۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
چالش مرگ و زندگی فولادی های بخش خصوصی| مزیت صادرات محصولات توسط شرکت های بالادستی
مدیر عامل آریان فولاد در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

چالش مرگ و زندگی فولادی های بخش خصوصی| مزیت صادرات محصولات توسط شرکت های بالادستی

قاسمی مدیر عامل آریان فولاد با بیان اینکه شرکتهای بزرگ دولتی می توانند از بخش خصوصی تولید کننده فولاد پشتیبانی و محصولات را صادر کنند گفت: فاصله صنایع بالا دست و پایین دست چالش اصلی صنعت فولاد است.

اکبر محمودی؛ بازار: شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس گردید. در حال حاضر این مجموعه به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تمام خصوصی در کشور و خاورمیانه تبدیل گردیده است. این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۲۰۰۰۰ متر مربع در کیلومتر ۱۵ جاده بوئین زهرا-اشتهارد و در منتهی الیه جنوب شرقی استان قزوین واقع گردیده است و دارای بیش از ۱۰۰۰ نفر نیرو است.

از عمده مزایای این مجموعه می توان به فاصله اندک آن از بازار مصرف تهران و شمال کشور نام برد که سبب کاهش میزان حمل و نقل و در نتیجه کاهش آلودگی هوا همراه با صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.

بهمن قاسمی مدیر عامل شرکت نورد آریان فولاد که ۵۰ سال با صنعت فولاد و فلزات آشنا بوده می گوید: زندگی او با صنعت فولاد شکل گرفته است و شرکت آریان فولاد را از سال ۸۰ تشکیل داده و تاسیس کرده است.

او با بیان اینکه قبل از آن هم واردکننده آهن آلات از کشورهای CIS بوده است معتقد است: در حال حاضر به عنوان یک تولید کننده ادعا می کنیم ۲ میلیون تن ظرفیت تولید داریم که در بخش خصوصی و در خاورمیانه بزرگترین محسوب می شویم که ۱.۵ میلیون تن با ظرفیت ۱۰۰۰ تنی ظرفیت تولید میلگرد از سایز ۱۰ تا ۳۲ به اضافه ۵۰۰ هزار تن مقاطع فولادی شکل دار از قبیل تیرآهن، ورق کم عرض، نبشی و ناودانی داریم.

مدیر عامل آریان فولاد با بیان اینکه شرکتهای بزرگ دولتی می توانند از بخش خصوصی تولید کننده فولاد پشتیبانی و محصولات آنها را صادر کنند گفت: فاصله صنایع بالا دست و پایین دست چالش اصلی صنعت فولاد است. نمونه حمایت شرکتهای بزرگ فولادی از بخش خصوصی را می توان در روسیه یافت. این اقدام قطعا به نفع منافع ملی و شرکتهای بزرگ و کوچک خواهد بود.

چالش مرگ و زندگی فولادی های بخش خصوصی| مزیت صادرات محصولات توسط شرکت های بالادستی

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «بهمن قاسمی» مدیر عامل شرکت «نورد آریان فولاد» را با هم می خوانیم:

تمام هزینه های بالا سری تولید از قبیل قیمت آب، برق و گاز ، هزینه دستمزد و حمل و نقل حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه شده است. برای همین است که چالش مرگ و زندگی بین نوردکاران خصوصی دارد پیش می رود

* برای ورود به بحث بزرگترین و مهمترین چالش این روزهای صنعت فولاد را در چه می بینید؟

یکی از مهمترین چالش های صنعت فولاد در بازار فاصله صنایع بالا دست و پایین دست است. بدین شکل که صنایع بالا دست از ظرفیت و توانایی های سودآور بیشتری و بالاتری بهره می برند. به دلیل اینکه همه از یک مدیریت کلان ملی پیروی می کنند. وقتی قرار است ۵۰ میلیون تن آهن اسفنجی تولید شود معادن سنگ آهن را بسته به شرایط بین شرکت های تولیدی و خصولتی تخصیص می دهند. از سوی دیگر قیمت یکپارچه است که صنایع بالا دست به منابع ارزان دولتی دسترسی دارند و چالش های بخش خصوصی را مثل تهیه زمین و تامین معدن ندارند. اما بخش خصوصی و به طور مشخص شرکت نورد آریان فولاد مواد اولیه با ۱۱ درصد فاصله قیمت شمش با میلگرد در بورس کالا قیمت گذاری می شود. در حالیکه به نظر ما این ۱۱ درصد قابلیت بررسی بیشتری دارد و به نظر ما سود تولیدکننده و هزینه حمل و نقل و بهره بانکی در این تقسیم بندی دیده نشده است.

برای همین است که می بینیم برای شرکت آریان فولاد سال گذشته میلگرد ۳۱ هزار تومان بود امروز ۲۶ هزار تومان است. خارج از اینکه مواد اولیه همان قیمت سال قبل و حتی بالاتر از سال قبل است و تمام هزینه های بالا سری تولید از قبیل قیمت آب، برق و گاز ، هزینه دستمزد و حمل و نقل حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه شده است. برای همین است که چالش مرگ و زندگی بین نوردکاران خصوصی دارد پیش می رود. و ما امیدواریم به این موضوعات توجه شود.

آریان فولاد امسال ۷۰۰ هزار تن تولید داشته است که این میزان تولید را وقتی با وسایل حمل و نقل جاده ای جا به جا می کند ترافیک سنگینی و استهلاک خودرو و صدمات جاده ای رخ می دهد

* بسیاری از تولیدکننده های فولاد یکی از چالش های صنعت فولاد را حمل و نقل ریلی می دانند آیا شرکت نورد آریان فولاد نیز با این چالش مواجه هست؟ آیا در حمل و نقل تولیدات فولاد از ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور به خوبی استفاده می شود؟

قطعا با این چالش مواجه هستیم. آریان فولاد امسال ۷۰۰ هزار تن تولید داشته است که این میزان تولید را وقتی با وسایل حمل و نقل جاده ای جا به جا می کند ترافیک سنگینی و استهلاک خودرو و صدمات جاده ای رخ می دهد که این موضوع را می توانستیم اگر به ریل در نزدیکی خود دسترسی داشتیم طبیعتا شرایط بهتر می شد.

بازار فولاد از قیمت های رسمی و قانونی پیروی نمی کند و حمل و نقل جاده ای در آینده چالش بزرگی برای تولیدکننده های فولاد ایجاد خواهد کرد

* آیا هزینه حمل و نقل امسال افزایش داشته است؟

حدودا امسال هزینه حمل و نقل ۲۵ درصد افزایش داشت. خارج از اینکه قواعد بازی هم شدیدا به هم ریخته است و بازار فولاد از قیمت های رسمی و قانونی پیروی نمی کند و با توجه به گرفتاری های خود حمل و نقل و تریلر و هزینه بالای استهلاک طبیعی است که در آینده پیش رو اگر توجه کافی به این موضوع نشود بسیار چالش بزرگی برای تولید کننده های فولاد ایجاد خواهد کرد. همینطور در زمینه پرسنلی نیز که حقوق و دستمزد پایین است در حال حاضر غیر از اینکه ما حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیروی کار نیاز داریم و نمی توانیم جذب کنیم. به خصوص نیروی کار با کیفیت اصلا نمی توانیم جذب کنیم که در آینده با چالش شدیدی مواجه خواهیم شد.

وقتی کوره ها در دما نگه داشته می شود باید مصرف گاز داشته باشیم بدون اینکه تولید داشته باشیم. وقتی این شرایط اتفاق می افتد فولاد داخل کوره اُکسیده می شود

* با چالش تامین برق و گاز نیز در سال جاری مواجه بودید که به نظر می رسد سال آینده نیز داشته باشید؟

حدود ۴ ماه در حالت بلاتکلیفی یا شرایط کار نصفه و ساعتی به دلیل قطع برق داشتیم. با توجه به خاصیت صنعت فولاد این موضوع و نبود انرژی قابلیت عملیات ندارد. وقتی اعلام می شود که شما می توانید فقط در روز و در یک ساعت خاص و یا شب می توانید تولید داشته باشید باید کوره ها را در دما نگه داریم. وقتی کوره ها در دما نگه داشته می شود باید مصرف گاز داشته باشیم بدون اینکه تولید داشته باشیم. وقتی این شرایط اتفاق می افتد فولاد داخل کوره اُکسیده می شود و همه اینها به هزینه ها اضافه می کند بدون اینکه تولید صورت گرفته باشد.

شرکت های بالا دست به راحتی ۸ تا ۱۰ میلیون تن مواد اولیه شمش را با مکانیزم هایی که می دانند می توانند صادر کنند. تولید کننده های پایین دست مثل میلگرد، شمشی را که ۵۰۰ دلار قیمت دارد به صورت میلگرد ۴۲۰ دلار صادر می کنند برای اینکه آن مکانیزم های کلان دولتی پشتیبان را ما نداریم

* با توجه به اینکه وزیر صمت با صنعت و تولید بیگانه نیست در این چند ماه گذشته آیا جلسه ای یا مکاتبه ای داشته اید که مشکلات را بازگو کنید؟

نه. خوشبختانه توقعات ما پایین است و توقعی هم نداریم. مشکلات کلانی که در کشور وجود دارد به نظر می رسد نمی توان مسائل خصوصی صنعت فولاد را اعلام کنیم. اما به اعتقاد ما چند راهکار کلان را نیاز داریم که اتفاق بیافتد. به عنوان مثال شرکت های بالا دست به راحتی ۸ تا ۱۰ میلیون تن مواد اولیه شمش را با مکانیزم هایی که می دانند می توانند صادر کنند. تولید کننده های پایین دست مثل میلگرد، شمشی را که ۵۰۰ دلار قیمت دارد به صورت میلگرد ۴۲۰ دلار صادر می کنند برای اینکه آن مکانیزم های کلان دولتی پشتیبان را ما نداریم و برای همین نیاز داریم که این شرکت های بالا دست محصولات تولیدی بخش خصوصی را بتوانند صادر کنند. از طرف بخش خصوصی و با ضمانت های کیفی ما که در آن حد می توانند ۱۰۰ هزار تن تا ۵۰۰ هزار تن با کشورها و شرکت های بزرگ بین المللی قرارداد ببندند و صادرات انجام دهند.

* آیا این موضوع را که پیشنهاد می کنید عملیاتی شود برای این است که در صادرات دچار مشکل هستید؟

نه به هیچ وجه. این اقدام در حقیقت یک موضوع و اقدام اقتصادی است. با توجه به اینکه امکانات بازاریابی کلانی که شرکت های بالا دست دارند و اعتبار ملی که از اینها پشتیبانی می شود به عنوان مثال به عراق تا ۵ میلیون تن محصولات فولادی صادر شود.

یک آرزوی بزرگ دارم و آن هم این است که در یک ساعت و یک روز ۱۰۰ درصد محصولات و هر چیزی که در بازار است به قیمت جهانی شود

* آیا کشورهای همسایه نیز این اقدام را هم انجام می دهند؟

مثلا در روسیه که صادرکننده عمده فولاد هست دولت و شرکتهای بزرگ دولتی از بخش خصوصی و شرکتهای کوچک پشتیبانی می کند. چرا که شرکتهای کوچک بازار را به هم نمی ریزند که محصول شمشی که ۵۰۰ دلار فروخته اند محصول را ۴۲۰ دلار بفروشد. پیشنهاد کلان و یک آرزوی بزرگ دارم و آن هم این است که در یک ساعت و یک روز ۱۰۰ درصد محصولات و هر چیزی که در بازار است به قیمت جهانی شود.

آب فاضلاب بوئین زهرا را به شرکت و کارخانه آورده ایم تا از اردیبهشت و خرداد سال آینده بهره برداری رسمی صورت بگیرد

* با این مشکلات و چالش هایی که اعلام کردید آیا نورد آریان فولاد در نوسازی خطوط نیز به مشکل خورده است؟

نورد آریان فولاد مشکلی به آن شکل خدا را شکر مشکل ندارد. همکاران ما صادقانه تلاش کردند آریان فولاد مشکل آن چنانی ندارد و آهسته آهسته داریم توسعه را انجام می دهیم. آب فاضلاب بوئین زهرا را به شرکت و کارخانه آورده ایم تا از اردیبهشت و خرداد سال آینده بهره برداری رسمی صورت بگیرد. مشکل خاصی از این نظر نداریم و الان که با ۳۵ درصد ظرفیت تولید می کنیم با این اقدام ظرفیت تولید محصولات آریان فولاد به ۵۰ درصد تا ۶۰ درصد برسد.

بنده معتقد هستم که حقوق و دستمزد در کشور نسبت به هزینه ها پایین است. پیشنهاد ما این است که دستمزد کارگران بر اساس ارز تعیین شود و حقوق پایه زیر ۳۰۰ دلار نباشد

* با توجه به اینکه این روزها شورای عالی کار در حال برگزاری جلسات تعیین دستمزد هست شما چه پیشنهادی دارید؟

بنده معتقد هستم که حقوق و دستمزد در کشور نسبت به هزینه ها پایین است. پیشنهاد ما این است که یک مبنایی از دلار و یا هر ارز مرجعی که قیمت پایداری می تواند داشته باشد اگر به عنوان مثال دلار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار پایه حقوق دریافتی اول سال باشد و با توجه به تغییراتی که احتمالا ریال مواقعی که ضعیف می شود اگر بیشتر از ۵ درصد تغییر پیدا کرد همان ماه به صورت ضرایبی از ۱۰ درصد این حقوق ها افزایش پیدا کند به صورتی که هیچ ماه از سال حقوق های پایه زیر ۳۰۰ دلار نباشد. زمانی که دلار در مقابل ریال تضعیف شد این موضوع را به عنوان پاداش برای جامعه در نظر گرفته شود که تلاش کرده و ریال تقویت شده است.

به هم افزایی اعتقاد داریم و دوم اینکه از همکاران و افراد دارای صلاحیت تقاضا می کنیم در صورتی که صلاح بدانند اقدامات مشارکت را انجام دهیم

* صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید؟

دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه به هم افزایی اعتقاد داریم و دوم اینکه از همکاران و افراد دارای صلاحیت تقاضا می کنیم در صورتی که صلاح بدانند اقدامات مشارکت را انجام دهیم. یک خط ذوب ۵۰۰ هزار تنی دست دوم از شرکت «دانیلی» وارد کردیم که خط تولید شمش ایجاد کنیم. با توجه به محدودیت انرژی نمی توانیم در محل کارخانه نصب کنیم. اگر صنایعی در جوار خودشان امکانات داشته باشند که بتوانیم توسعه را انجام دهیم استقبال می کنیم. مخصوصا فولاد میانه که به ذوب نیاز دارد. آهن اسفنجی و میلگرد هم تولید می کنند فعلا تا آنجایی که ما خبر داریم ذوب ندارند و می توانیم در آنجا نصب کنیم.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha