۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
شرایط نامطلوب بازار میگو؛ قیمت تمام شده بالا، قیمت فروش پایین
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفتگو با بازار:

شرایط نامطلوب بازار میگو؛ قیمت تمام شده بالا، قیمت فروش پایین

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به بد بودن بازار میگو گفت: اگرچه در بخش ماهیان سردآبی و گرمابی شرایط خوب بوده و هست اما امسال در بخش میگو قیمت های تمام شده بالا و قیمت های فروش پایین بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بازار با التهاب و نوسانات قیمت کلیه محصولات غذایی به خصوص گوشت قرمز، مرغ و دیگر اقلام مواجه است، تولید کنندگان این حوزه نیز کماکان از شرایط خود راضی نیستند و معتقدند در برخی مواقع حتی با زیان تولید می کنند و به اصطلاح زیان ده هستند. با این وجود تولید کننده ها به تولید ادامه می دهند و شاید در برخی مواقع گران شدن برخی اقلام رونق بازار اقلام و کالاهای دیگری را موجب شده است. به طوری که پیش از این آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی پیش از این در گفتگو با بازار گفت: گرانی گوشت قرمز موجب رونق بازار آبزیان شده است.

امسال ۶۰ کشور هدف صادرات آبزیان ایران بودند

علی اکبر خدایی، دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران نیز در خصوص شرایط حاکم بر بازار آبزیان از ابتدای سال به بازار گفت: در سال ۱۴۰۲ وضعیت پرورش میگو خوب نبود یعنی بازار جهانی خراب بود و قیمت های تمام شده بالا و قیمت های فروش پایین بود. در مورد ماهیان سردابی و گرمابی وضعیت خوب بود یعنی درست است که قیمت تمام شده بالا رفت به دلیل گرانی خوراک و نهاده ها، اما ارزش و قیمت ماهی بالا بود و یکی از دلایل هم این بود که کاهش تولید نسبی داشتیم. خدایی افزود: امسال ۱۱۵ هزار تن تولید ماهیان سردابی بوده و لذا این کاهش تولید به افزایش قیمت منجر شد. بنابراین پرورش دهنده ها امسال شرایط خوبی داشتند و در ده ماهه گذشته میزان حدود ۱۰ هزار تن نسبت به سال قبل صادر شد و در نتیجه نشان می دهد وضعیت ماهی خوب بوده است.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران: چون تولید داخلی یک مقداری کاهش پیدا کرده، صید دریایی کاهش داشته و ورودی مواد اولیه چندان مطلوب نبوده از جمله برای کنسرو، لذا صنایع تبدیلی و تکمیلی زیاد حال و روز خوبی ندارند

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران همچنین در خصوص وضعیت صادرات در این حوزه نیز گفت: صادرات عادی است، به طوری که طبق اخرین آمار در سال جاری ۶۰ کشور هدف صادرات آبزیان ما بوده اند که بازارهای مختلفی هستند. تنها تفاوت یا نکته مهم این است که بازارهای افریقایی به این حوزه اضافه می شود به خصوص برای صادرات کنسرو ماهی و خاویار که به چند کشور آفریقایی ارسال داشته ایم. با این وجود به ۵ قاره صادراتی ماهی و میگو داریم و جالب است بدانید حتی به ونزوئلا و کلمبیا هم صادرات خاویار و ماهی داشته ایم.

خدایی در پاسخ به این سوال که شرایط در صنایع تبدیلی چگونه است گفت: چون تولید داخلی یک مقداری کاهش پیدا کرده، صید دریایی کاهش داشته و ورودی مواد اولیه چندان مطلوب نبوده از جمله برای کنسرو، زیاد حال و روز خوبی این صنایع ندارند.

ممنوعیت واردات ماهیان ارزان قیمت گرانی شب عید را رقم می زند

وی ادامه داد: مشکل بزرگی که وجود دارد عدم سیاست گذاری درست دولت است و آن هم ریشه اش در سازمان شیلات است چون ظاهرا نمی تواند از پرورش دهندگان گرم آبی و سردآبی حمایت کند، فقط گفته از واردات جلوگیری کنند که اینها سود کنند. با این وجود این اقدام گرانی ها را رقم زده و لذا بهتر بود اجازه واردات ماهیانی همچون تیلاپیا و دیگر ماهیان ارزان قیمتی که برای صنایع بسته بندی و تبدیلی است را می دادند.

خدایی افزود: اگر اجازه واردات ماهیان ارزان قیمتی که برای صنایع بسته بندی و تبدیلی مصرف می شود را می دادند، اشتغال برای نیروهای بیشتری فراهم می شد. ضمن اینکه با این کار در شب عید از افزایش قیمت ماهی جلوگیری می شد با این وجود با شرایطی فعلی و فشار پرورش دهندگان بر شیلات طبیعتا وارداتی هم انجام نمی شود و طبیعتا شب عید گران قیمتی را برای انواع ماهی خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۷۷٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha