۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
آشنایی با پل‌های تاریخی دزفول

آشنایی با پل‌های تاریخی دزفول

زیبایی‌های گردشگری ایران فقط محدود به بخش شمالی و جزایر جنوبی کشور نیست.

آشنایی با پل‌های تاریخی دزفول

زیبایی‌های گردشگری ایران فقط محدود به بخش شمالی و جزایر جنوبی کشور نیست. بلکه در دیگر بخش‌های کشور مانند استان خوزستان، شهرهای زیبایی مانند دزفول وجود دارد. دزفول شهری قرار گرفته در ساحل رودخانه دز است که به لحاظ وسعت و جمعیت، دامنه شهر بزرگ این استان محسوب می‌شود. قرارگیری دزفول در حاشیه رودخانه دز باعث به وجود آمدن پل‌های متعددی در این شهر شده است. پل‌هایی قدیمی و جدید که قدمت برخی از آن‌ها به چندین قرن می‌رسد و هنوز هم پابرجاست. در این بار بخش از سایت فلای تودی، قصد داریم تا با خرید یک بلیط تهران دزفول راهی این شهر زیبا شده و بازدیدی از پل‌های تاریخی دزفول داشته باشیم.

آشنایی کوتاهی با شهر دزفول

دزفول شهری به جا مانده از زمان ساسانیان است که روزگاری جزء سرزمین‌های امپراتوری‌های هخامنشیان و عیلامی محسوب می‌شد. دزفول نقش مهمی در انقلاب سال ۱۳۵۷ و جنگ تحمیلی عراق داشت و به دفعات مورد حمله موشک‌های ارتش عراق قرار گرفت. این شهر با نام‌های دیگری مانند «دزفیل» و «دژپل» خوانده می‌شود که «دژ» به معنای سنگر و سکویی دیده بانی است که در کنار پل آن را ساخته‌اند. این ریشه لغوی خود بیان‌کننده اهمیت پل در تاریخچه این شهر است. بر همین اساس شاید بهتر باشد تا بازدیدی از پل‌های تاریخی و جدید دزفول و نقش آن‌ها در توسعه این شهر داشته باشیم.

معرفی پل‌های تاریخی دزفول

۱ - پل قدیم دزفول

یکی از دلایل نامگذاری شهر دزفول، وجود پلی قدیمی با قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال است. این پل بر روی رودخانه دز قرار داشته و دو بوستان رعنا و ولیعصر شهر دزفول را به هم وصل می‌کند. در واقع می‌توان گفت این پل قدیمی، متصل‌کننده دو بخش شرقی و غربی از شهر دزفول است.

ساخت پل در دوره ساسانی و توسط هزاران رومی اسیر شده در جنگ والریان انجام گرفته است. دستور ساخت این پل را یکی از پادشاهان مشهور ساسانی به نام شاپور اول در سال ۲۶۰ میلادی صادر کرد تا رابطی برای دو منطقه جندی شاپور با سرزمین بین النهرین باشد. بر اساس همین تاریخ پرفراز و نشیب، نام‌های مختلفی همچون پل رومی، پل شاپوری، پل اندامش، پل ساسانی، پل باستانی دزفول و پل روناش را برای این سازه باستانی شهر دزفول انتخاب کرده‌اند.

پل شاپوری دزفول طولی برابر با ۳۷۰ متر دارد که شامل ۱۴ دهانه است. برای ساخت این پل از سنگ ساروج و آهک استفاده شده است. در گذشته برای ساخت سنگ ساروج، از ترکیب ماسه بادی، خاکستر، آهک، موی بز، شیر، تخم مرغ و نی رودخانه‌ای له شده استفاده می‌کردند.

همچنین سنگ‌های بزرگ ماسه‌ای به کار برده شده در این سازه، مربوط به اطراف شوشتر هستند. پایه‌های پل به صورت بند ساخته شده تا باعث بالا آمدن سطح آب رودخانه دز شود و نهرهای اطراف را پر آب کند.

به مرور زمان و در اثر استفاده، تنها پایه‌هایی از پل ساسانی باقی مانده بود. اما در دوران صفوی دوباره طاقدیس‌هایی بر روی همین پایه‌ها ساختند که نسبت به نمونه ابتدایی آن کمی عریض‌تر بود. در دوران پهلوی و رضا شاه هم دوباره روی پل مرمت شد.

عریض بودن پل برای تردد ماشین‌ها بود و این تردد تا سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ادامه داشت. اما در سال ۱۳۸۸ و با هدف حفظ این پل باستانی، عبور خودرو از روی آن را ممنوع کردند. البته هنوز هم به صورت پیاده روی، امکان بازدید از پل و عبور کردن بر روی آن وجود دارد. این پل در سال ۱۳۱۰ شمسی به ثبت ملی رسید و در حال حاضر جزء آثار ملی کشورمان محسوب می‌شود.

۲ - پل جدید دزفول

رودخانه دز باعث تقسیم‌بندی شهر دزفول به دو بخش غربی و شرقی شده است. وصل بودن این دو بخش از شهر بسیار مهم و حیاتی بوده و اصلاً همین موضوع دلیلی برای احداث پل قدیمی دزفول بود. اما پل قدیمی یک سازه ملی است که استفاده بیشتر از آن باعث تخریب کلی پل می‌شد.

بر همین اساس در سال ۱۳۵۱ تصمیم به طراحی و ساخت پلی جدید بر روی رودخانه دز گرفته شد. این پل به فاصله کمی از پل قدیمی قرار گفته و دو طرف خیابان شریعی را به هم وصل می‌کند. بر همین اساس این پل را شریعتی یا پل جدید می‌خواندند که البته پس از سال ۱۳۹۸ به نام سردار سلیمانی تغییر یافت.

این پل جدید طولی ۳۵۰ متری و عرض ۶۵ متری دارد که شامل ۴ لاین برای تردد خودروها و یک مسیر برای پیاده روی عابران در دو طرف خود است. بیشتر مسافران یا اهالی شهر دزفول برای تماشای زیبایی‌های رودخانه دز، به پیاده روی پل جدید ‌می‌روند.

حتی اطراف پل در ساحل رودخانه به صورت پارک درآمده تا مردم برای استراحت و تفریح از آن استفاده کنند. حتی در زیر همین پل جدید، بقایایی زیبا از آسیاب‌های بادی دزفول وجود دارد که تماشای آن برای بازدیدکنندگان خالی از لطف نیست.

۳ - پل شناور

در سال ۱۳۸۰ بود که شهرداری دزفول برای توقف تردد وسایل نقلیه بر روی پل ساسانی، دستور ساخت ضرب الاجل پل شناور را داد. این پل در اصل یک سازه موقت نظامی بود که واحد مهندسی سپاه آن را نصب کرد. پل شناور بارها در اثر سیل و طغیان رودخانه دچار تخریب شده و جمع‌آوری شد. این پل در منطقه عجم کش از رودخانه دز که جریان آب آن بسیار آرام است، احداث شده بود و مخصوص تردد وسایل نقلیه سبک بود.

چون وصل شدن این دو بخش از دزفول برای کسبه‌های محدوده پل قدیم بسیار حیاتی است. البته حس پیاده روی بر چنین پل شناوری هم می‌تواند در نوع خود جالب باشد. مثلاً شاید برای پایتخت نشینی که کلی هزینه خرید بلیط تهران دزفول و اقامت در این شهر را داده، تجربه قدم زدن بر روی پل شناور دزفول و تماشای رودخانه دز جذاب باشد.

سخن نهایی

شهر دزفول به لحاظ تاریخی و جغرافیایی، از موقعیت بسیار مناسبی برای گردشگری برخوردار است. وجود آسیاب‌های آبی تاریخی در کنار پل جدید و حتی خود پل ساسانی با قدمتی بیش از ۱۷ قرن، بخشی از جاذبه گردشگری این شهر هستند.

اما قبل از شروع سفر، باید به فکر خرید بلیط تهران دزفول و هزینه اقامت در هتل‌های این شهر باشیم. برای رزرو اتاق و اطلاع از هزینه‌های چنین سفری، بهتر است که سری به سایت فلای تودی بزنید. چون فلای تودی آخرین اطلاعات از درصد تخفیف هتل و بلیط‌های مسافرتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha