۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
یک استراتژیست بازار خودروی برقی چگونه فکر می کند؟| الزام شناخت قانونگذار و مجری از محرک های اجتماعی
بازار گزارش می دهد:

یک استراتژیست بازار خودروی برقی چگونه فکر می کند؟| الزام شناخت قانونگذار و مجری از محرک های اجتماعی

استراتژیست ها برای تدوین یک راهبرد جهت تولید و فروش خودروهای برقی بازار خود را عمیقا تحلیل و درک می کنند؛ چرا که عرضه یک محصول جدید به بازار مانند ورود یک خودروساز به بازار جدید است.

علی میرزایی؛ بازار: تدوین یک استراتژی موثر برای ورود و موفقیت در بازار خودروهای برقی مستلزم تعیین اولویت‌ های شفاف، تقویت سازگاری با تغییرات و درک اهمیت همکاری و زمان‌بندی برای گذار (از احتراقی به برقی) است. انتقال به حمل و نقل برقی یک تغییر پارادایم پیچیده است که رویکرد هم افزایی را از همه ذینفعان می طلبد. بنابراین ملاحظات بسیاری برای کسانی که مسئولیت هایی به عنوان استراتژیست در بازارهای جدید فعالیت می کنند، وجود دارد. در ادامه به مهم ترین نکات برای تدوین استراتژی در حوزه خودروسازی اشاره خواهیم کرد:

چارچوب بازار هدف

متولیان برای تدوین یک استراتژی باید بازار خود را عمیقاً تحلیل و درک کنند، معرفی یک خودرو جدید حتی در یک جغرافیای آشنا مشابه ورود به یک بازار جدید است. بنابراین باید خودروسازان همیشه به دنبال فرصت جدید جهت مشارکت برای سهم بیشتر بازار باشند. همکاری تاثیر گذار امری کلیدی در پیشرفت خودروهای برقی است، بنابراین نیاز است که تعاملات ملی و بین المللی برای افزایش قابلیت های فنی غیر مرسوم در خودروسازی سنتی مانند: نرم‌افزار و الکترونیک پیشرفته، رصد علمی بازار، رسیدگی به چالش‌ های موجود اقتصادی با سایر ذینفعان، کسب‌ وکارها، استارت‌ آپ ‌ها می تواند سرعت تغییر را افزایش دهد.

درک محرک های اجتماعی و اقتصادی برقی سازی از سوی قانون گذار و مجری بسیار مهم است

قوانین و چشم اندازهای نظارتی

برای تطبیق سریع تولید خودرو برقی باید متولیان با قوانین جدید کنترل کننده آلایندگی در مقیاس جهانی و ملی توام با آشنایی نسبت به مقررات زیست محیطی بازار هدف شان آگاهی بیشتری داشته باشند. درک محرک های اجتماعی و اقتصادی برقی سازی از سوی قانون گذار و مجری بسیار مهم است. در کنار این موضوع باید متولیان و خودروسازان از سیاست های اثر گذار بلند مدت اطمینان حاصل کنند که سیاست های تولید با رویه‌ها و مشارکت‌های تجاری توام با اهداف بلند مدت اجتماعی و زیست محیطی همسو باشد. این همسویی نه تنها در مورد کارایی محصول نهایی اثر دارد، بلکه در استفاده مسئولانه از منابع انرژی تجدید پذیر نیز همخوانی خواهد داشت.

یک استراتژیست بازار خودروی برقی چگونه فکر می کند؟| الزام شناخت قانونگذار و مجری از محرک های اجتماعی

برای برقی سازی حمل و نقل درک تعاملات اجتماعی توام با مزایا و چالش های خودروهای برقی و ارائه آن به مشتریان بسیار مهم است

توجه به سه درک مهم در خودروسازی

در خودروسازی درک مصرف کننده با در نظر گرفتن عواملی مانند عرضه محصول مقرون به صرفه، آگاهی از تحولات جمعیتی منجربه شناخت مشتریانی می شود که احتمالاً سریعتر خودروهای برقی را جهت خرید انتخاب خواهند کرد. از سوی باید سیاستگذار و خودروساز نسبت به تدوین مشوق هایی که منجربه افزایش فروش خودروهای برقی در جامعه می شود، کوشا باشند.

برای برقی سازی حمل و نقل درک تعاملات اجتماعی توام با مزایا و چالش های خودروهای برقی و ارائه آن به مشتریان بسیار مهم است. با رفع موضوعاتی که ذهن مخاطب را درگیر خود کرده، می توان به تعاملی جدید با مشتریان رسید. موضوعاتی مانند استهلاک، قدرت پیمایش، تعمیر و نگهداری باتری، زیرساخت شارژ و نمونه هایی از این موارد می تواند در اولویت ارائه باشد.

درک وضعیت اقتصادی و در نظرداشتن هزینه کل مالکیت برای مصرف کنندگان از جمله قیمت خرید، نگهداری و هزینه های شارژ را باید در نظر گرفت. توجه به این موارد می تواند خودروهای برقی را به گزینه ای مناسب برای بازار گسترده تر تبدیل کند. شاید بهتر باشد که متولی و بازیگر صنعت خودرو خود را جای مشتری قرار دهد تا به ادله قانع کننده در خصوص گسترش خودروهای برقی برسند.

یک استراتژیست بازار خودروی برقی چگونه فکر می کند؟| الزام شناخت قانونگذار و مجری از محرک های اجتماعی

جایگاه فناوری و آموزش در استراتژی

ارزش متمایز کننده نوآورهای جدید با کمک گرفتن از فناوری های به روز برای ارائه محصولات، خدمات یا مدل های تجاری منحصر به فرد از سوی خودروسازان به بازار می تواند جذابیت محصولات برقی جدید را افزایش دهد. خودروسازان باید از داده کاوی برای تأیید فرضیه های اولیه خود و پتانسیل محصولات جدید استفاده کنند و از ارزش فزاینده داده کاوی استفاده استراتژیک داشته باشند. تولیدکنندگان خودرو در حوزه آموزش و ارتقای مهارت نیروی کار خود باید سرمایه گذاری و یک فرهنگ جمعی سازمانی را برای گذار ایجاد کنند.

باید خودروسازان بکوشند که واسطه گری را حذف کنند، بهترین تبلیغ کننده یک خودرو برقی، تولیدکننده آن است

متمایز سازی برند

فروشنده محصول احتراقی، هیبریدی یا تمام برقی جهت ایجاد تمایز باید برنامه دقیقی برای ارائه محصولات داشته باشند. اگر خودروسازی اقدام به عرضه محصولات متنوع با فناوری های مختلف کند باید برای پیشگیری از سردرگمی برند جدول زمان بندی شفاف جهت برقی سازی اعلام کند.

پرهیز از سبز شویی نکته بسیار مهمی است که باید خودروسازان به آن توجه داشته باشند، تولیدکنندگان باید با مشتریان خود صادقانه در مورد سرعت گذار در تعامل باشند. بنابراین باید بازخورد عمومی را فعالانه مدیریت کنند که این توانایی تعهد به رضایت مصرف کننده را نشان می دهد. برند خودروهای ژاپنی همیشه برگرفته از فرهنگ این کشور است که در ساده گویی و رساندن پیام تجاری به مشتری زبان زد هستند.

در این میان باید خودروسازان بکوشند که واسطه گری را حذف کنند، بهترین تبلیغ کننده یک خودرو برقی، تولیدکننده آن است. فروش مستقیم به مصرف کننده و خرده فروشی آنلاین باید از اهداف اصلی خودروسازان باشد تا به طور موثر به مخاطبان خود دسترسی داشته باشند. مصرف کننده امروز بسیار آگاهتر از سالیان قبل است و پیش از خرید تحقیقات اینترنتی قابل توجهی انجام می دهند.

یک استراتژیست بازار خودروی برقی چگونه فکر می کند؟| الزام شناخت قانونگذار و مجری از محرک های اجتماعی

تحلیل رقابتی

برای جذب سرمایه گذاران بیشتر (خصوصی و دولتی) و به روزکردن تجهیزات تولید، درک بیشتر رقبای ملی و بین المللی واجب است. تحلیل مدام از رابطه مستقیم توانایی خرید مصرف کننده و قیمت تمام شده محصول می تواند در تنظیم استراتژی ورود خودرو برقی به بازار بسیار با ارزش باشد. یکی از نکات بسیار مهم فروش اتخاذ تاکتیک های عرضه است، قیمت گذاری و تبلیغات شفاف بستری جدید برای جذب خریداران با درآمد متوسط ایجاد کند. اطلاعات کافی در مورد مزایای خودروهای برقی برای پذیرش مصرف کننده بهترین تاکتیک فروش است. لازم به ذکر است که اولین قشر خریدار خودروی برقی در یک بازار هدف، احتمالا طبقه تحصیل کرده است که آگاه از دانش اینترنتی و چالش های زیست محیطی هستند.

خودروسازان با سیاست های بالا دستی و طرح های برقی سازی سازمان ها و ارگان ها باید هماهنگ شوند، سرمایه گذاری در استارت آپ های برقی برای حفظ رقابت طولانی مدت می تواند هدف مهم همکاری برای خودروسازان باشد. اگر به دنیای برقی سازی تازه وارد هستید، پس رویای یکه تازی و قهرمانی در بازار پر رقابت بین المللی خودروهای برقی را نداشته باشید، چالش پر هزینه در پیش خواهید داشت.

تعامل با زنجیره تامین جهانی برای توسعه استراتژی جهت کاهش خطرات مرتبط با زنجیره تامین امری ضروری است

مدیریت ریسک را فراموش نکنید

تعامل با زنجیره تامین جهانی برای توسعه استراتژی جهت کاهش خطرات مرتبط با زنجیره تامین جهانی، مانند تنوع بخشیدن به منابع مواد معدنی و اجزای کلیدی، ریز تراشه ها و برنامه ریزی برای برای پیشگیری از اختلالات احتمالی ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی امری ضروری است. تنش ‌های ژئوپلیتیکی در صنعت خودرو می‌تواند بر در دسترسی و هزینه مواداولیه و اجزای سازنده خودروهای برقی تأثیر بگذارد، بنابراین باید خودروسازان نسبت به سناریوهای مختلف هوشیار و برنامه‌ریزی داشته باشند که زنجیره‌ تأمین دچار چالش نشود.

عرضه و تقاضا بزرگترین چالش پیش روی استراتژیست های وسایل نقلیه برقی است، ناهمگونی بین عرضه و تقاضا می تواند منجر به شکست جبران ناپذیر و حتی حذف یک خودروساز شود. بنابراین تجزیه و تحلیل برای درک تأثیرات زیست محیطی کامل خودروهای برقی و تغییرات بازار از استخراج منبع انرژی گرفته تا عملکرد خودرو و نیاز به تنوع مدل، برای اطمینان از یک رویکرد پویا برای مدیریت ریسک ضروری خواهد بود. مدیریت ریسک همیشه به معنای یک استراتژی واکنشی به تغییرات نیست، بلکه می تواند یک سیاست پیشگیرانه بسیار قوی از عملکرد کل اکوسیستم برقی باشد.

در مجموع یک استراتژیست باید توجیهات اجتماعی و اقتصادی قانع ‌کننده‌ ای برای تبیین نقشه ‌های راه مکمل را ارائه کند. این گزارش فقط اشاره به بخشی از ملاحظات جدی یک استراتژیست در حوزه پر چالش برقی سازی را یادآوری کرده است، ابعاد مختلف دیگری نیز بر حسب نوع بازار تشکیل و تغییر می کند. مدیر عامل شرکت بین المللی رنو اخیرا اظهار داشته که برقی سازی یک زمین بازی جدید، گسترده و تکه تکه شده با نوسانات بی سابقه است. او معتقد است که خودروسازان اروپایی به تدوین اصول و اهداف روشن و فرآیند بازنگری پویا نیاز دارند تا بتوانند دائماً خود را با تحولات بازار سازگار کنند. زیرا راه حل چالشی که (از طرف چینی) روبرو هستیم، فقط سخت کوشی است. در حال حاضر ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در ارزیابی دو شرکت آمریکایی (Rivian and Lucid) خودروساز می گوید؛ طراحی محصول آنها بد نیست، امروزه چالش اصلی یک شرکت خودروسازی، دستیابی به تولید انبوه با جریان مالی مثبت است. ایلان ماسک به مدیران این دو شرکت توصیه می کند شبانه روزکار کنند و درکارخانه خود زندگی کنند تا هزینه های تولید را کاهش دهند، در غیر اینصورت از رقابت جهانی حذف خواهند شد. اظهارات این دو مدیر ارشد بین الملل گویایی این حقیقت است که تدوین بهترین استراتژی هم بدون سخت کوشی و پویایی برای تغییر دوام در دنیای برقی سازی امروزه بی فایده است.

نکته آخر اینکه ضروری است تا بستر استراتژی برقی سازی را قبل از اجرا تدوین کنیم، به این معنا که برنامه ای را بدون استراتژی شروع نکرده و در تلاش برای تدوین آن باشیم. تبیین استراتژی و ایجاد تحول برقی سازی در سطح ملی وظیفه یک شخص نیست، یک استراتژی پایدار و اثر گذار حاصل تلاش های شبانه روزی یک بخش و یا تلاش مشترک درون سازمانی یک خودرو ساز یا همکاری برون سازمانی چندین نهاد است؛ مجموعه این همکاری با شناخت اولویت های صنعت و بازار را به درستی شناسایی و نتایج امیدوارکننده ای را برای حمل و نقل پاک ایجاد می کنند.

کد خبر: ۲۷۷٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha