۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
هشدارهای هواشناسی ۶ روز پیش از وقوع سیل سیستان و بلوچستان داده شد
رئیس سازمان هواشناسی:

هشدارهای هواشناسی ۶ روز پیش از وقوع سیل سیستان و بلوچستان داده شد

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه از روز ۴ اسفند ماه هشدارهای مربوطه به دستگاه‌های مختلف در خصوص بروز سیلاب در سیستان و بلوچستان داده شد گفت: تجهیزات و سیستم های سازمان هواشناسی نیازمند توسعه هستند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سحر تاج‌بخش، در حاشیه نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش در خصوص اقدامات سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان، گفت: همانطور که دستگاه‌های کاربر تخصصی داده‌ها و اطلاعات هواشناسی و هشدارهای هواشناسی در جلسه امروز اعلام کردند، از روز ۴ اسفند ماه هشدارهای مربوطه داده شد. با توجه به اینکه رخداد سیلاب در روز دهم اسفند ماه بود، شدت صدور هشدارها از روز چهارم این ماه با رنگ زرد آغاز و در نزدیکی سیلاب به رنگ نارنجی و یک روز پیش از سیلاب به رنگ قرمز درآمد. بنابراین آماده باش کامل برای تمامی دستگاهها اطلاع رسانی شد.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز همکاران و مدیر هواشناسی استان و در ستاد اقدامات زیادی را انجام دادند و توانستیم با هماهنگی سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان راهداری، وزارت نیرو، سازمان های امداد و نجات و سایر دستگاه‌ها امدادی شرایطی را برای مدیریت بحران فراهم کنیم و خوشبختانه تلفات جانی قابل توجهی نداشتیم. در صورتی که همین سامانه در کشور پاکستان هم فعالیت کرده و تلفات زیادی را به همراه داشته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: البته این موضوع بدین معنی نیست که تجهیزات و سیستم های سازمان هواشناسی کامل هستند؛ حتما ضرورت توسعه شبکه دیدبانی این سازمان در بخش زمین و در بخش اطلاعاتی از سامانه های سنجش از دور نظیر رادار وجود دارد. همچنین باید بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان را به سامانه های راداری با هدف کمک و نجات جان مردم مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه خرید سیستم رادار هواشناسی به صورت ارزی است، تاکید کرد: خرید باند ایکس با قیمت دلار امروز حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده که ساخت ابنیه آن نیز حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

تاج بخش با بیان اینکه ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات هواشناسی را با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش تخصصی بومی در دستور کار قرار دادیم تصریح کرد: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری در حال ساخت این تجهیزات هستند که امیدوارم به نتیجه برسد. در حال حاضر برای هر شبکه راداری در هر ایستگاه هواشناسی حدود ۷۰ میلیارد تومان نیاز است. سازمان هواشناسی در گام اول نیازمند حداقل ۱۶ رادار دیگر برای کشور است.

کد خبر: ۲۷۷٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha