۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
توسعه فناوری از طریق بنگاه‌ های بزرگ اقتصادی| ۲۰ برنامه جدید معاونت علمی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

توسعه فناوری از طریق بنگاه‌ های بزرگ اقتصادی| ۲۰ برنامه جدید معاونت علمی

اصفهان-حق جوی،رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بیش از ۵۰ درصد توسعه فناوری در فرآیند تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی رخ می‌ دهد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تأکید بر تفاوت فناوری و محصول فناورانه اظهار کرد: فناوری توانایی ناشی از دانایی و توانمندی است؛ ما امروز تولید علم، ساخت محصول فناورانه و تجاری‌سازی آن را می‌دانیم اما توسعه فناوری به معنای توانمندی مبتنی بر دانش مسئله‌ای است که باید در آینده سرمایه‌گذاری بیشتری در آن صورت گیرد.

وی افزود: در همه جای دنیا، دولت‌ها کنار بخش خصوصی می‌ایستند و ریسک تحقیق و توسعه آن‌ها را کاهش می‌دهند به ویژه وقتی که بخش خصوصی می‌ خواهد به حوزه‌ای گران قیمت و کمتر پرداخته شده، ورود کند که ممکن است چندان برای وی منطقی نباشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: در همه جای دنیا توسعه فناوری از سه مکان شکل می‌گیرد؛ اول دانشگاه‌ها که ۲۰ درصد از توسعه فناوری را بر عهده دارند و بیشتر فضاهایی برای توسعه دانش‌ به شمار می‌روند؛ حدود ۳۰ درصد فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد و بیش از ۵۰ درصد آن در فرآیند تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ایجاد می‌شود.

شرکت‌های بزرگ پیشران تحقیق و توسعه هستند

حق‌جوی جوانمرد اظهار کرد: در همه جای دنیا شرکت‌های بزرگ پیشران تحقیق و توسعه هستند و مانند لوکوموتیو، شرکت‌های کوچک‌تر را نیز با خود همراه می‌کنند. این یکی از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دوره جدید است؛ به بیان دیگر این معاونت تبدیل کردن شرکت‌ها به شرکای اصلی در توسعه فناوری را دنبال می‌کند.

آنچه جایزه نکست را از سایر رویدادهای عرصه فناوری متمایز می‌کند، وارد کردن برترین شرکت‌های عرصه فناوری کشور به یک رقابت با معیارهای سختگیرانه است که واحد تحقیق و توسعه قوی، گردش مالی بالا و حداقل سه محصول فناورانه تجاری‌سازی شده در بازار دارند

وی با اشره به برگزاری جایزه ملی فناوری نکست تصریح کرد: آنچه این جایزه را از سایر رویدادهای عرصه فناوری متمایز می‌کند، وارد کردن برترین شرکت‌های عرصه فناوری کشور به یک رقابت با معیارهای سختگیرانه است که واحد تحقیق و توسعه قوی، گردش مالی بالا و حداقل سه محصول فناورانه تجاری‌سازی شده در بازار دارند؛ نکست جایزه به تحقق رساندن یک محصول فناورانه است. به بیان دیگر این ماموریت جایزه نکست حمایت از شرکت‌های برگزیده برای دستیابی به یک فناوری جدید است.

 ۲۰ برنامه جدید برای توسعه فناوری در معاونت علمی

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه حداقل ۲۰ برنامه جدید برای توسعه فناوری در معاونت علمی برنامه‌ریزی شده است، گفت: همه ابزارهای این معاونت برای تحقق این مهم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است؛ شرکت‌های حاضر در اولین دوره جایزه ملی فناوری نکست مانند خانواده ما هستند و بنابراین رها نخواهند شد.

وی بیان کرد: نکست برای دمیدن روح جوانی در جان صنعت و اقتصاد کشور بود و تلاش می‌کند فناوری‌های نوظهور جانی تازه به صنعت کشور وارد کنیم؛ بنابراین برای به نتیجه رسیدن همه ایده‌های فناورانه تلاش می‌کنیم.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha