۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
سناریوی بازار سهام برای ابتدای سال ۱۴۰۳؛ اضلاع مربع امیدواری کدامها هستند؟
بازار گزارش می دهد؛

سناریوی بازار سهام برای ابتدای سال ۱۴۰۳؛ اضلاع مربع امیدواری کدامها هستند؟

در فضای معاملاتی کنونی گروه بانکی، پتروشیمی، پالایشی و سایر تک نمادهای صادراتی به قابلیت بالایی برای رشد در ابتدای سال ۱۴۰۳ تحت تاثیر نرخ ارز پیدا کرده اند.

بازار؛ گروه بورس: یکی از مخرب‌ترین سیاست‌های اقتصادی اخیر افزایش فاصله دلار نیما و دلار آزاد است. قبلا زمانی فاصله زیاد بین نرخ دلار نیما و آزاد تجربه می‌شد که صادرات نفتی و غیرنفتی به حداقل ممکن می رسید. در یکسال گذشته که صادرات نفتی عدد قابل توجهی بوده دیگر توجیهی برای افزایش فاصله بین قیمت دلار سامانه نیما و بازار آزاد نیست.

در چند وقت اخیر که فاصله ارزی زیاد شده عمدتا ارز صادراتی تبدیل به واردات یا خروج سرمایه شده است، با این حال فاصله ی نرخ نیما و آزاد حفظ شده و حتی به بیشینه ی خودش رسیده و این موضوع مشابه یک رانت به واردات بوده و صف تقاضا برای دریافت ارز از سامانه افزایش یافته است. در چنین شرایطی بخشی از این دلارها به بهانه واردات از کشور خارج می شوند.

محمود مرادی معتقد است که در حال حاضر فاصله دلار آزاد و نیما به بیش از ۲۰ هزار تومان نیز رسیده و یکی از مطالبات مهم کاهش این فاصله در روزهای آتی است، به طوری که به نظر می‌رسد دلار نیما در هفته های آتی بتواند به حدود ۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کند

محمود مرادی در حال حاضر فاصله دلار آزاد و نیما به بیش از ۲۰ هزار تومان نیز رسیده و یکی از مطالبات مهم کاهش این فاصله در روزهای آتی است، گفت: به نظر می‌رسد دلار نیما در هفته های آتی بتواند به حدود ۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کند. شروع امسال دلار آزاد ۴۹ هزار تومان بوده که در حال حاضر ۲۰ درصد بالاتر و حدود ۵۸ هزار تومان رسیده است. بنابراین دلار نیما اگر بخواهد نسبت به ابتدای سال حتی ۲۰ درصد رشد کند، باید به ۴۴ هزار تومان برسد.

او افزود: با توجه به رشد ارز و همچنین انس جهانی شاهد بالا رفتن انتظارات تورمی هستیم. به نظر می‌رسد علت خرید طلا در این روزها، دید رشدی در قیمت انس یا ارز است. ارز به سقف تاریخی رسید و مدل معاملاتی به گونه ای است که در همین محدوده باقی می ماند. البته قاعدتا با رسیدن تعطیلات سال جدید، تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل روند افزایشی ادامه پیدا کرده است.

نمادهای پتروشیمی نیز اخیرا معاملات پرحجمی داشتند. این موضوع ناشی از آن بود که خرید سهام صادراتی ها با انتشار خبر حذف دریافت علی الحساب مالیات صادرات کالاهای خام و نیمه خام خرید نمادهای صادراتی جذابیت پیدا کرد

از این رو با در نظر گرفتن این سناریو اگر بعد از گروه خودرویی ها تحت تاثیر اخبار تجدید، واگذاری و غیره گروه دیگری قرار باشد رشد کند گروه بانکی و نمادهای صادراتی به دلیل رشد نرخ ارز مورد توجه خواهند بود. در واقع با نزدیک شدن به انتهای سال و اعلام تسعیر ارز بانک‌ها و اخبار دیگر این گروه، نمادهای بانکی نیز می‌توانند به دیگر نمادهای پرتراکنش اضافه شوند.

همچنین بقیه نمادهای بزرگ از جمله پالایشی ها نیز به واسط قیمت نسبتا مناسب و احتمال اخبار مثبت در روزهای آینده این روزها رشد کردند. نمادهای پتروشیمی نیز اخیر معاملات پرحجمی داشتند. این موضوع ناشی از آن بود که خرید سهام صادراتی ها با انتشار خبر حذف دریافت علی الحساب مالیات صادرات کالاهای خام و نیمه خام خرید نمادهای صادراتی جذابیت پیدا کرد.

تعیین تکلیف نرخ ارز بر بازار سرمایه

به نظر بازار می‌تواند در کوتاه مدت، روی دوش سه دسته از اخبار و اتفاقات سوار شده و مسیر بهتری را طی روزهای آتی داشته باشد قطعاً اولین و مهم‌ترین آن خبرهای نرخ تسعیر ارز است. همانطوری که این جریان باعث شد پول قوی در نمادهای پتروشیمی به دلیل احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی مورد توجه قرار گیرد و جریان نقدینگی قوی روی آنها شکل بگیرد.

به گفته آلبرت بغوزیان در حال حاضر دلار به نظر فرمان بازار را در سال آتی به دست خواهد گرفت و تحولات آن اتفاقات مهمی را برای بازار رقم می‌زند. در واقع تورم باعث توجه و رونق بازار سرمایه شده منتها سرعت اثرگذاری و نحوه انتقال اثر این رشد به بازار با رفتار سیاستگذار پیش می رود

در نهایت بازار و جریان پول به مسیر ارزندگی توجه خواهد کرد. از همین روست که بازار می‌تواند ابتدا با گروه صادراتی پیش برود و رفته رفته نمادهای دیگر و کوچک بازار را با خود همراه کند که تحولات مختلف نمادهای بزرگ بنیادی در راستای این جریان بازار بروز می کند.

مهم‌ترین و خاص‌ترین تصمیم سیاستگذار و حاکمیت و دولت در قبال بازار سرمایه تعیین تکلیف نرخ ارز است. بسیاری بر این عقیده‌اند در نبود خبرهای منفی سلسله اخبار حتی کوچک و ریز مثبت می‌تواند شور و شوق و جو خوب مثبتی را ایجاد کرده و بازار را رو به بهبود پیش ببرد. این ادامه‌دار بودن و هر روز یک خبر خوب منتشر شدن برای بازار رویداد مهمی است که می‌تواند از بعد روانی اثرات بسیار ویژه و خاصی برای بازار داشته باشد.

آلبرت بغوزیان با اشاره به نقش دلار در انتظارات تورمی در اقتصاد گفت: در حال حاضر دلار به نظر فرمان بازار را در سال آتی به دست خواهد گرفت و تحولات آن اتفاقات مهمی را برای بازار رقم می‌زند. در واقع تورم باعث توجه و رونق بازار سرمایه شده منتها سرعت اثرگذاری و نحوه انتقال اثر این رشد به بازار با رفتار سیاستگذار پیش می رود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر به نظر مسیر نرخ ارز در اولین گام شجاعت خریداران بازار سهام را افزایش داده است، افزود: در گام بعد فروشنده‌ها به هر قیمت بازار سهام را عرضه نمی کنند و البته گام‌های بعدی سیاستگذار در مورد نرخ دلار نیما و اختلاف فعلی ایجاد شده مهم‌ترین رویداد برای بازار است که می تواند روی روند معاملات تاثیر بگذارد.

براساس این گزارش، بازار سهام در پایان سال موقعیت ویژه ای پیدا کرده از یک سو سیگنال نرخ تسعیر ارز و انتظارات تورمی وجود دارد و از سوی دیگر نقدینگی مورد نیاز شرکت ها برای پرداخت عیدی و تسویه های پایان سال منجر به افزایش عرضه سهام شده است. با این حال در فضای معاملاتی کنونی گروه بانکی، پتروشیمی، پالایشی و سایر تک نمادهای صادراتی به قابلیت بالایی برای رشد در ابتدای سال ۱۴۰۳ تحت تاثیر نرخ ارز پیدا کرده اند.

کد خبر: ۲۷۷٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha