۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
اعتراض ایران به گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل به دلیل جعل نام خلیج فارس

اعتراض ایران به گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل به دلیل جعل نام خلیج فارس

در پی استفاده نام مجعول خلیج فارس در بولتن گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل، دبیرخانه کمیته تخصصی نام ‌نگاری و یکسان سازی نام­های جغرافیایی ایران مکاتبه اعتراضی را انجام داد.

به گزارش بازار، دبیرخانه کمیته تخصصی نام ‌نگاری و یکسان سازی نامهای جغرافیایی ایران، در اعتراض به استفاده از نام مجعول خلیج فارس در بولتن شماره ۶۶ گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل، طی مکاتبه دبیرخانه با این نهاد بین المللی، درخواست اصلاح بولتن را نموده است.

دبیرخانه مذکور پس از اعتراض ایران، اقدام به ارسال یادداشتی به سازمان نقشه‌برداری ملی سلطنت عمان مبنی بر رعایت دستورالعمل تحریریه سازمان ملل در مورد استفاده از اصطلاح خلیج فارس و اصلاح آن در بولتن شماره ۶۶ نموده است؛ در این مکاتبه اشاره شده که در خصوص حقانیت و صحت مستندات نام تاریخی "خلیج فارس" همه چیز شفاف و روشن است و رویکرد و اقدام سازمان ملل متحد تردیدی باقی نمی گذارد که نام صحیح و کامل "خلیج فارس"، عنوان جغرافیایی استاندارد برای آب‌هایی است که بین ایران و شبه جزیره عربستان قراردارد.

کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نامهای جغرافیایی ایران مستقر در سازمان نقشه برداری کشور رسماً اعتراض خود را اعلام نموده و خواهان اصلاح نسخه موجود در سایت UNGEGN و اصلاح رویه برای جلوگیری از انتشار نام‌های مجعول در این بولتن شده است. این بولتن مانند ویترینی است که عمده فعالیتهای کشورها را در زمینههای مختلف مرتبط با نامهای جغرافیایی منتشر میکند. در تهیه این نشریه غالبا متخصصان علوم مکانی دخیل هستند لذا توقع بر آن است که در گزارشات و مقالات این نشریه نامهای جغرافیایی به درستی بکار برده شود. متاسفانه در گزارش صفحه ۵۸ از شماره ۶۶ که اخیرا منتشر شده و مربوط به کشور عمان است از نام مجعول بجای نام صحیح و دیرینه خلیج فارس استفاده شده است.

شایان ذکر است سازمان نقشه‌برداری کشور از دبیرخانه گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل (UNGEGN) درخواست نموده تا رونوشتی از یادداشت این دبیرخانه به سازمان ملی ‌نقشه‌برداری سلطنت عمان برای سازمان نقشه‌برداری ایران ارسال نماید.

دبیرخانه UNGEGN ضمن سپاس از یادداشت سازمان نقشه‌برداری کشور ایران در این خصوص ابراز داشت «ما از کمک‌های سازمان نقشه‌برداری ایران در شماره های آتی بولتن استقبال میکنیم». شماره آتی بولتن ۶۷ برای ماه می ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده و بر موضوع «تجربیات خوب حاصل روابط بین آژانسهای ملی مدیریت نقشه برداری/ داده های مکانی و نامهای جغرافیایی» تمرکز خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۷٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha