۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن ندارند| شهرهای جدید نسل اول به سکونتگاه­های خوابگاهی تبدیل شدند
معاون توسعه مسکن شرکت عمران شهرهای جدید:

۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن ندارند| شهرهای جدید نسل اول به سکونتگاه­های خوابگاهی تبدیل شدند

رضایی، معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید گفت: ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند اگر توان خرید مسکن هم داشتند توان پرداخت هزینه­ های نگهداری از ساختمان را ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پر جمعیت راهبردی مورد توجه در تمامی دنیا است، اما به منظور اجرای موفق این طرح حتما لازم است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به درستی اجرا شود.

فلسفه تاسیس شهرهای جدید در ایران با هدف جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها و نیز جلب مهاجرین احتمالی به عنوان موج گیر تأسیس می شوند. در شهرهای جدید فاصله بسیار بیشتر از شهرک با شهر اصلی است و معمولاً خارج از نفوذ شهر هستند.

روند پیچیده تر شدن مسائل شهر و شهرنشینی (به ویژه مسأله مسکن) در سال های اخیر سبب شد تا سیاستگذاران آمایش زمین های شهری در سطح کشور از اواسط دهه ۶۰ به ایجاد موجی از طرح های آماده سازی زمین و نیز ایجاد شهرهای جدید دست یابند.

شهرهای جدید دارای تاریخ تولد مشخصی هستند و در زمان کوتاه و معینی ساخته می شوند. این گونه شهرها در تضاد کامل با پیدایش و تحول شهرهای متراکم هستند و بر اساس یک هسته پیش از آن که به وجود آیند تشکیل می شوند و به کندی رشد می کنند.

در سال های اخیر اما شهرهای جدید علیرغم اینکه قرار بود به ایجاد اشتغال و جلوگیری از خوابگاهی شدن آنها منجر شود اما به واقع از این هدف خود کاملا به دور است.

شهرهای جدید نسل اول که در ابتدا با هدف جذب جمعیت سرریز شهرهای مادر ساخته شدند اما در نهایت به سکونتگاه های خوابگاهی تبدیل شدند

ناصر رضایی، معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ضمن اشاره به ضعف عملکردی شهرهای جدید نسل اول که در ابتدا با هدف جذب جمعیت سرریز شهرهای مادر ساخته شدند اما در نهایت به سکونتگاه های خوابگاهی تبدیل شدند گفت: دولت سعی دارد با برنامه ریزی و ساخت شهرک های مولد و تخصص محور، فضایی را فراهم آورد تا افراد جامعه بتوانند ضمن سکونت در محیط با کیفیت، فعالیتهای خود را بر اساس تخصصی که دارند در همان جایی که اسکان پیدا می کنند انجام دهند.

رضایی با اشاره به اینکه با دستور وزیر راه و شهرسازی، دولت در سه حوزه و با رویکرد توجه به تنوع فضای سکونت و متناسب سازی ساخت مسکن مطابق نیاز مردم وارد عمل شده است گفت: مکان تأمین اقتصاد و امرار معاش خانواده و استقرار فعالیت در سکونتگاه های جدید موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و باید بدانیم که در کنار سکونت، اقتصاد هم باید مورد توجه واقع شود.

شرکت عمران شهرهای جدید به همین جهت به سمت ایجاد سکونتگاه هایی رفت که بتواند اقتصاد محلی را متناسب با اقتصاد روز دنیا در حوزه هایی نظیر اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دریا محور و اقتصاد سلامت فعال کند

معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ادامه داد: شرکت عمران شهرهای جدید به همین جهت به سمت ایجاد سکونتگاه هایی رفت که بتواند اقتصاد محلی را متناسب با اقتصاد روز دنیا در حوزه هایی نظیر اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دریا محور و اقتصاد سلامت فعال کند تا در کنار توجه به این ابعاد، سکونتگاههای مولد کشاورزی ایجاد شود.

با فرض استقرار حدود ۸.۵ میلیون نفر در هر دهک، تقریبا ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و حتی در برخی موارد بعضی از ساکنین آپارتمان ها نیز توانایی پرداخت شارژ ساختمان و هزینه های آسانسور را ندارند

وی ادامه داد: با فرض استقرار حدود ۸.۵ میلیون نفر در هر دهک، تقریبا ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و حتی در برخی موارد بعضی از ساکنین آپارتمان ها نیز توانایی پرداخت شارژ ساختمان و هزینه های آسانسور را ندارند.

رضایی گفت: لذا بررسی ها نشان میدهند بخش زیادی از هزینه های سبد خانوار مختص به تأمین مسکن است و تعداد زیادی از افراد جامعه حتی اگر توان خرید مسکن را هم داشته باشند، توان پرداخت هزینه های نگهداری از ساختمان را ندارند.

کد خبر: ۲۷۷٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • زینب IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      سال ۱۴۰۰ مسکن ملی پرند ثبت نام کردیم هنوز تامین زمین نکردن حتی تکمیل پرونده هم نکردن حسابم باز نکردن هربار شرکت عمران پرند پیگیر شدیم میگن اول باید تامین زمین بشه بعد تشکیل پرونده بدیم سوال اینجاست ۳ سال شد چرا هنوز تامین زمین نکردن ؟؟پس کی میخوان مسکن ملی بسازن ما مردم بدبخت مستاجر زیر بار گرونی مسکن مستاجرلح شدیم