۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
احداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع

احداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین وزارت نیرو و صمت امضا شد صنایع بزرگ برای احداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه وارد عمل شدند.

به گزارش بازار، سال ۱۴۰۰ باهدف کاهش وابستگی صنایع به تأمین برق از شبکه سراسری تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که بر اساس آن صنایع بزرگ برای سخت نیروگاه وارد عمل شوند.

بر این اساس از همان سال اقدام‌های لازم برای تحقق این برنامه در دستور کار دو وزارتخانه قرار گرفت و تلاش‌ها برای احداث نیروگاه صنایع آغاز شد؛ همچنین طبق ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی صنایع بزرگ باید ضمن احداث نیروگاه خود تأمین بخشی از نیاز خود به انرژی برق را از این طریق تأمین کنند.

بر اساس گزارشی که وزارت نیرو منتشر کرده یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو برای رفع ناترازی در صنعت برق و تأمین برق‌کافی به‌ویژه در فصل گرم سال، تسهیل فرایند نیروگاه سازی توسط صنایع است که در همین رابطه تاکنون ۵ واحد نیروگاهی از سوی صنایع کشور به ظرفیت ۸۷۱ مگاوات وارد مدار شده و قرار است تا تابستان آینده این رقم به ۱۷۰۰ مگاوات برسد.

مهرماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت مبنی بر احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از سوی صنایع امضا شد که این تفاهم‌نامه شامل احداث حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است.

تاکنون ۶ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین صنایع وارد مرحله اجرایی شده و از این میزان تاکنون عملیات اجرایی پنج واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ۸۷۱ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده است.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ۷ واحد نیروگاهی صنایع نیز تا تابستان ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل می‌شود تا مجموع ظرفیت نیروگاه‌های صنایع به ۱۷۰۰ مگاوات برسد.

فولاد مبارکه ۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه را در دست احداث دارد که ۶۰۰ مگاوات خورشیدی و ۱۰۰۰ مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحد گازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و ۳۰۷ مگاوات دیگر نیز طی روزهای آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.

شرکت‌های چادرملو یزد، گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام ۵۴۶ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل‌گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند.

علاوه بر این برخی دیگر از صنایع نیز مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان در حال برگزاری مناقصه و اخذ مجوز سوخت هستند که انتظار می‌رود تا تابستان ۱۴۰۴، واحدهای گازی این نیروگاه‌ها نیز به مدار بیاید.

سید زمان حسینی، مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع با اشاره به استقبال بسیار خوب صنایع از برنامه دولت سیزدهم برای احداث نیروگاه خود تأمین گفت: باتوجه‌به ناترازی موجود در صنعت برق و تصویب ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ به‌منظور تأمین برق‌کافی خود در فصل گرم سال می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه خود تأمین کنند.

مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع با بیان اینکه تاکنون برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات درخواست احداث نیروگاه از سوی صنایع موافقت اصولی صادر شده است، اظهار داشت: برق تولیدی نیروگاه‌های خود تأمین علاوه بر حل نیاز برق صنایع می‌تواند به‌صورت قراردادهای دوجانبه بین نیروگاه و مصرف‌کنندگان مبادله شود که طی قراردادی از پشتیبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برخوردار می‌شود و علاوه‌برآن صنایع می‌توانند.

حسینی بیان کرد: محاسبات نشان می‌دهد هزینه احداث نیروگاه خود تأمین توسط صنایع ظرف دو الی سه سال به‌واسطه جلوگیری از خسارت عدم تولید در محدودیت‌های فصل گرم سال جبران می‌شود و ضمن آن این صنایع می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق و به فروش برسانند.

کد خبر: ۲۷۷٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha