۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
مانع تراشی مدیران گلستان در اجرای دستور وزیر | راه و شهرسازی بخش خصوصی بومی را کنار گذاشت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مانع تراشی مدیران گلستان در اجرای دستور وزیر | راه و شهرسازی بخش خصوصی بومی را کنار گذاشت

گرگان- علی رغم اینکه وزیر راه و شهرسازی از مشارکت انبوه سازان گلستانی در نهضت ملی مسکن استقبال و با این موضوع موافقت کرد اما مدیران استان برای تحقق این موضوع مانع می تراشند.

بازار؛ گروه استان ها: توسعه مسکن یکی از نیازهای ضروری جامعه است که با وعده دولت هم انتظارات از این بخش افزایش یافت اما عدم تحقق برنامه ها ضمن ایجاد تورم در مسکن آثار اجتماعی هم به جا گذاشت. بررسی ها نشان می دهد گرچه وعده دولت با ارقام اعلام شده زیرساخت قوی تری برای اجرا نیاز داشت اما دولت هم به تنهایی توان انجام آن را نداشته و ضروری بود با بخش خصوصی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.

این مساله مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی هم قرار داشت اما آنچه از بخش خصوصی شنیده می شود عدم همکاری دولت بخصوص در استان ها است. در برخی استان ها همچون گلستان، بخش خصوصی مانند انبوه سازان کنار گذاشته شده اند و خروجی وعده ها نشان می دهد اجرای مسکن با وعده فاصله زیادی دارد. فاصله ای که در کنار تشدید وضعیت نامساعد بازار، ناامیدی مردم هم بوده.

در گفت و گو با «حمید رضا محبی» دبیر انجمن انبوه سازان گلستان آخرین وضعیت راه و شهرسازی و بخش خصوصی را بررسی کردیم.

* ضرورت تعامل با بخش خصوصی برای دولت در بخش مسکن چقدر مورد قبول واقع شده؟

از زمان آغاز طرح نهضت ملی مسکن انبوه سازان در جلسه ایی که با حضور بذرپاش وزیر راه و شهر سازی برگزار شد، آمادگی خود را برای مشارکت به شیوه ای که بخشی از سرمایه سازندگان وارد پروژه شود، اعلام کرد.

در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان وزیر راه و شهرسازی به صراحت به مدیرکل عنوان کرد که با انبوه سازان وارد تعامل شود تا سرعت پیشرفت پروژه های مسکن ملی افزایش یابد

در نهایت نتیجه این شد که انبوه سازان در ۲۰ درصد از این پروژه ها مشارکت داشته باشند و این پیشنهاد با استقبال وزیر روبرو و به استان ها ابلاغ شد. در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان وزیر راه و شهرسازی به صراحت به مدیرکل عنوان کرد که با انبوه سازان وارد تعامل شود تا سرعت پیشرفت پروژه های مسکن ملی افزایش یابد.

قرار شد به صورت کارگزاری پروژه هایی به انبوه سازان سپرده شود و در همین راستا طرح ها و نقشه ها توسط انجمن آماده و به اداره کل تحویل شد. حتی اداره کل راه و شهرسازی عنوان کرد که به صورت کارگزاری این پروژه ها بین انبوه سازان دارای گرید بالا توزیع می شود و مکاتبات لازم هم در این خصوص انجام شد اما در ادامه و در لایه های میانی از انجام این تصمیم جلوگیری به عمل آمد و عنوان شد که این انجمن نمی تواند کارگزار باشد.

این مخالفت در حالی اعلام شد که بخش نامه هایی در دولت های قبلی صادر شده بود و در آن کارگزاری انجمن انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی به شرط تایید اهلیت آنها توسط اداره کل راه و شهر سازی را بلامانع اعلام کرده بود و تا کنون بخش نامه ای برای ملغی کردن بخش نامه مذکور نیامده است.

استناد انبوه سازان به این بخش نامه از سوی اداره کل راه و شهرسازی پذیرفته نشد و عنوان شد که این بخشنامه مربوط به مسکن مهر بوده و صرفا بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مسکن می توانند به عنوان کارگزار در پروژه ها مشارکت کنند.

* با توجه به عدم همکاری راه و شهرسازی گلستان، وضعیت پروژه های دولتی به چه صورت است؟

انبوه سازان حتی قیمت پیشنهادی خود را که با جمع بندی کارشناسان راه و شهرسازی تعیین شده بود اعلام کرده بودند اما هیچ توجهی به این موضوع نشد. پروژه های نهضت ملی مسکن در گلستان پیشرفت چندانی ندارد به عنوان مثال؛ پروژه آرامش در گرگان به شرکت های غیر بومی سپرده شده و در مرحله خاکبرداری و فوندانسیون یا نهایت ستون های سقف اول رها شده است.

در علم اقتصاد و بازار سرمایه گذار در جایی که برای وی منفعت ندارد، ورود نمی کند.

مانع تراشی مدیران گلستان در اجرای دستور وزیر | راه و شهرسازی بخش خصوصی را کنار گذاشت

* مدیران بالادستی چقدر پیگیر این مساله بودند؟

راه و شهر سازی می توانست تعامل خوبی با انبوه سازان داشته باشد، با توجه به اینکه وزیر راه و شهر سازی هم رضایت خود را نسبت به ورود انبوه سازان به این پروژه ها اعلام کرده بود، انتظار می رفت تا مجموعه راه و شهرسازی استان و معاون عمرانی استاندار به این حوزه ورود کنند.

آخرین و جدیدترین نامهربانی که در حق انبوه سازان به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی استان اعمال شده، عدم دعوت نمایندگان انجمن در جلسات شورای مسکن استان است

آخرین و جدیدترین نامهربانی که در حق انبوه سازان به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی استان اعمال شده، عدم دعوت نمایندگان انجمن در جلسات شورای مسکن استان است.

ارائه نقطه نظرات کارشناسی و فنی در خصوص مسکن و مشکلات پیش روی صنعت ساختمان، حداقل فایده ای است که حضور نمایندگان انجمن در جلسات شورای مسکن استان می تواند داشته باشد که این موضوع قطعا در تصمیم گیری مدیران حائز اهمیت است.

علی رغم اینکه در آیین نامه شورای مسکن استان به صراحت نسبت به حضور نماینده انبوه سازان اشاره شده اما نمایندگان انجمن به جلسات این شورا دعوت نمی شوند.

* آثار سوء اجتماعی این عدم پیشرفت در جامعه چیست؟

مردم با امیدواری سرمایه خود را به این پروژه ها وارد کرده اند اما اکنون بلاتکلیف مانده اند و طبق پیش بینی فعالان این حوزه، پروژه های مسکن ملی با روند فعلی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید و یا نهایتاً ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد این پروژه ها به سرانجام برسد.

همه وام های ساخت بانکی به سمت پروژه های نهضت ملی مسکن هدایت شده و برای حوزه خود مالکی تسهیلات ارائه نمی شود.

اکنون آورده مردم بلاتکلیف مانده است و به نوعی این روند سرمایه مردم و دولت را حیف و میل می کند.

پروژه های مسکن مهر هم بیشتر توسط شرکت های بومی انجام شد و اکثر پروژه هایی که به عهده غیر بومی ها سپرده شده بود، بلاتکلیف ماند.

در پروژه های نهضت ملی مسکن هم به دلیل عقد قرارداد با قیمت های غیر واقعی قطعا سازندگان غیر بومی نمی توانند این پروژه ها را به خروجی مد نظر برسانند.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha