسکان زائران استفاده خواهد شد

حجت الاسلام حجت گنابادی نژادگفت: در نوروز امسال به دلیل تقارن ایام ماه مبارک رمضان و پیش بینی سفر میلیونی زائران به مناسبت عید فطر برنامه ریزی منسجمی انجام شده است و در قالب کمیته های ۱۴ گانه ستاد خدمات سفر سعی شده تا زیرساخت های لازم از جمله حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و امنیت و آسایش زائران در دستور کار قرار گرفته و نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام شود.

گنابادی نژاد د پاسخ به این سوال که آیا امکانات زیر ساختی از جمله حمل نقل و یا اسکان برای این تعداد زائر و در یک بازه زمانی مشخص فراهم بوده یا خیر ادامه داد: خوشبختانه به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش خصوصی مشهد مقدس ۵۲ درصد ظرفیت‌های اقامت رسمی کشور را در اختیار دارد با این حال در تمامی سال های گذشته برای رفاه حال زائران و تامین اسکان سعی شده تا سایر ظرفیت های دیگر مانند آموزش و پرورش و در شرایط نیاز از ظرفیت اماکن عمومی و حسینیه ها برای اسکان اضطراری زائران استفاده شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر-تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در اختیار زائران قرار دارد اذعان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ به میزان ۷۰۰ هزار نفر-شب ظرفیت اقامت در قالب اقامتگاه های رسمی، موقت و اضطراری در استان فراهم شد که با توجه به تمهیدات انجام پذیرفته این رقم در نوروز ۱۴۰۳ به میزان ۷۵۴ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه از تمامی ظرفیت ها برای اسکان و تامین رفاه حال زائران از جمله خانه های مسافر اقدام و استفاده شده است بیان کرد: در همین راستا برای افزون بر۱۲۰۰ خانه مسافر مجوز به منظور میزبانی از ائزان صادر شده است که تا پایان سال افزون بر صد ها مجوز دیگز پس از تائید صلاحیت برای متقاضاین خانه مسافر ها صادر و از ظرفیت آن ها برای اسکان زائران استفاده خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha