۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
فولاد از مانع قیمت گذاری دستوری عبور کرد/ وزارت صمت نقش خوبی ایفا نکرد
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفتگو با بازار:

فولاد از مانع قیمت گذاری دستوری عبور کرد/ وزارت صمت نقش خوبی ایفا نکرد

شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد معتقد است قیمت گذاری دستوری وزارت صمت در گذشته باعث ضربه به این صنعت شد.

بازار؛ گروه بورس: خروج وزارت صنعت، معدن و تجارت از قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا روزنه امیدی را برای تولیدکنندگان فولادی به همراه داشته است به گونه ای که فعالان این حوزه معتقدند با افزایش کف قیمتی شمش به ۹۵ درصد فوب و همچنین رسیدن سقف فروش به نرخ فوب اگرچه همچنان مبنای محاسبان نرخ ارز نیمایی است اما کاهش فاصله ارز نیما با بازار آزاد رانت حاصل از نرخ گذاری دستوری را به حداقل کاهش داده که می تواند زمینه سوددهی و ساماندهی بازار را فراهم آورد .

سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با بازار در خصوص تاثیر خروج وزارت صمت از قیمت گذاری محصولات فولادی اظهار کرد: بررسی‌ روند معاملات و قیمت انواع محصولات طی یک سال گذشته در بورس کالا و بازار خارج از بورس نشان می دهد وزارت صمت  نتوانسته نقش خود را در بازار فولاد به خوبی ایفا کند به گونه ایکه علی رغم مصوبات و دستور العمل های زیادی که در راستای حمایت از مصرف کننده صادر شده اما همچنان شاهد تقاضای کاذب ناشی از رانتی هستیم که با نرخ گذاری دستوری حاصل شده است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون بورس کالا کف قیمت عرضه شمش را از ۸۸ درصد به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس و بر مبنای ارز نیمایی افزایش داده و از سوی دیگر سقف قیمتی نیز با احتساب همین نرخ ارز معادل فوب تعیین شده است .

شهرستانی گفت: در گذشته فاصله ۲۰ درصدی ارز نیمایی با بازار آزاد و همچنین فاصله بیش از ۱۰ درصدی قیمت با فوب رانتی بیش از ۳۰ درصدی را ایجاد می کرد که موجبات تقاضای کاذب را فراهم می کرد .

عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: افزایش کف و سقف قیمتی علی رغم اینکه همچنان بر مبنای ارز نیمایی تعیین می شود اما کاهش شکاف قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد رانت حاصل را به حداقل رسانده . بنابراین می توان امیدوار بود که در آینده شاهد ساماندهی بازار فولاد خواهیم بود. به طوریکه در نخستین روز از معاملات بورس کالا پس از مصوبه اخیر عرضه ۶۰۰ هزار تنی شمش صورت گرفته است.

شهرستانی همچنین در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر کمبود عرضه در سال گذشته علی رغم تعیین کف عرضه از سوی وزارت صمت گفت: در شرایطی که رانت ۳۰ درصدی ناشی از قیمت گذاری به تقاضای کاذب دامن زده نمی تواند انتظار درستی از آمار ارائه شده از تقاضا داشت . البته وزارت صمت در آخرین مصوبه خود کف عرضه ۶۰ درصدی از کل تولید در بورس کالا را ابلاغ کرده که این حجم از عرضه داخلی قابلیت اجرا نخواهد داشت چرا که تا زمانیکه همچنان نرخ بازار آزاد با بورس کالا با شکاف همراه باشد این میزان عرضه تنها سود مضاعفی را به جیب دلالان سرازیر خواهد کرد .

وی در پاسخ به اینکه با تشدید تحریم ها رویکرد واحدهای فولادی به سمت بازار داخل خواهد بود گفت: با وجود مشکل چالش تحریم اما روند صادراتی همچنان ادامه داشته و به نظر می رسد این اظهار نظرات بیشتر برای ایجاد جو روانی در بازار بوده است .

وی ابراز امیدورای کرد با تغییر قیمت و کاهش شکاف قیمتی انتظار می رود شاهد ساماندهی بازار باشیم. البته با رشد ناگهانی ارز تلاطماتی در بازار ایجاد شده که در صورت ثبات ارزی مجددا بازار به روال عادی بازخواهد گشت.

کد خبر: ۲۷٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha