۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
از آسانسور استفاده نکنید!
توصیه های ایمنی مرکز مشاوره EDGE برای افزایش ایمنی محیط کار

از آسانسور استفاده نکنید!

در شرایطی که فعالیتهای اقتصادی با وجود همه گیری کرونا از سر گرفته شده است، ایجاد فضایی ایمن برای نیروهای کاری یک ضرورت است. به همین دلیل مطالعات زیادی در مورد چگونگی ایمن سازی محیط کار انجام شده است.

بازار؛ گروه بین المللیکی از مهمترین موضوعاتی که این روزها مطرح است، چگونگی ایمن کردن محیط کار در شرایط کرونایی کنونی است. مساله ای که نه تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا مطرح است و سوالات زیادی را به همراه داشته است. به همین دلیل مرکز مشاوره EDGE که یکی از بزرگترین شرکتهای فعال درساخت ساختمان های اداری در اروپا است اخیرا گزارشی در این زمینه ارایه داده است و ابعاد مختلف ایمن سازی محیط کار را اعلام کرده کرده است.این شرکت با اشاره به این مساله که تنها ۱۰ درصد ساختمان های اداری کشور هلند برای شرایط کنونی دنیا مناسب است، اعلام کرد احیای  ساختمان ها و تبدیل کردن آنها به ساختمان هایی که مناسب با وضعیت کنونی باشد یک مساله مهم و ضروری است.

این مرکز مشاوره اعلام کرد:«همه گیری ویروس کرونا تغییر زیادی را در زندگی انسانها ایجاد کرده است که یکی از Hنها پذیرفته شدن فرهنگ دورکاری است. به نظر می رسد این فرهنگ در سالهای آتی و حتی بعد از کشف شدن راهی برای مقابله با این ویروس هم در دنیا باقی بماند زیرا هزینه کارفرما را به شدت کاهش می دهد. »

در ادامه گزارش آمده است:«البته تمامی افراد نمی توانند به صورت غیر حضوری فعالیت کنند ولی در تمامی شرکتها باید پروتکل هایی طراحی شود که افرادی که امکان دورکاری دارند، از این طریق مسولیت های خود را انجام دهند  یا اینکه فضایی فراهم شود تا افراد برای تعامل با همکاران و ارتباط با مدیران خود ساعات کمی در محیط کار حضور داشته باشند و سپس دنباله کارشان را در محیط خانه انجام دهند و از طریق نرم افزارهای اشتراک اطلاعات و نرم افزارهای ارتباطی با  محیط کارشان در ارتباط باشند.

اینکه افراد برای دوره ای طولانی در محیط کار حاضر نباشند مزیت مهمی برای شرکتها است و باعث می شود تا احتمال انتشار ویروس در آنها کمتر شود و هزینه های نظافت و ضد عفونی هم در شرکتها پایین بیاید. »

ساختمان ها را هوشمند کنید
 طبق این گزارش شرکتهای بزرگ که افراد زیادی در آن تردد می کنند باید از سیستم های هوشمند برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت هر بخش استفاده کنند. توصیه می شود در ورودی این شرکتها این سیستم های هوشمند تعبیه شود و ضمن ارایه نقشه کامل طبقات و ارایه اطلاعات در مورد کاربری هر بخش از ساختمان زمینه را برای ممانعت از ترددهای غیر ضروری  به منظور یافتن مقصد ،فراهم کند. از طرف دیگر در این  بخش باید اطلاعاتی در مورد تراکم افراد در بخشهای مختلف ساختمان ارایه شود  و بخشهایی که تراکم زیاد است به رنگ قرمز نمایش داده شود تا فرد بداند زمانیکه قصد رفتن به آن طبقه خاص را دارد باید از پروتکل های بهداشتی به صورت دقیق و کامل پیروی کند و اگر انجام کارش در آن لحظه ضروری نیست اندکی تامل کند تا فضا خلوت تر شود.

 البته هوشمند کردن ساختمان ها فرایندی هزینه بر است که برای بسیاری از شرکتهای کوچک صرفه اقتصادی ندارد ولی برای شرکتهای بزرگ اجرای این طرح ضروری است زیرا باعث می شود تا انتشار ویروس کمتر شود و تعداد افرادی که در اثر بیماری مجبور به مرخصی می شوند تنزل یابد. از طرف دیگر ایمن شدن محیط کار باعث می شود تا مراجعه کنندگان و کارمندان با اطمینان بیشتری در آن محیط حاضر شوند و بهره وری بیشتر شود.

محیط کاری هر فرد مجزا شود
توصیه این است که بین میز کار افراد با هم فاصله ایجاد شود . این فاصله باید به گونه ای باشد که امکان انتقال ویروس وجود نداشته باشد. اگر امکان ایجاد فاصله زیاد بین دو میز کار وجود ندارد، قرار دادن پنل هایی که باعث جدا شدن فضای کاری افراد با هم می شود اهمیت زیادی دارد زیرا امکان انتقال قطره های تنفسی را در محیط کار کمتر می کند و انتقال بیماری کم می شود .همچنین عدم حضور طولانی مدت در محیط کار و ضد عفونی کردن فضای کاری هر فرد بعد از خروج او از محیط یک ضرورت است که شانس شیوع ویروس در محیط کار را از بین می برد.

در اتاق های جلسه چه باید کرد
یکی از مراکزی که می تواند به مرکز انتشار ویروس تبدیل شود، اتاق های جلسه است و این شرکت مشاوره پیشنهاد کرده است پنلهایی برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت اتاق در ابتدای ورود به آن قرار داده شود. این پنلها می تواند ظرفیت مناسب افراد در اتاق را نشان دهد و کیفیت هوا را نیز به نمایش بگذارد.  توصیه می شود جلسات کاری کوتاه باشد  و افراد برای بازه طولانی در یک فضای بسته قرار نگیرند. از طرف دیگر سیستم تهویه هوا باید به گونه ای باشد که هوای داخل اتاق را به چرخش درنیاورد زیرا این کار باعث باقی ماندن ویروس در محیط می شود و زمینه را برای انتشار آن فراهم می کند.

 استفاده هر چه کمتر از اتاق های جلسه، کاهش تعداد افرادی که حضوری در جلسه شرکت می کنند و برگزاری جلسات به صورت مجازی از دیگر راه کارهایی بود که ارایه شد.

از آسانسور استفاده نکنید
یکی دیگر از توصیه های ارایه شده توسط این مرکز این بود که در محیط های کاری از آسانسور استفاده نشود زیرا محیط آسانسورها بسته و کوچک است و امکان تصفیه هوا در آنها وجود ندارد. البته اگر در ساختمان های بسیار بلند  هستید و مجبورید از آسانسور استفاده کنید، توصیه می شود هر فرد جداگانه  از آسانسور استفاده کند و مانند روزهای قبل از کرونا ظرفیت آسانسورها را تکمیل نکنید.

کد خبر: ۲۷٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha