۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
گزارش عملکرد کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران تشریح کرد

گزارش عملکرد کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران

حاجی‌بابا، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، گزارش عملکرد این کمیسیون را در ۱۱ بند اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محس حاجی‌بابا رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، گزارش عملکرد این کمیسیون را در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران ارائه داد.

این فعال بخش‌خصوصی جزئیات فعالیت‌های این کمیسیون را به شرح زیر اعلام کرد:

در سال ۹۸ کمیسیون با تشکیل کمیته بورس مشکلات و موانع واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شرکت‌های صنعتی را برای ورود به بورس اوراق بهادار و بورس کالا در دستور کار قرار داد و با توجه به سه مشکل اصلی شامل : ۱- عدم قبول تغییر نوع شرکت‌ها از مسئولیت محدود به سهامی خاص و عام ۲- ارائه دفاتر مالی قابل‌قبول بورس همراه با گزارش‌های مؤسسات حسابرسی و عدم تسری بررسی مالیاتی به سال‌های قبل از سال ارائه دفاتر مالی به بورس ۳- چگونگی همکاری مؤسسات حسابرسی برای این واحدها، با دعوت از نمایندگان سازمان مالیاتی وزارت دارایی، وزارت صمت، سازمان ثبت اسناد، سازمان بورس، سازمان حسابرسی، انجمن حسابداران رسمی، نماینده معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نمایندگان هیات مدیره شهرک‌های صنعتی و نماینده اتاق‌های اصناف و تعاون و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، سرکار خانم رشیدیان، اقدام به طرح و پیگیری رفع مشکلات فوق نمود. به لطف خدا و همکاری سازمان‌های مزبور هر سه مشکل برطرف گردیده و ازاین‌پس کلیه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط می‌توانند وارد بورس اوراق بهادار و بورس کالا گردند.

موضوع دوم تسویه حساب بدهکاران تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی است که از سال ۱۳۹۱ به بعد شخصاً و سپس از طریق کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران و حمایت‌های ریاست محترم اتاق و همکاری تنگاتنگ جناب آقای رئیس زاده و معاونت محترم تشکل‌ها و پیگیری‌های طولانی و جلسات متعدد در مراجع مختلف از مجلس محترم، کارگروه ملی، وزارت دارایی، وزارت صنایع و در سال ۹۸ بخصوص حمایت و همکاری سنگین جناب آقای دکتر میثم زالی دبیر محترم ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید منجر به مصوبه ۲۶/۱۲/۹۸ هیات محترم وزیران مبنی بر اصلاحات لازم آیین‌نامه ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید گردید. که در سال جاری در تاریخ ۲۷/۲/۹۹ با همکاری آقای دکتر زالی و کمیسیون، جلسه‌ای با حضور نمایندگان بانک‌های عامل، بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت صمت و با حضور آقای دکتر زالی جهت راهنمایی و پاسخگویی به ابهامات بانک‌های عامل تشکیل با ارائه نحوه محاسبه تهیه شده توسط کمیسیون تلاش شد تا هر چه زودتر مصوبات فوق عملیاتی و موضوع حساب ذخیره ارزی خاتمه یابد.

در جلسات متعدد کارشناسی در ستاد تسهیل مرکزی به دعوت دبیر محترم ستاد در سه سال گذشته و تا امروز شرکت نمودیم و لوایح و طرح‌های متعدد به‌خصوص لایحه وثایق بانکی استمهال بدهی بدهکاران و امهال را مورد بررسی قرار دادیم و درنتیجه طرح امهال از جانب ستاد رد شد ولی متأسفانه بانک مرکزی آن را ابلاغ کرد و در آخرین جلسه مورخ ۲/۴/۹۹ ستاد مزبور نمایندگان شبکه بانکی اعلام نمودند که در اجرای آن مواجه با مشکلات متعدد گردیده‌اند. در مورد استمهال موارد جدیدی مورد تصویب ستاد قرار گرفت که با ابلاغ بخشنامه امهال و تداخل این دو طرح نمی‌دانیم سرنوشت آن چه شد؟ در مورد لایحه وثایق بانکی پس از ارائه اشکال در بیش از ۶۰ درصد موارد توسط کارگروه کارشناسی ستاد مردود گردید و به دلیل عدم قبول اصلاحات توسط نمایندگان بانک مرکزی لایحه وثایق بانکی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شد و در طول هشت ماه گذشته تاکنون ۲۸ ماده از موارد آن بررسی گردیده است و بقیه موارد در حال بررسی است.

در سال گذشته گردهمایی روش‌های مدرن در سیاست‌گذاری پولی و بانکی و همچنین بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با حضور روسای کل محترم سابق بانک مرکزی آقایان مظاهری و شیبانی و مدیرعامل محترم بانک خاورمیانه آقای دکتر عقیلی و اقتصاددانان بنام کشور جناب آقای دکتر سعدوندی و دبیر کل محترم انجمن اقتصاددانان جناب آقای دکتر پیمان مولوی با دعوت قبلی و برای اولین بار در اتاق ایران با موفقیت کامل و انعکاس بسیار مطلوب و عالی در سطح رسانه‌های اقتصادی کشور برگزار شد.

در موارد تخصصی که برای بررسی و اظهارنظر به کمیسیون ارجاع شد تمامی موارد در زمان مناسب پاسخ داده شده است. اما بر طبق اعلام کتبی از ابتدای شروع به کار کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در سال ۹۸ تاکنون اعلام نمودیم در جلساتی که دعوت‌نامه آن قبل از ۷۲ ساعت تشکیل جلسه باشد شرکت نمی‌نماییم و درخواست اظهارنظرهایی که فرصت پاسخ زیر ۷۲ ساعت باشد را نیز پاسخ نمی‌دهیم و بر این نظم استوار هستیم.

در خصوص قراردادهای بانکی و مشارکت مدنی، نشست تخصصی با کارشناسان این حوزه برگزار و نظرات کمیسیون در همکاری با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برای بانک مرکزی ارسال گردید. نمونه‌ای از این قراردادها به‌صورت کتابچه تهیه و مقرر بود در آخرین نشست هیات نمایندگان سال گذشته توزیع گردد که با توجه به عدم برگزاری نشست‌ها به‌نوبت بعدی موکول گردید.

در خصوص روش‌های نوین تأمین مالی و صندوق توسعه ملی نیز نشست تخصصی با مسئولان صندوق توسعه ملی برگزار و ابهامات تسویه حساب بدهکاران بانکی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

پیشنهادهای کمیسیون نیز در نشست‌های عادی و فوق‌العاده و در مکاتبات با هیات رئیسه اتاق مبنی بر توجه متقاضیان تسهیلات به طرح‌های توجیهی و نوسانات نرخ ارز طرح گردید.

در نشست عادی کمیسیون و در اظهارنظر اعضا کمیسیون در خصوص طرح گواهی اعتبار مولد بانک مرکزی (طرح گام) نظرات کمیسیون برای هیات رئیسه اتاق ارسال گردید.

کمیسیون بازار پول و سرمایه در بررسی تعیین ارزش‌گذاری کالا از سوی گمرک، به هیات رئیسه اتاق پیشنهاد داد که این اداره به سازمان توسعه تجارت بازگردد تا ارزش‌گذاری واقعی کالا از سوی این سازمان که تجارب قبلی دارد صورت گرفته و از ارزش‌گذاری‌های غیرواقعی اداره گمرک ممانعت گردد.

 نمایندگان کمیسیون بازار پول و سرمایه در نشست‌های متعدد مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بانکداری بانک مرکزی و حذف چهار صفر از پول ملی کشور حضور داشته و اعلام نظر نموده‌اند.
 کمیسیون بازار پول و سرمایه از ابتدای دوره نهم موضوع تراکنش‌های بانکی را پیگیری و پیشنهادهای خود را به هیات رئیسه اتاق تسلیم نموده است.

کد خبر: ۲۷٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha