۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
احداث مسکن در مناطقی کمتر متقاضی
صاحب نظر حوزه مسکن مطرح کرد

احداث مسکن در مناطقی کمتر متقاضی

کاظمیان کارشناس مسکن با بیان اینکه مسکن در مناطقی که باید احداث می شد ساخته نشده و مسکن در جاهایی که تقاضا زیاد بوده ساخته نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در چند سال گذشته همزمان با افزایش جهشی قیمت‌ها، خرید مسکن برای بسیاری از متقاضیان تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی شده است به طوری که بسیاری از خریدارانی که تا چند سال قبل می‌توانستند با پس‌انداز اندک خود و دریافت تسهیلات بانکی خانه نقلی خریداری کنند، اما هم‌ اکنون با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن خرید ارزان‌ترین ملک برایشان مقدور نیست.

حال که قیمت ملک در تهران به خصوص در مناطق شمالی تهران به شکل باور نکردنی رشد داشته است برخی سازندگان معتقد هستند که ساخت مسکن در برخی مناطق پر برخوردار حتی اگر تقاضایی هم وجود نداشته باشد انجام می شود.

آمارها نشان می دهد که میزان واحدهای خالی از سکنه در نقاط شمال شهر تهران بسیار بیشتر از مناطق مرکزی و جنوب تهران است. اما دلیل اینکه چرا ساخت مسکن در جاهایی که تقاضا زیاد بوده ساخته نشده است دقیقا به موضوع ارزش افزوده و سود بیشتر آن برای سازندگان بر می گردد.

مسکن در آنجایی که باید ساخته می شد ساخته نشده است و در جاهایی که تقاضا زیاد بوده مسکن ساخته نشده است

غلامرضا کاظمیان عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این خصوص می گوید: مسئله اول مسکن در کشور گران بودن مسکن نسبت به قدرت خرید مردم است. در بسیاری از موارد نیز مسکن در آنجایی که باید ساخته می شد ساخته نشده است و در جاهایی که تقاضا زیاد بوده مسکن ساخته نشده است.

آمارها نشان می دهد که تعداد واحدهای مسکونی در کشور از تعداد خانوارها بیشتر است و گران بودن مسکن نسبت به قدرت خرید مساله اول حوزه مسکن در کشور است

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن جابجایی مسکن خانوار در طول زندگی بر اساس نوع نیاز به مسکن است که پس از خرید مسکن جابجایی به لحاظ نیاز خانوار صورت نمی گیرد ادامه داد: آمارها نشان می دهد که تعداد واحدهای مسکونی در کشور از تعداد خانوارها بیشتر است. اما در مورد حوزه مسکن باید اینطور گفت که موضوع مسکن یک موضوع چند بعدی است و برای ساخت مسکن باید به ابعاد مختلف آن توجه شود و بدانیم که مفهوم سرپناه و خانه با یکدیگر متفاوت است و باید برای مردم و آسایش آنها خانه احداث شود.

زمین به عنوان فاکتور اصلی در ساخت مسکن مطرح است و گاهی به موارد دیگر در ساخت مسکن چندان توجه نمی شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادآوری کرد: زمین به عنوان فاکتور اصلی در ساخت مسکن مطرح است و گاهی به موارد دیگر در ساخت مسکن چندان توجه نمی شود. باید توجه کرد که زمین چه به عنوان یک منبع طبیعی و چه به عنوان یک کالای سرمایه ای، تلفیقی از موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و عوامل قانونی و نهادی است.

کاظمیان ادامه داد: مواردی همچون امنیت تصرف زمین، سرمایه گذاری، زیبایی شناسی، هویت فرهنگی و اجتماعی، پایداری و انصاف از جمله ابعاد مختلفی است که باید در سیاستگذاری ساخت زمین مورد توجه قرار گیرد و هیچ کدام را نباید فدای موارد دیگر کنیم و باید به همه ابعاد در ساخت زمین توجه کرد.

این صاحب نظر حوزه مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: خروجی های فرآیند پیشنهادی برای ساخت مسکن در هر شهر دو بعد دارد؛ اول، برآورد کمیت و کیفیت نیاز به الگوهای مختلف ساخت مسکن (انفرادی، تعاونی، انبوه سازی، مجتمع سازی، شهرکسازی و ...) و دوم، تشخیص قلمروهای قابل تخصیص به تولید مسکن (اراضی قهوه ای، اراضی خالی، الحاق، پیراشهری) بر حسب نوع مالکیت است که باید به هر دو بعد توجه ویژه داشت.

کاظمیان در ادامه با طرح سوالاتی نظیر اینکه آیا عرضه زمین کم بوده، تخصیص زمین به زمین شهری و مسکونی چقدر اولویت دارد، آیا عرضه زمین منجر به کاهش قیمت مسکن شده و خواهد شد و آیا وسعت بیشتر اراضی شهری و مسکونی با شکل گیری و تکامل شهری تناسب دارد به تحلیل تحولات شهری، تغییرات اراضی کشاورزی و تراکم زیستی در کشور پرداخت.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha